مردانی: مادران باردار و شیرده مجاز به تزریق واکسن آسترازنکا هستند

ایرنا نوشت: عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مادران باردار و شیرده می‌تواند واکسن آسترازنکا بزنند و منعی برای آنها وجود ندارد.

مسعود مردانی افزود: در حال حاضر دستورالعمل کشوری برای تزریق واکسن مادران باردار و شیرده وجود ندارد اما این افراد می توانند در صورت تمایل خود اقدام به تزریق واکسن آسترازنکا کنند.

وی اظهار داشت: تحقیقاتی در مورد عوارض تزریق واکسن برای مادران شیرده و باردار انجام نشده و برخی واکسن ها بدلیل محدود بودن اطلاعات در شیردهی منع مصرف دارند و از بین برندهای موجود در ایران واکسن آسترازنکا بصورت محدود در زنان شیرده تزریق شده در صورتی که زنان شیرده در ریسک بالا برای ابتلا به کرونا قرار و با ریسک فاکتور برای تشدید بیماری در آنها  وجود داشته باشد با صلاحدید پزشک معالج می توانند واکسن آسترازنکا را تزریق کنند و بعد از تزریق این واکسن نیازی به قطع شیردهی نیست.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: زنان باردار در مقایسه با سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای بیماری کرونا قرار دارند و زنان باردار مبتلا به کرونا ممکن است در مقایسه با سایر زنان باردار در معرض خطر بیشتر عواقب نامطلوب مانند زایمان زودرس باشند.

مردانی تصریح کرد: مطالعات محدودی در خصوص ایمنی واکسن کرونا در زنان باردار انجام شده، تصمیم گیری در این زمینه نیاز به هماهنگی پزشک معالج و زنان باردار دارد تا با در نظر گرفتن میزان شیوع بیماری کرونا در جامعه ریسک ابتلا به بیماری و اطلاعات محدود در زمینه واکسیناسیون زنان باردار تصمیم گیری شود.

در گزاره برگ شماره ۴۰ کمیته ساماندهی تحقیقات کووید ۱۹ وزارت بهداشت، از شروع پاندمی بیماری کووید ۱۹ در اوایل سال ۲۰۲۰ تا اواسط سال ۲۰۲۱ نزدیک به چهار میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را در اثر این بیماری از دست داده اند.

افراد با سنین بالا، دارای نقص سیستم ایمنی و همچنین افراد دارای بیماری های زمینه ای در خطر بیشتری برای مرگ بوده اند.

 براساس اعلام کمیته ساماندهی تحقیقات کووید ۱۹ وزارت بهداشت، در این میان تحقیقات بر روی زنان باردار نشان داد که اگرچه علائم این بیماری در زنان باردار مشابه زنان غیرباردار است ولی زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ تا حدی بیشتر در معرض خطر بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU) و مرگ هستند.

بیماری کووید ۱۹ در مادران می تواند باعث ایجاد زایمان زودرس، مرده‌زایی، اختلال کارکرد ارگان های حیاتی، افزایش ضربان قلب و دیسترس جنین، پارگی زودرس کیسه آب، سزارین و مرگ آن ها شود.

با توسعه انواع واکسن ها علیه ویروس کووید ۱۹ و شروع جهانی واکسیناسیون از اوایل ۲۰۲۱ امیدهای زیادی برای نجات بیشتر جان انسان ها و کاهش عوارض شدید بیماری در همه گروه های جمعیتی ایجاد شده است، اما با توجه به استفاده اضطراری از این واکسن ها، نوظهور بودن و همچنین کمبود اطلاعات بالینی، چالش ها و سؤالات مهمی در مورد استفاده از این واکسن ها در گروه های خاص جمعیتی مانند زنان باردار و مادران شیرده وجود دارد.

واکسن آسترازنکا محصول یک شرکت داروسازی و زیست‌فناوری چندملیتی به همین نام است و از دسامبر ۲۰۲۰ مراحل کارآزمایی بالینی را جهت تولید واکسن کووید ۱۹ آغاز کرد و در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰ این واکسن با ایمنی ۷۰ درصد برای استفاده در برنامه واکسیناسیون برخی کشورها قرار گرفت.

تا کنون چند میلیون دز از واکسن آسترازنکا به کشور وارد و به گروه های معین تزریق شده است.

همچنین تا کنون ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ دُز رسید.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1542154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =