کدام محصول کشاورزی ایران بیشترین طرفدار را در جهان دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی وضعیت تجارت محصولات کشاورزی ایران در سه ماهه نخست سال جاری پرداخته که نشان می‌دهد واردات در این بخش از صادرات بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گزارش جدید اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۰، کل تجارت کشاورزی ایران حدود ۴.۶ میلیارد دلار بوده که از این رقم ۱.۲ میلیارد دلار به صادرات و ۳.۴ میلیارد دلار به واردات اختصاص داشته است.

بر این اساس، صادرات ایران در این بخش در مقایسه با بهار سال گذشته کاهشی ۱.۱ درصدی و واردات افزایش ۳۴ درصدی را تجربه کرده است. همچنین سهم محصولات کشاورزی از کل تجارت ایران در حوزه واردات ۳۲.۸ و در صادرات ۱۱.۴ درصد بوده است.

در سه ماهه نخست امسال، پسته، هندوانه و گوجه فرنگی پرطرفدارترین کالاهای صادراتی ایران بوده و این سه قلم، ۳۰ درصد از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان مقاصد صادراتی، مانند سال‌های گذشته همچنان عراق بالاترین تقاضا را داشته و پس از آن افغانستان و امارات متحده عربی قرار دارند. این سه کشور در کنار هم، ۵۳ درصد از کل صادرات کشاورزی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

در میان اقلام وارداتی کشاورزی نیز ذرت دامی، روغن خام دانه آفتاب گردان و دانه سویا تراریخته ۴۵ درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند. اصلی‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی به ایران نیز امارات متحده عربی، ترکیه و سوییس بوده‌اند. این سه کشور حدود ۴۹ درصد از کل واردات ایران در این حوزه را به خود اختصاص داده‌اند.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1542004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =