عماد افروغ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پنجره به رابطه آرای سیاسی امام (ره) و ملاصدرا پرداخته است.

اهم سخنان افروغ را در ادامه بخوانید:

  • من بار‎ها بر این نکته تأکید کرده‎ام که انقلاب اسلامی، در زیرین‎ترین لایه خود ریشه در نگرش صدرایی و کل‎گرایانه توحیدی حضرت امام دارد.
  • ملاصدرا کار بزرگی که انجام می‎دهد این است که سه مؤلفه «خدا»، «خرد» و «عشق» را درهم می‎آمیزد و فلسفه‎ای عرضه می‎کند که جمع سه وجه بنیادین است: 1- کشف و اشراق، 2- عقل و استدلال و 3- شرع و وحی.
  • در اندیشه امام کل‎گرایی توحیدی‎ای دیده می‎شود که متأثر از آرای ملاصدرا است. در آرای ملاصدرا همه‎چیز توحیدی است و به توحید بازمی‎گردد.
  •  طبق این نگاه در لایه زیرین ثنویتی دیده نمی‎شود؛ چنان‎چه در بالاترین لایه نیز ثنویتی دیده نمی‎شود، به‎عبارتی از توحید آغاز و به توحید ختم می‎شود. بنابراین دوآلیسم‎‎های کاذبی مانند عین و ذهن، دنیا و آخرت، نظر و عمل، دین و سیاست، فرد و جامعه... رنگ می‎بازد
  • برخی می‎گویند: امام از فقهای نادری است که بحث ولایت فقیه را مطرح کرده و پیش از ایشان، تنها مجتهدانی چون صاحب جواهر، ملااحمد نراقی و... به این بحث توجه کرده‎اند و گروهی هم دایره آن را محدود به امور بسیار جزیی دانسته‎اند، اما به عقیده من، در این باب، اصولا لزومی به استناد صرف به آرای پیشینیان نیست.
  • انقلاب اسلامی بالأخره از لحاظ عملی در امتداد خیزش‎‎هایی بوده است که از صدر مشروطه علیه استبداد و مونارشی مطلقه سامان یافته، اما از حیث نظری، بعضا تفاوت‎‎هایی هم دیده می‎شود. به‎طور مثال گفتمان مشروطه که آن هم علیه مونارشی مطلقه بود، در بعضی از موارد با گفتمان انقلاب اسلامی هم‎جهت نیست... .
  • مشروطه هرچند کوشید که آزادی و قانون‎گرایی را پی ریزد و در ایران تحول ایجاد کند و اثرات مشخصی را هم از خود به‎جای گذاشت.
  • ضعف این گفتمان را باید در عدم‎سنخیت آن با زمینه فرهنگی-تاریخی ایران و یک مشکل نظری و فلسفی به نام «نگاه سطحی و کم‎مایه به مسأله مشروعیت» دانست. اگر در این کشور نیاز به یک نظریه‎ای داریم که بتواند جمع‎کننده نیرو‎های اجتماعی مختلف و به‎طور عمده سنت‎گرا و نوگرا باشد، برای نیل به این امر باید تعریفی از مشروعیت به دست داد که بتواند حداکثر همگرایی اجتماعی را به ارمغان بیاورد.
  •  اگر تعریفی از مشروعیت به دست دهیم تا هم در برگیرنده حقانیت و هم مقبولیت در (رضایت عامه) باشد، توانسته‎ایم، پاسخگوی نظری و همگرایی اجتماعی هردو باشیم.
  • در گفتمان امام (رحمت‎الله‎علیه) علاوه‎بر توجه به عنصر شکلی و مقبولیت مشروعیت، در وجه حقانیت آن نیز رگه‎‎هایی از توجه به سئوال‎‎ها و مفاهیم نوظهور بشری در قالب اعتباربخشی به‎جامعه و ملزومات آن، با عنایت به مبانی هستی‎شناسانه فلسفی آن مشهود است
  • می‎دانیم که فرمان رهبری در جامعه اسلامی مشروع است، اما نظارت و نقادی مردم هم حسب قواعد شرعی، از قبیل النصیحه لائمه المسلمین، امر به معروف و نهی از منکر، حقوق متقابل، مشورت و... هم مشروع است.
  • بحث مشروعیت فرمان (از بالا) و نظارت (از پایین) مطرح است.
  • من می‎گویم حساب افراد باید از حساب‎ ملاک‎‎ها و معیار‎های عقلی، اخلاقی و شرعی جدا باشد و زیاد و در بسته هم نباید به صاحبان قدرت اعتماد کرد. در غیر این صورت عقلانیت و آگاهی از حقوق و تکالیف شرعی و اطلاع از آموزه‎‎های دینی از مردم گرفته می‎شود
  • وقتی فردی از ملاک‎‎های مفهومی‎ای که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار می‎دهد عدول می‎کند، باید با او برخورد شود. این امر دیگر عمر و زید ندارد و مصلحت‎طلبی در آن راه ندارد.
  • اکنون برخی‎ها با یک تفسیر غلط از جمهوری اسلامی، می‎گویند که امام به این منظور در ١٢ فروردین ٥٨ اقدام به برگزاری رفراندوم کرد که سندی باشد برای آیندگان مبنی بر این‎که انقلاب همراه با تأیید عمومی بوده است. حال آن‎که جمهوری اسلامی بدون رفراندوم و رأی مردم اساسا «مشروعیت» پیدا نمی‎کرد.
  • /27219

 

کد خبر 153952

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین