نتایج اولیه آزمون ارشد دهه اول شهریور اعلام می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس سازمان سنجش کشور گفت: نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ دهه اول شهریور ماه اعلام خواهد شد.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش کشور امروز ۶ مرداد در حوزه امتحانی آزمون کارشناسی ارشد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امروز آزمون کارشناسی ارشد بارعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در سراسر کشور در حال برگزاری است.

او افزود: آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته گروهی از داوطلبان صبح امروز چهارشنبه ششم مرداد آغاز شده است و در روزهای پنجشنبه و جمعه هفتم و هشتم مرداد هم کنکور کارشناسی ارشد دیگر گروه‌ها برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش کشور ادامه داد: تعداد داوطلبان آزمون ارشد در حوزه علوم انسانی ۴۰۸ هزار نفر، در فنی و مهندسی ۱۲۵ هزار و در گروه هنر ۴۶ هزار نفر، در علوم پایه ۳۵ هزار نفر، در گروه کشاورزی ۱۴ هزار نفر و در گروه دامپزشکی ۲۵۰۰ نفر است.

خدایی تصریح کرد: امروز تعداد داوطلبان ۷۲ هزار نفر، فردا ۳۰۵ هزار نفر و روز جمعه ۲۵۵ هزار نفر خواهد بود. در این آزمون ۶۰۰ هزار داوطلب شرکت کرده اند که از این تعداد ۵۳ درصد خانم و ۴۷ درصد آقا هستند.

او گفت: تعداد رشته‌های آزمون کارشناسی ارشد ۱۳۱ رشته است که ۶۴ رشته از آن بین رشته‌ای و شناور هستند و داوطلبان علاوه بر رشته‌های اصلی خود می‌توانند در آن رشته‌ها هم شرکت کنند.

به گفته خدایی نتایج اولیه این آزمون تا دهه اول شهریور ماه اعلام خواهد شد. همچنین تا اوایل مهر ماه نتایج رشته‌های مصاحبه دار هم اعلام می‌شود.

خدایی گفت: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا نتایج نهایی آزمون ارشد اواخر مهر یا اوایل آبان اعلام شود. سال گذشته ظرفیت‌های کارشناسی ارشد حدود ۱۴۷ هزار نفر در زیرمجموعه‌های دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، غیر انتفاعی بوده و ۱۳۰ هزار ظرفیت در دانشگاه آزاد اسلامی موجود بود.

رئیس سازمان سنجش کشور افزود: پیش بینی می‌کنیم که با توجه به ضریب ریزش‌ها و اعلام قبولی در تمامی زیرنظام‌های کشور حدود ۳۰۰ هزار نفر ظرفیت در حوزه کارشناسی ارشد داشته باشیم که تقریبا ۵۰ درصد داوطلبان امروز می‌توانند در این رشته‌ها وارد شوند.

او درباره رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در روزهای برگزاری آزمون ارشد ادامه داد: در سال گذشته آزمون کارشناسی ارشد در ۸۰ شهر و در اوج کرونا برگزار شد، امسال با توجه به تجربه سال گذشته تعداد شهرها را به ۱۷۹ شهر افزایش دادیم که می‌توان گفت ۱۲۳ درصد شهرهای ما افزایش پیدا کرد. حوزه‌های اصلی و فرعی هم به همین ترتیب افزایش داشته است.

خدایی بیان کرد: مطابق آمار اعلام شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص آزمون سراسری، میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی کشور بالای ۹۹ درصد بوده است. مطابق صحت سنجی بر اساس کدملی تعداد داوطلبان کرونایی برای کنکور سراسری خیلی کم بوده است.

رئیس سازمان سنجش کشور تاکید کرد: به تمامی داوطلبان و مردم عزیز اطمینان می‌دهم که در حوزه‌های امتحانی ما شیوه نامه‌های بهداشتی با جدیت رعایت می‌شود و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

خدایی با بیان اینکه آزمون ارشد ۱۴۰۰ سه بار به تعویق افتاد، تاکید کرد: آزمون کارشناسی ارشد طبق برنامه زمانی سازمان سنجش باید اواخر فروردین برگزار می‌شد، اما این زمان به اوایل خرداد تغییر یافت و از آن جایی که از سال گذشته در بحث تعویق‌ها و اظهارنظرها و اینگونه مسائل تجربه داشتیم، امسال دیگر خود سازمان سنجش برای برگزاری روز آزمون تصمیم نگرفت و تعیین روز تمام آزمون‌های برگزار شده مصوبه ستاد ملی مقابله با کروناست؛ بنابراین سازمان سنجش اختیار خود را در بحث برگزاری آزمون‌ها به ستاد ملی مقابله با کرونا واگذار کرد تا حرف و حدیث‌ها به پایان برسد.

رئیس سازمان سنجش کشور اضافه کرد: در بحث آزمون‌های سراسری و دکتری مطابق تعیین تقویم، باید قبل از مهرماه نتایج اعلام شود و دکتری هم در شهریور اعلام می‌شود. همچنین نتایج نهایی آزمون سراسری هفته آخر شهریور می‌شود.

کلاس‌های داوطلبان ارشد با یک ماه و نیم تاخیر آغاز می‌شود

او ادامه داد: در بحث اعلام نتیجه آزمون ارشد به علت مصاحبه و فعالیت‌های میدانی و امتحان‌های عملی، نتایج نهایی اواخر مهر و اوایل آبان اعلام می‌شود و کلاس‌ها با یک ماه و نیم تاخیر نسبت به سایر مقاطع آغاز می‌شوند.

در اعلام نتیجه کنکور به نفع داوطلبان تصمیم گیری می‌شود

رئیس سازمان سنجش کشور ادامه داد: نتایج آزمون سراسری تا دوشنبه هفته آینده اعلام می‌شود و تقریبا همه نظرات بازیگران کنکور سراسری اعم از دانش آموز، آموزش و پرورش، معلمان را بازپرسی کردیم و گفتیم که درس ریاضی کنکور سراسری ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته سخت‌تر شده و مجموعا ۳ ایراد کلی گرفته شد، یکی اینکه ۳ سوال خارج از کتاب درسی بود، دوم اینکه سوالات محدودی از حذف شده‌های کتاب بوده و سوم اینکه خارج از اهداف کتاب درسی بوده و علی رغم بررسی این سه مورد در خصوص مورد آخر باید گفت که تمامی سوالات کنکور ار کتاب‌های درسی است و در کنکور وارد مباحث اهداف درسی نخواهیم شد.

او با بیان اینکه در اعلام نتایج کنکور سراسری به نفع داوطلبان تصمیم گیری می‌شود، افزود: سوالات خارج از کتاب که در کنکور سراسری ۱۴۰۰ آورده شده بودند حتما حذف می‌شوند. همچنین سوالاتی در کنکور سراسری بود که بسیار سخت بودند و در این باره به نفع داوطلبان تصمیم می‌گیریم.

خدایی گفت: داوطلبان بعد از مشاهده کارنامه به این نتیجه می‌رسند که سازمان سنجش به نفع آن‌ها تصمیم گیری کرده و سختی و دشواری هم به علت اینکه برای همه داوطلبان بوده مسئله خاصی نیست.

او در پایان یادآوری کرد: سال گذشته داوطلبی با رتبه ۶۰ تراز ۱۰ هزار می‌گرفت، اما امسال با رتبه ۵۰ همان تراز را دریافت خواهد کرد؛ لذا داوطلبان کنکور سراسری به هیج عنوان نگران نباشند و بدانند سازمان سنجش بهترین تصمیم را به نفع آن‌ها خواهد گرفت. قصد داریم تا برخی سوالات را با عنوان تاثیر مثبت برای داوطلب لحاظ کنیم.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =