پیشگیری و کاهش دو محور اصلی برنامه های بهزیستی استان در زمینه طلاق است

پیشگیری و کاهش دو محور اصلی برنامه های بهزیستی استان در زمینه طلاق است ایزدپور : با توجه به اطلاعات دریافت شده از سازمان ثبت احوال، استان سمنان در زمینه ازدواج در رده ۳۱ کشور قرار داردکه این موضوع درحالی است که این رتبه در زمینه طلاق بین ۲۰ - ۲۲ کشوری طی چند سال گذشته در نوسان بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  استان سمنان جلسه کارگروه اجتماعی فرهنگی، سلامت زنان و خانواده به ریاست دکتر خجسته پور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری در محل سالن مدیریت بحران استانداری برگزار شد.

این جلسه با دستور کار تشریح و تبیین برنامه های مرتبط با پدیده طلاق توسط مدیرکل بهزیستی استان برگزار گردید.

علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان در مقدمه این جلسه با بیان این مطلب که خانواده همیشه و همه جا و در بین تمامی جوامع بشری به عنوان اساسی ترین نهاد اجتماعی زیربنای جوامع و منشاء فرهنگها،  تمدّ نها و تاریخ بشر بوده استافزودند :  پرداختن به این بنای مقدّس بنیادین و حمایت و هدایت آن به جایگاه واقعی و متعالی خود، همواره سبب اصلاح خانوادة بزرگ انسانی و غفلت از آن موجب دور شدن بشر از حیات حقیقی و سقوط به ورطة هلاکت و ضلالت بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان اهم اقدامات اداره کل بهزیستی استان در زمینه طلاق را در دو محور پیشگیری و کاهش طلاق برشمرده و ابراز داشتند : ارائه خدمات مشاوره و امور روانشناختی از طریق مراکز مشاوره ازدواج و خانواده، تربیت مشاورین و مدرسان ویژه خانواده و ازدواج، ارائه آموزش های ارتقایی با همکاری دستگاه دیگر، ارائه خدمات مشاوره رایگان توسط خط صدای مشاور ۱۴۸۰، آموزش مهارت های زندگی پیش از ازدواج و زندگی خانواده را از اهم اقدامات بهزیستی استان در امر پیشگیری از طلاق بیان و همچنین اقداماتی چون حمایت های آموزشی و مشاور های از زوجین  ، حمایت های آموزشی و مشاور های از زنان مطلقه به منظور آماد ه سازی آنان برای ازدواج مجدد و مدیریت مؤثر دوران مجردی همراه با فرزندان آنان، خدمات اورژانس اجتماعی خط ۱۲۳ و مرکز مداخله در بحران، ارائه یارانه به زوجین متقاضی طلاق برای خدمات مشاوره را نیز می توان از اهم اقدامات بهزیستی استان در امر کاهش طلاف برشمرد.

ایزدپور گفت : در راستای مداخلات کاهش طلاق و ترویج امر مشاوره از سال ۱۳۹۷ سامانه تصمیم در مرکز استان راه اندازی شد. این سامانه با همکاری دادگستری جهت ارجاع زوجین متقاضی طلاق توافقی به مراکز مشاوره راه اندازی شده است. از سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹ گسترش استانی سامانه تصیم در شهرستان های با جمعیت بالای۵۰  هزار نفر صورت گرفت) سمنان، دامغان، شاهرود، گرمسار(همکاری با دادگستری کل استان جهت برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای کاربران سامانه تصمیم مستقر در دفاتر پیشخوان قضایی از جمله اقدامات اجرای در این راستا بوده است و هم اکنون۱۰ مرکز مشاوره در قالب۴ مرکز به عنوان ارزیاب و ۶ مرکز تخصصی مشاوره برای ارائه خدمات مشاوره زوجین در سامانه تصمیم معرفی شده اند.

ایشان در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از زحمات و خدمات دستگاه های اجرایی مرتبط در امر پیشگیری و کاهش طلاق در استان اظهار داشتند : به منظور حفظ، تحکیم و تعالی جایگاه خانواده و پیشگیری ازآسیب های آن، در سال ۱۳۹۴ بررسی وضعیت ازدواج و طلاق و راه های تحکیم بنیان خانواده در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. در همان سال کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق، به ریاست دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور وزرا و رؤسای دستگاه های ذی ربط، تشکیل شد و در راستای مسئولیت برنامه ملّی کنترل و کاهش «سیاست گذاری و برنامه ریزی این شورا مبتنی بر نقشه مهندسی فرهنگی تهیه و تدوین شد و در ۲۰ آبان ماه ۹۴، به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. در همین راستا، مقرر شد، کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق، مستقر در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عهده دار نظارت بر حسن اجرای وظایف و مسئولیت های مندرج در این برنامه باشد این برنامه در سال ۱۳۹۸، با توجه به اقتضائات شرایط روز و روند تغییرات شاخ ص های ازدواج و طلاق و با افزودن وظایف دستگا ههای جدید، مورد بازنگری قرار گرفت. رویکرد کنترل وکاهش طلاق، رویکرد ترویج و تسهیل ازدواج نیز در برنامه ملی در نظر گرفته شد و از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستگاه های عضو کارگروه ملی ابلاغ شد.

بر اساس طرح تقسیم کار ملی دبیرخانه طلاق بر عهد شورای عالی فرهنگی و سازمان بهزیستی قرار گرفته است و در این راستا اداره کل بهزیستی استان پیگیری و برگزاری کارگروه طلاق  با حضور دستگاه های همکار در این طرح را برعهده دارد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1539568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =