۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
گلوتامین حرفه ای ترین محافظ عضلات شما

در این مطلب، قصد داریم که مکمل غذایی گلوتامین (Glutamine) را مورد بررسی قرار دهیم و از تأثیرات آن بر بدن ورزشکار صحبت کنیم. همچنین، فروشگاهی معتبر را معرفی خواهیم کرد که می توانید انواع مکمل های مورد نیاز را از آنجا تهیه نمایید.

در واقع، گلوتامین عضوی از خانواده آمینو اسید ها به شمار می آید. از این رو، بهتر است که ابتدا مختصری از آمینو اسید ها بدانیم.

آمینو اسید چیست؟

مجموعه اسید های آمینه، عناصری اصلی برای ساخت پروتئین می باشند. این ترکیبات آلی و پروتئین ها، بسیاری از عملکردهای بدن را بهبود می بخشند. همچنین، متابولیسم بدن ورزشکار را برای ساخت و حفظ عضله پشتیبانی می کنند. ضمن اینکه می توانند منابع خوبی برای تأمین انرژی بدن باشند. به طور کلی، آمینو اسید ها در سه گروه زیر قرار می گیرند:

اسیدهای آمینه ضروری: این دسته از آمینو اسید ها، در بدن ساخته نمی شوند. بنابراین، بایستی که آنها را از طریق مواد غذایی دریافت کنیم. برخی از آنها شامل موارد زیر می شوند: ایزولوسین، ترئونین، فنیل آلانین میتونین لیزین و...؛

اسیدهای آمینه شرطی: موارد موجود در این گروه، در حالت کلی ضروری نمی باشند ولی در مواقع ابتلا به بیماری و استرس، برای این که سلامت بدن حفظ شود، مصرف آنها بسیار حیاتی می باشد. برخی از این ها عبارت است از: گلوتامین، آرژنین، گلیسین، پرولین، سیستئین و...؛

اسیدهای آمینه غیر ضروری: مصرف این گروه از آمینو اسید ها، دارای ضرورت کمتری هستند. جالب است بدانید که حتی اگر از طریق مواد غذایی هم دریافت نشوند، خود بدن اقدام به ساخت آنها می کند. مانند: آلانین، آسپاراژین، اسید اسپارتیک و...؛

به طور کلی، نیازی به مصرف آمینو اسید ها در هر وعده غذایی نمیباشد، ولی حفظ تعادل آنها در طول روز بسیار حائز اهمیت است. در ادامه، به طور ویژه تری به بررسی ویژگی های گلوتامین و موارد مصرف آن خواهیم پرداخت.

گلوتامین چیست؟

همانطور که گفته شد، Glutamine در گروه آمینو اسیدهای مشروط قرار می‌گیرد. به طور طبیعی، بدن انسان این ماده مغذی را تولید میکند و درصد بالایی از آن در خون و عضلات وجود دارد. با این حال، ممکن است که سطح Glutamine بدن ورزشکار در اثر انجام ورزش های سنگین و استقامتی افت کند که در این صورت، می‌توان از مکمل ورزشی مناسب کمک گرفت. همچنین، تخم‌مرغ، گوشت کم کالری، پروتئین کازئین و آب پنیر هم، منابع خوبی برای دریافت گلوتامین هستند. به عنوان مثال، تصویر بعدی، مقدار Glutamine موجود در برخی از مواد خوراکی را نشان می دهد.

مزایای گلوتامین

Glutamine، دارای فواید بسیاری می باشد که اصلی‌ترین آن را می‌توان ترمیم عضلات دانست. در واقع، گلوتامین با تجدید گلیکوژن سلول باعث ترمیم و کاهش درد عضلانی می شود. حمایت از ایمنی بدن، ترشح انسولین، فعالیت عصبی و بسیاری موارد دیگر، از عملکردهای مفید Glutamine می باشد. این آمینو اسید مشروط، حاوی ۳۵ درصد نیتروژن است که زمینه را برای سنتز پروتئین ها در عضله فراهم می آورد. در نتیجه، تعادل نیتروژن عضلات را در سطح بالایی نگه داشته و از تجزیه عضله جلوگیری می کند. مطالعات انجام شده، حاکی از آن است که مکمل‌های گلوتامین می توانند برای افرادی که مبتلا به سلیاک و یا سایر مشکلات گوارشی هستند، سودمند واقع شود.

گلوتامین حرفه ای ترین محافظ عضلات شما

چه کسانی نیاز به مصرف مکمل گلوتامین دارند؟

در حالت عادی، نزدیک به ۵۰۰ الی ۷۵۰ میکرو مول از Glutamine درون خون ما وجود دارد. در شرایطی که این مقدار پلاسما کاهش یابد، می‌توان از مکمل غذایی گلوتامین برای جبران کمبود استفاده نمود. در حقیقت، جدا از اینکه در کدام یک از رشته های ورزشی فعالیت می کنید، زمانی که تغذیه شما نامناسب بوده و یا تمرینات سنگینی را پشت سر میگذارید، نیاز به مصرف مکمل Glutamine خواهید داشت. به عنوان مثال، ورزشکاران رشته های مختلف را در دو حالت زیر در نظر بگیرید:

فصل تمرین (دوره حجم): در حالت ایده‌آل تغذیه‌ای، فرد ورزشکاری که در دوره تمرینی حجم به سر میبرد، نیاز چندانی به مصرف مکمل ورزشی گلوتامین ندارد. به این دلیل که در طول دوره حجم، میزان دریافت پروتئین، کربوهیدرات و کالری برنامه غذایی، آزاد است. در نتیجه، نه تنها سطح Glutamine شما کاهش نمی یابد، بلکه ممکن است زیاد تر از حد نیاز هم بشود که در این صورت بایستی به فکر دفع مازاد آن باشید.

فصل مسابقات (دوره کات): وقتی که وارد فصل مسابقات می شوید، رژیم محدودیت کالری خواهید داشت. یعنی میزان مصرف چربی، کربوهیدرات و غیره را پایین‌تر از فصل تمرین در نظر می گیرید. بنابراین، سطح گلوتامین خون افت می کند. همینطور در رشته های ورزشی استقامتی، مانند: دو ماراتن، دوچرخه سواری، فوتبال و مانند اینها که زمان تمرینات طولانی هستند، بدن برای تولید انرژی بیشتر، به سراغ شکستن پروتئین ها میرود. در این حالت است که ذخایر گلوتامین بدن، کم شده و نیاز به مصرف مکمل بدنسازی خواهید داشت. به این نکته مهم توجه کنید که وقتی به آنفلوآنزا، عفونت و یا سوختگی دچار شوید، سطح Glutamine بدن شما کاهش می یابد. از اشتباهات یک ورزشکار این است که چندین مکمل ورزشی مانند وی پروتئین، گینر و غیره را به همراه مکمل گلوتامین مصرف کند. چونکه مکمل های ذکر شده (معمولاً پروتئین ها)، حاوی مقداری Glutamine هستند و نیاز بدن را رفع می کنند.

گلوتامین حرفه ای ترین محافظ عضلات شما

بهترین زمان مصرف مکمل گلوتامین

مقدار و زمان طلایی مصرف مکمل گلوتامین

بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران انجام داده‌اند، مقدار مصرف گلوتامین برای هر فرد، برابر با 0.1 گرم الی 0.3 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن می باشد. و اما بهترین زمان مصرف آن که نتایج مطلوب تری خواهد داشت عبارت است از: بعد از جلسه تمرین و یا قبل از خواب. البته که زمان مصرف چند مکمل در کنار یکدیگر متفاوت می باشد.

قیمت خرید مکمل گلوتامین

تا اینجا، تلاش کردیم که اطلاعات جامعی را در مورد گلوتامین ارائه دهیم. ممکن است که بدن شما هم نیاز به استفاده از مکمل داشته باشد. از این رو، توصیه می کنیم که جهت اطمینان از سلامت محصول و مرغوبیت آن، به مراکز معتبر مراجعه نمایید. پیشنهاد ما، داروخانه دکتر توکلیان (وبسایت تندرست) می باشد. برای کسب مشاوره های بیشتر و انتخاب صحیح، می توانید با کلیک بر روی www.tandurost.com به داروخانه دکتر توکلیان بروید. در وب سایت تندرست، علاوه بر مکمل گلوتامین، طیف وسیعی از انواع مکمل های ورزشی، با کیفیت و قیمت مناسب در دسترس شما همراهان گرامی قرار دارد. پس از ورود به سایت تندرست، برای یافتن محصول مورد نظر و دریافت راهنمایی های لازم، میتوانید از منوی اصلی(سه خط گوشه بالا، سمت راست)گزینه مناسب را انتخاب کنید. در پایان، امیدواریم که مطالب سودمندی را منتقل کرده باشیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری در مسیر ارتقاء سلامت خود، گام بردارید.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1540671