رونمایی از گزینه های وزارت صمت و بهداشت دولت رئیسی /بدون برجام و FATF می توان کشور را اداره کرد؟

چالش‌های ابراهیم رئیسی و دولتش در خصوص وزارت صمت ، وزارت نفت و وزارت خارجه از بحث های داغ کلاب هاوس خبرآنلاین بود.

کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین، با موضوع پیش بینی ترکیب کابینه ابراهیم رئیسی، شامگاه شنبه ۹ مرداد ماه برگزار و کارشناسان اقتصادی و سیاسی، فعالان رسانه ای و ... نظراتشان را بیان کردند.

بزرگ ترین چالش رئیسی در وزارت نفت و صنعت خواهد بود

*سیدحمید حسینی
آقای رئیسی قول های عجیبی به مردم در حوزه های مختلف داده اند که کار را بسیار برای دولت ایشان سخت می کند. مباحثی چون اصلاح ساختار دولت هم فعلا کنار گذاشته شده است و به نظرم اصلی ترین رویکرد آقای رئیسی برای تغییر کابینه، نگاهی است که به برجام خواهد داشت.

اینکه بدون برجام و اف ای تی اف می تواند کشور را اداره کند یا خیر؟ چیدمان کابینه به نظرم به این دو مقوله مربوط است.

بزرگ ترین چالش آقای رئیسی وزارت نفت و صنعت خواهد بود چون ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور را در اختیار دارند و نمی شود فردی برای این وزارتخانه ها انتخاب شود که چندان شناختی نسبت به این حوزه و مسایل و ارتباطات داخلی و بین المللی نداشته باشد و به همین دلیل هنوز هم به قطعیتی در این زمینه نرسیده اند. البته به نظرم آقای غضنفری فرد مناسبی برای وزارت صنعت هستند. 

سیستمی که آقای رئیسی برای انتخاب نیروها گذاشته است، معیوب بوده است و خود این افراد یکدیگر را تخریب کردند. مشکل اصلی دولت سیزدهم وزارت خارجه، وزارت صمت و وزارت نفت خواهد بود و امیدوارم شیوه ای را انتخاب کنند تا روابط خارجی را بهبود ببخشند و بازار ارز را آرام کنند تا کشور را از بحران عبور دهند و کابینه را براساس رویکرد نه سهم خواهی بچینند.

دهک های پایین سرشان بی کلاه ماند

*سعید عباسیان سردبیر اقتصادآنلاین
این که ۴۵ هزار تومان یارانه به هیچ دردی نمی خورد برای این است که سیاست اجرای یارانه ها تغییر نکرد. عدد ثابت ماند و تورم بالا رفت. طرحهای یارانه ای ادامه نیافت تا اثرات تورم لحاظ شود و یارانه نسبت به تورم تعدیل شود. طرحهایی مانند سهمیه دادن بنزین را باید می داشتیم که نداشتیم.

در اکثر حامل ها دهک های بالا ۲۰ برابر یا در دارو ۳۰ برابر دهکهای پایین از یارانه بهره مند می شود و دهکهای پایین سرشان بی کلاه می ماند. به نظر می رسد سیاست یارانه ای یکی از موفق ترین سیاستها در جمهوری اسلامی بوده است.

این که سیاست خوب بوده را آبان ۹۸ به ما اثبات کرد. چقدر با مردم صحبت شد و فضاسازی درباره یارانه ها شد. ولی درباره افزایش قیمت بنزین چه اتفاقی افتاد؟ 

حتی اگر قرار است سیاستها اشتباه باشد بهتر است افراد همسو باشند. حتی افراد اگر تفکر اشتباه داشته باشند باید کسی هشدار بدهد و سیاست متفاوتی را در پیش بگیرد. ما سال گذشته ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق فروختیم. تصور کنید این ها فروخته نمی شد. با فشارهای بانک مرکزی به وزارت اقتصاد این اوراق فروخته شد.

اگر این فروخته نمی شد باید همه چیز از پایه پولی تامین می شد و با ضریب ۷.۸ پارسال ما ۸۰۰-۹۰۰ هزار میلیارد نقدینگی اضافه می کردیم. اواخر اسفند ۹۹ ما باید ۴۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی می داشتیم که تورم را به ۷۰ درصد می رساند. این نشان می دهد تفاوت یک فرد چقدر می تواند  باشد.

این که اصلاحات اساسی انجام گیرد نیازمند شرایط بیشتر از افراد است. این مساله هم از نظام انتخاباتی ناشی می شود.

2 گزینه وزارت بهداشت 

*الهام داوری دولت آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه

درباره وزارت بهداشت و درمان دو گزینه بسیار مطرح هستند، آقای قاضی زاده هاشمی و باقری لنکرانی. نظر شخصی من با توجه به آنچه از همکاران شنیدم اگر قرار به انتخاب بین این دو فرد باشد، آقای باقری لنکرانی ترجیح بیشتر دوستان است. ضمن اینکه آقای لنکرانی در دوره اول آقای احمدی نژاد وزیر بهداشت بودند که البته نقطه ضعف هم داشتند.

این تجربه شاید به ایشان کمک کند، الان وزارت بهداشت از هم گسیختگی بسیار بدی به دلیل فشارهای کرونا دارد و امیدوارم هر دو عزیز اگر وزیر شدند بتوانند این مشکل را جمع کنند.

به نظر من وزیر امور خارجه بسیار در عملکرد وزارت بهداشت و درمان به خصوص در این زمان که ما نیاز به واردات واکسن کرونا داریم موثر خواهد بود. همچنین اگر بخواهیم واکسن را صادر کنیم هم این مسئله باید توجه شود.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1540570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =