واکنش گردان‌های حزب‌الله و سید الشهدا به مذاکره الکاظمی و بایدن/هشدار درباره یک حاکم نظامی در عراق

ایسنا نوشت: گردان‌های حزب‌الله و سید الشهدای عراق هدف از گفت‌وگوهای استراتژیک اخیر میان بغداد و واشنگتن را مشروعیت بخشیدن به حضور آمریکا در کشورشان اعلام کردند.

به نقل از شبکه خبری المیادین، ابو علی العسکری، سخنگوی امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق در سخنانی نسبت به گفت‌وگوهای استراتژیک اخیر میان بغداد و واشنگتن و بیانیه پایانی آن واکنش نشان داد و به وجود "استدلال‌های غلط" در این بیانیه اشاره کرد.

وی در این باره گفت: گردان‌های حزب‌الله با برادران ذی‌ربط به دنبال موضع گیری مسئولانه، قانونی، اخلاقی و میهنی متناسب با چالش‌ها کنونی و آینده است و بر استدلال‌های غلط اظهارات آمریکایی‌ها و دولت عراق درباره خروج نیروهای خارجی از کشور واقف است و آنها به ارکان اساسی حاکمیت کشور اشاره نکرده‌اند.

وی افزود: ما موضعمان را با شجاعت و به گونه‌ای که منافع عراق و ملت آن را حفظ کند، اعلام خواهیم کرد.

در همین حال، کاظم الفرطوسی، سخنگوی گردان‌های سید الشهداء نیز در سخنانی در این باره نسبت به وجود طرحی برای بی‌نتیجه کردن انتخابات و سرکار آوردن یک حاکم نظامی مورد حمایت آمریکا در عراق هشدار داد.

وی در این باره گفت: هدف از مذاکراتی که توسط مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق و هیات همراه او در واشنگتن با آمریکایی‌ها انجام شد؛ مشروعیت بخشیدن به حضور آمریکا در عراق بود.

الفرطوسی در واکنش به توافق برای خروج نظامیان آمریکا تا پایان سال جاری میلادی از عراق نیز تاکید کرد: الکاظمی زمانی که به میانجی میان مقاومت و آمریکا تبدیل شد، مرتکب اشتباه بزرگی شد و با این اقدام به حضور نیروهای جنگی آمریکا در عراق اذعان کرد.

وی با اشاره به انتخابات پارلمانی آینده و آینده سیاسی عراق نیز تصریح کرد: اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد انتخابات ترکیب سیاسی جدیدی را به همراه نخواهد داشت و تصمیمی علیه آن اتخاذ شده است.

الفرطوسی در ادامه هشدار داد: یک فرد نظامی به همراه هیات دولت به آمریکا رفت و ممکن است به عنوان حاکم نظامی برای عراق پیشنهاد شود.

این واکنش‌ها پس از آن مطرح شد که در پایان چهارمین دور مذاکرات استراتژیک میان عراق و ایالات متحده، دو طرف توافق کردند همه نیروهای جنگی آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ از عراق خارج شوند و از آن پس نیروهای آمریکایی تنها با نقش مستشاران نظامی حضور داشته باشند.

این توافق در بیانیه نهایی که شامگاه دوشنبه در پایان چهارمین و آخرین دور گفتگوهای استراتژیک بین دو کشور صادر گشت، اعلام شد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =