قرارداد مشارکت در تولید (نکات مهم!) مطابق با چه قانونی است؟

قرارداد مشارکت در تولید یکی از انواع کاربردی قرارداد شراکت است که مطابق با قانون مدنی نوشته می‌شود. این مطلب را تا انتها بخوانید.

قرارداد مشارکت در تولید از قراردادهای بسیار مهم و کاربردی برای انجام یک سرمایه گذاری و شروع یک کار مشترک در زمینه تولید است. شاید ابتدایی‌ترین نمونه از قرارداد شراکت در تولید را در میان کشاورزان و باغداران مشاهده کرده باشیم اما امروزه مشارکت در تولید در ابعاد بسیار متنوعی انجام می‌شود و کاربرد زیادی دارد. حقیقتا هزینه و سرمایه کافی برای راه اندازی یک کسب و کار تولیدی و مدیریت آن، به اندازه‌ای زیاد است که کمتر شخصی را مشاهده می‌کنید که بتواند به تنهایی سرمایه نقدی و همچنین فن، حرفه، تجربه و دانش کاربردی یک کارگاه تولیدی را در اختیار داشته باشد.

به همین دلیل است که قرارداد شراکت تولید بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. حالت‌های مختلفی از این قرارداد وجود دارد و اشخاص می‌توانند با شرایط متعددی، در زمینه یک کسب و کار تولیدی با یکدیگر همکاری کنند. در ادامه این مطلب به مهمترین مطالبی که لازم است در متن فرمت قرارداد مشارکت در تولید نوشته شود، اشاره می‌کنیم و درباره آن توضیح خواهیم داد.

تعریف قرارداد مشارکت در تولید

تعریف قرارداد مشارکت در تولید به قرارداد شراکت وابسته است زیرا این قرارداد، یکی از انواع قراردادهای مشارکت است. این قرارداد در واقع یک توافق نامه میان دو یا چند شخص است که برای انجام یک کار مشخص، گرد هم جمع می‌شوند و سرمایه‌های خود را روی هم می‌گذارند. این اشخاص هدف مشخصی دارند و برای کسب منفعت با یکدیگر همکاری می‌کنند. هدف اصلی در این قرارداد، تولید کالا یا محصول ارزشمندی است که فروش یا ارائه آن بتواند برای شرکا کسب منفعت کند.

نمونه قرارداد مشارکت تولید یک قرارداد معین است. معین بودن این قرارداد به این دلیل است که قانون مدنی به صراحت درباره عقد شراکت توضیح می‌دهد و همچنین قواعدی را برای انجام شراکت مطرح می‌کند. این توافق نامه بسیار محبوب و کاربردی است و امروزه، بسیاری از اشخاص با استفاده از این قراردادها، کسب و کارهای موفقی را آغاز کرده‌اند.

شرکا در قرارداد مشارکت در تولید چه اشخاصی هستند؟

توضیح دادیم که دو یا چند شخص می‌توانند با یکدیگر قرارداد (روی لینک قبل بزنید) امضا کنند. با توجه به ماهیت موضوع شراکت و نیاز پروژه مورد نظر، اشخاص می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. به طور کلی، اشخاص حاضر در نمونه قرارداد شراکت تولیدی، یا شخص حقیقی هستند یا اینکه ممکن است یک یا چند شخص حقوقی باشند. محدودیتی برای این مساله وجود ندارد اما اگر تمایل دارید که با اشخاص حقوقی کار کنید یا اگر تمایل دارید که با یک شخص حقیقی همکاری کنید که شناختی روی او ندارید، پیش از امضای قرارداد، حتما نیاز است که درباره شرایط شراکت به خوبی تحقیق کنید و شرایطی را در نظر بگیرید و در متن قرارداد خود، شروط مناسبی را بنویسید.

البته لازم است شروطی که معین می‌شود را تمام شرکا بپذیرند و متعهد باشند که مطابق آن شروط، برای رسیدن به هدف شراکت تلاش کنند.

شرایط سرمایه گذاری در قرارداد مشارکت در تولید

اشخاص با شرایط متفاوتی می‌توانند به منظور شراکت در تولید با یکدیگر توافق کنند. ممکن است که یکی از شرکا سرمایه نقدی داشته باشد و شخص دیگر شریکی باشد که توانایی و مهارت تولید محصول مورد نظر را در اختیار دارد. این اشخاص می‌توانند برای تولید محصول و فروش آن در بازار با یکدیگر همکاری کنند.

قرارداد مشارکت در تولید قراردادی است که به واسطه آن، می‌توانید با هر شرایطی که دارید برای خود یک شریک پیدا کنید و به واسطه همکاری مداوم، به موفقیت برسید و محصول خودتان را تولید کنید. منفعت حاصل از فروش این کالا نیز در اختیار تمام شرکا قرار می‌گیرد و همین مساله، انگیزه اصلی از امضای قرارداد مشارکت در تولید و سایر قراردادها خواهد بود.

زمانی که از سرمایه گذاری در قرارداد مشارکت در تولید صحبت می‌کنیم، منظور ما صرفا سرمایه نقدی نیست. تجربه، مهارت، دانش خاص و توانایی انجام کار اشخاص نیز به عنوان سرمایه محسوب می‌شود. بدون شک، صرف داشتن سرمایه نقدی، بدون داشتن دانش و مهارت برای ساخت یک کالا کافی نخواهد بود و نمی‌تواند برای شما موفقیت به همراه داشته باشد. بنابراین، این امکان وجود دارد که سرمایه اشخاص نقدی یا غیر نقدی باشد. بنابراین، ملزم هستید که در نمونه قرارداد (روی لینک قبل بزنید) به صورت دقیق توضیح دهید که سرمایه هر شخص چه چیزی است.

تعیین سهم در فرم شراکت نامه تولیدی

از سوالات متداولی که درباره نمونه قرارداد شراکت در تولید پرسیده می‌شود، مساله تعیین سهم شراکت است. اشخاصی که تمایل دارند با یکدیگر یک کارگاه تولیدی راه اندازی کنند، سوال می‌پرسند که به چه صورتی می‌توانیم سهم هر کدام از شرکا را تعیین کنیم. در این خصوص ابتدا باید بگوییم که به طور کلی توافق طرفین شرط اصلی در تعیین سهم قرارداد شراکت تولید است.

یعنی اینکه بدون توجه به میزان سرمایه هر شخص، توافقی که میان طرفین معین می‌شود، معتبر است و تقسیم سهم هر شریک، براساس آن توافقات محاسبه خواهد شد. بنابراین، لازم است که طرفین قرارداد درباره میزان سهم هر شریک مذاکره کنند و در نهایت نتیجه نهایی را در متن قرارداد بنویسند.

شما برای تعیین سهم عادلانه‌تر، می‌توانید سرمایه نقدی و غیر نقدی، مجوزها، تجارب و توانایی شرکا را در نظر بگیرید. همچنین محاسبه کنید که هر شریک چه میزان از ساعات خود را برای انجام امور کاری مشغول به انجام کار است. با توجه به تمام این موارد، این امکان وجود دارد که به شیوه‌ای عادلانه، میزان سهم هر کدام از شرکا را معین کنید. نکته قابل توجه این است که شرکا به واسطه درصد مشخصی که به عنوان سهم آن‌ها معین می‌شود، از سود و زیان سهم خواهند بود. یعنی اینکه اگر ۵۰ درصد از سود شراکت به شما اختصاص دارد، به همان میزان در ضرر نیز شریک خواهید بود.

محتوای متن قرارداد مشارکت در تولید

محتوای متن قرارداد بسیار دارای اهمیت است. شخصی که تنظیم قرارداد (روی لینک قبل بزنید) را به عهده می‌گیرد، ملزم خواهد بود که علاوه بر توافقات و نتیجه مذاکرات شرکا، به اصول قانونی و قواعد مربوطه نیز پایبند باشد و قرارداد را مطابق با قانون تنظیم کند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود برای تنظیم قرارداد حتما از مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری کمک بخواهید.

محتوای نمونه قرارداد مشارکت تولید باید حاوی اطلاعات بسیار دقیق از تمام شرکا باشد. همچنین لازم است که به صراحت درباره موضوع قرارداد نیز توضیحاتی ارائه شود. از دیگر مواردی که در متن قرارداد مشارکت در تولید نوشته می‌شود، اطلاعاتی است که درباره شروط طرفین، تعهدات شرکا، میزان سهم هر شریک و مدت قرارداد توضیح می‌دهد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1541049

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =