هشدار تلویحی روحانی به رئیسی: با مصوبه مجلس، دولت آینده هم در مذاکرات به توافق نمی رسد /۲

رئیس جمهور گفت: این مصوبه مجلس که موانع ما برای مذاکره با ۴+۱ به علاوه آمریکاست، گفته باید تمامی تحریم ها علیه ایران باید برداشته شود، این اتفاق می تواند بیفتد اما مذاکرات دیگری را می طلبد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، در آخرین گفتگوی تلویزیونی با مردم در آخرین ساعات ریاست جمهوری اش، گفت: یکی از بحث هایی که ما در سال ۹۳ با آمریکا داشتیم این بود که می خواستند بحث موشک ها را وارد مذاکرات کنند که ما جواب منفی دادیم. وقتی ما به دنیا گفتیم فقط در زمینه هسته ای مذاکره می کنیم خارج از آن عمل نمی کنیم. بانک ها به تمامی مسایل برای سرمایه گذاری نگاه می کنند. وقتی این موارد را کنار هم قرار می دهیم می بینیم با توقعات ما نمی خواند.

وی گفت: این مصوبه مجلس که موانع ما برای مذاکره با ۴+۱ به علاوه آمریکاست، گفته باید تمامی تحریم ها علیه ایران باید برداشته شود، این اتفاق می تواند بیفتد اما مذاکرات دیگری را می طلبد. توافق ما حتی امروز دور از دسترس نیست، از نظر من ما می توانیم به توافق برسیم چون اگر معیار ما فرمایشات مقام معظم رهبری باشد که فرمودند تحریم باید برداشته شود و ما راستی آزمایی کنیم و سپس به تعهدات عمل کنیم. مصوبه مجلس نه در این دولت بلکه در دولت سیزدهم هم اگر مقید به مصوبه مجلس باشد به توافق نمی رسد. ما اگر معیار را فرمایشات مقام معظم رهبری قرار دهیم به توافق می توانیم برسیم اما اگر مبنا مصوبه مجلس باشد بسیار سخت خواهد بود.

او ادامه داد: من اگر الان سال ۹۲ باشد باز هم این مسیر را خواهم رفت، ما یا باید میدان را باز کنیم یا به مذاکرات هسته ای بپردازیم، اگر میدان باز بخواهیم نظام باید به ما مجوز دهد اما اگر به مذاکرات هسته ای بخواهیم بپردازیم تنها متمرکز بر آن عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت: در مذاکرات برجام یکسری اختیارات برای رییس جمهور آمریکاست و یکسری به کنگره مرتبط است، ما اگر این مبنا را قبول نمی کردیم توافق ما باید به کنگره می رفت و در شرایط ان روز تصویب نمی شد و در شرایط امروز هم به نظرم تصویب نمی شد. آنچه در مذاکرات وین ما به آن رسیدیم، در نامه به مجلس آمده و وزارت خارجه گزارشی را فرستاد که در آن آمده ۵+۱ چکار خواهد کرد و ما چه خواهیم کرد. اگر آن چارچوب مذاکرات باشد می تواند محوری برای آینده باشد.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1541268

برچسب‌ها