تلفنی که زنگ نخورد و ۲ کودک آبادانی که در آتش جان باختند

«دو کودک آبادانی در آتش سوزی یک منزل مسکونی فوت شدند»، خبر همین قدر کوتاه و دردناک بود.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از آبادان، ششم مردادماه جاری مطلبی یک خطی که خبر از فوت دو کودک آبادانی در آتش سوزی منزلشان در منطقه امیرآباد می داد، در فضای مجازی منتشر شد که تاسف و تاثر همگان را برانگیخت و در تعاقب آن روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی آبادان خبر این حادثه را طبق معمول و نه عرف قرار دادن اخبار حوادث در اختیار رسانه ها، آن را در فضای مجازی به شرح زیر منتشر کرد:

«حادثه آتش سوزی یک باب منزل مسکونی در فاز چهار امیرآباد به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که به دلیل اعزام گروه آن ایستگاه به روستای طبیشه، به ناچار گروه اطفا از ایستگاه مرکزی واقع در میدان طیب اعزام گردید. ۲ تیم امداد و نجات بلافاصله عملیات اطفا و امداد و نجات را آغاز نمودند که متاسفانه در این حادثه یک  پسر ۱۳ ساله و یک دختر ۱۰ ساله به دلیل دودگرفتگی در منزل جان خود را از دست دادند. جسد این ۲ کودک توسط پرسنل آتش نشانی از منزل خارج گردیده و عملیات در به پایان رسید. علت حادثه توسط کارشناسان این سازمان در دست بررسی است. روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان»

اما ماجرا به همین جا ختم نشد، زیرا دوستان آشنایان این دو کودک تاخیر در رسیدن ماشین آتش نشانی به محل را دلیل اصلی فوت دو کودک گرفتار در آتش دانشتند و گفتند: اگر آتش نشانی زودتر به محل می رسید شاید این دو کودک جان شان را بیهوده از دست نمی دادند و همین حرفها موجی ا زخشم و انزجار را در میان مردم از بابت سهل انگاری و کوتاهی آتش نشانی و در صدر آن مدیرعامل این سازمان را منجر شد و همگان خواستار برخورد جدی و قضایی با مسببان آن شدند و دیری نپایید که حمید مرانی پور دادستان عمومی و انقلاب آبادان در پیامی خطاب به مردم آبادان گفت: با مقصران حادثه آتش سوزی خانه مسکونی دراین شهر برخورد قانونی می شود. در این رابطه پرونده مقدماتی تشکیل، دستورات بدوی صادر و بازپرس ویژه برای رسیدگی به این پرونده تعیین شد. پس از بررسی و انجام تحقیقات لازم چنانچه فرد حقیقی و یا حقوقی مقصر شناخته شود بدون اغماض و برابر مقررات برخورد خواهد شد.

در همین حین مجید فرهانی پور مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان با ظاهر شدن در قاب تلویزیون صدا و سیمای آبادان در مورد دلیل تاخیر ماموران آتش نشانی به محل آتش سوزی گفت: حریق منزل مسکونی از طریق آتش نشانی خرمشهر اطلاع داده شد و این امر باعث ایجاد تاخیر در رسیدن نیروی‌های عملیاتی شد. به گفته ی او چندین سال است که این اختلال در خطوط ارتباطی آتش نشانی وجود دارد و زمانی که از آبادان شماره آتش نشانی گرفته می‌شود اداره آتش نشانی خرمشهر و یا شوشتر پاسخ می‌دهند.

سخنان مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی آبادان بیش از آنکه پاسخ قانع کننده و در خور احوال خانواده دغدیده و مردم شریف آبادان باشد بیشتر به ساده انگاری حادثه ای چنین دلخراش (فوت دو کودک) و فرار از زیر بار فشار افکار عمومی است که همچنان خواستار برخورد جدی و قانونی با مقصران و مسببان بروز حادثه ی دلخراش فوت دو کودک ۱۰ و ۱۳ ساله ی آبادانی در آتش بوده و هستند.

متاسفانه سوالات خبرنگاران از مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آبادان درباره ی حادثه ی یاد شده نیز به رغم گذشت چندین روز از آن حادثه هنوز بی پاسخ مانده است، اینکه چرا به رغم آگاهی از وجود مشکل اختلال در شبکه تلفن ۱۲۵ تاکنون برای رفع آن اقدامی نشده و یا با هیچ ارگان و یا نهاد متولی برای رفع این مشکل که با جان مردم سر و کار دارد مکاتبه ای انجام نشده و همه چیز را به بهانه ی اینکه بارها رخ داده به امید خدا رها کرده اند. اینکه چرا به جای اعزام خودرو از ایستگاه شماره ۳ که نزدیک تر به حادثه بود از ایستگاه مرکزی واقع در میدان طیب اقدام به اعزام گروه اطفاء حریق آن هم با صرف بیش از ۱۲ دقیقه زمان کردند؟ اینکه چرا ایستگاه آتش نشانی شماره ۵ واقع در ابتدای جاده آبادان به اهواز را که اکنون به محلی متروکه تبدیل شده و تنها در آن تعدادی از کارکنان (بدون خودرو و تجهیزات اطفاء حریق) به نگهداری سگ می پردازند را فعال نکرده اند تا در موارد مشابه بتوان سریعتر نسبت به اعزام گروه اطفاء حریق به مناطقی همچون امیرآباد که به ایستگاه یاد شده نزدیک اند، اقدام کرد؟ اینکه چرا با آگاهی از بروز اختلال گاه و بی گاه در خط ۱۲۵، نسبت به معرفی و اعلام ۳ خط ثابت تلفنی که در بخش کنترل مرکزی این سازمان وجود دارد به شهروندان از طریق رسانه ها و فضای مجازی اقدام نکردند تا شهروندان در صورت مواجه با این اختلال (به صدا در آمدن تلفن ۱۲۵ آتش نشانی آبادان در دیگر شهرها) با شماره های ثابت تماس بگیرند و مورد را به آتش نشانی آبادان اطلاع دهند؟

حالا اما، همه منتظر نتیجه ی بررسی و پیگیری مرجع قضایی در این زمینه اند تا هر چه سریعتر مقصران اصلی کوتاهی ها که سبب فوت آن دو کودک شد، به سزای عملشان برسند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1541177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =