پرونده مهمی که حسن روحانی فردا تحویل رئیسی می دهد /دولت از لحاظ امنیت داخلی و خارجی کارهای بزرگی کرده است /۵

حسن روحانی گفت: : به نظر من مهم ترین پرونده ای که دست دولت سیزدهم قرار می گیرد و باید درباره آن تصمیم بگیرد، مذاکره و تعامل با دنیاست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه گفتگوی تلویزیونی با مردم در پاسخ به این سوال مجری که  چرا برخی مسایل را نمی تواند مطرح کند و این نگاه به وحدت ملی صدمه می زند یا خیر، گفت: حل مسایل کشور گاهی در اختیار قوه مجریه به تنهایی است و می تواند به تنهایی تصمیم بگیرد و اجرا کند، گاهی اما تصمیماتی می گیریم که حتما باید قوه قضاییه با ما همراه باشد تا به نتیجه برسیم. مثلا می گوییم این موارد توقیف نشود و به مردم فرصت داده شود یا من می گویم برای رسیدگی به مسایل اقتصادی مردم وزارت اقتصاد ما باید دو بخش شود و لایحه دو فوریت به مجلس می دهم که یا مجلس قبول نمی کند، یا با تاخیر انجام می شود و یا مجلس قبول می کند اما شورای نگهبان قبول نمی کند. من در این موارد نمی توانم به مردم بگویم فلان قوه این کار را کرد و فلان کار را نکرد. 

روحانی ادامه داد: این اتفاقات مشکل ایجاد می کند، یکسری مسایل هم کلان تر است و هماهنگی کلی نظام را می طلبد و ایجاد هماهنگی گاهی در زمان کوتاه میسر نیست و اختلاف سلیقه ها شکافش زیاد است. طرح این مسایل برای مردم به نظرم به وحدت ملی ما کمک نمی کند بلکه وحدت را به خطر می اندازد و شکاف ها را بیشتر می کند. مثلا در فضای مجازی آزادی مردم چقدر باید باشد؟ پهنای باند باید چه میزان باشد؟ ما اختلافاتی در این مسایل داشته ایم اما همه را برای مردم شرح ندادیم. اگر در بلند مدت باشد امکان طرح برای مردم و سپس ارائه راه حل توسط ان ها وجود دارد اما در کوتاه مدت نه.

روحانی در پاسخ به اینکه مهم ترین پرونده ای که به دولت آینده تحویل خواهد داد، چیست؟ توضیح داد: به نظر من مهم ترین پرونده ای که دست دولت سیزدهم قرار می گیرد و باید درباره آن تصمیم بگیرد، مذاکره و تعامل با دنیاست. ما هیچ  راهی برای رفع تحریم در کوتاه مدت جز این نداریم، البته در چارچوب فرمایشات مقام معظم رهبری. در بلند مدت شاید با تحمل جامعه بتوانیم به شرایطی برسیم که روی پای خود بایستیم. پرونده دیگر مسایل اقتصادی است تا مردم آینده را روشن تر ببینند، البته پروژه ای نگاه کنیم ده ها و صدها پروژه برای تکمیل است. 

او درباره اتفاقات و مشکلات بعضا امنیتی که در دوران او پیش آمد، گفت: پیش بینی این مسایل ساده نیست اما ما هیچ تنشی نداشتیم که زمان آن طولانی شود، هر چند گاهی متاسفانه با تلخی همراه شد اما توانستیم مدیریت کنیم. نکته دوم اینکه برخی مسایل ریشه در جای دیگری دارد مثل حوادثی که در سال ۹۶ داشتیم و به موسسات اعتباری مربوط بود که ریشه آن به حکم یک قاضی بازگشت و تمام گرفتاری ما در کاسپین همین بود و دولت به ناچار ورود می کند. یکی از افتخارات دولت این است که موسسات اعتباری غیرمجاز را با هزینه بسیار جمع کرد، ما حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه کردیم. همچنین بانک های نیروهای مسلح مشکلاتی داشتند که حل و فصل شد اما بار سنگینی روی دوش دولت گذاشت. خوزستان را مثال زدید، به دلیل کم آبی و شرایط جوی تنشی ایجاد می شود که باید رفع شود. به نظرم دولت از لحاظ امنیت داخلی و خارجی کارهای بزرگی کرده اما مواردی هست که تنها به دولت مربوط نمی شود.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1541277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =