قالیباف در مراسم تحلیف: طرحی نو دراندازیم /قبیله گرایی گناهی نابخشودنی است

رئیس مجلس گفت: به پشتوانه قوه قضاییه ضدفساد و استقرار یک مجلس انقلابی و آغاز کار یک دولت مردمی موسم آن است تا با سرلوحه دادن یک روحیه انقلابی و به کارگیری روحیه جهادی و پایبندی به ارزش های امام و به منظور قوی سازی ایران طرحی نو دراندازیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تحلیف ریاست جمهوری سیدابراهیم رئیسی با حضور مسئولان کشوری و لشکری و مقاماتی از کشورهای خارجی در ساختمان مجلس آغاز شد. مهمانان این مراسم یکی پس از دیگری وارد ساختمان پارلمان شدند.

در ابتدای این مراسم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار گفت: حضور همه هیات های بلندپایه که از دیگر کشورها تشریف آوردند و در پارلمان جمهوری اسلامی ایران به ما افتخار شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری را دادند و همچنین مسئولان لشکری، سیاسی و کشوری، نخبگان، خانواده های شهدا سلام عرض می کنم.

او افزود: ضمن عرض تبریک مجدد به حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی به دلیل اعتماد مردم به ایشان، وظیفه خود می دانیم اولین حضورشان به عنوان رییس جمهور در خانه ملت را تبریک بگوییم. همچنین به رییس قوه قضاییه، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، اعضای شورای نگهبان و رییس جمهور سابق خیر مقدم می گویم.

اهم اظهارات قالیباف را بخوانید؛

*به طور ویژه از طرف مردم ایران از حضور تک تک روسای جمهور، روسای پارلمان، معاونان رییس جمهور، معاونان نخست وزیر، فرستاده های ویژه و تمامی دبیران کل سازمان های بین المللی، سفرای خارجی و شخصیت های سیاسی، مذهبی، اجتماعی و جهادی از کشورهای منطقه، محور مقاومت، آفریقایی، آمریکای لاتین و نماینده ویژه عالیجناب پاپ قدردانیم و امیدوارم بتوانیم میزبان ویژه ای باشیم.

* جمهوری اسلامی ایران در حالی پای به قرن جدید شمسی می گذارد که به کار بستن اررزش های اصیل اسلامی در جامعه می باشد، در این راه خون پاک ترین انسان ها از شهید شیخ فضل الله نوری تا شهید قاسم سلیمانی فدا شده تا نهال حرکت مردمی را به درختی ریشه دار تبدیل نماید. امام خمینی (ره) با رهبری انقلاب  اسلامی در قله این مبارزه و با بنیان گذاردن جمهوری اسلامی موهبت مردم سالاری دینی را برای مردم ایران به ارمغان آورد و جانشین صالح او حضرت آیت الله العظمی خامنه ای آن را تثبیت و بالنده کرد و در نتیجه انقلاب اسلامی به الگویی الهام بخش برای جهان اسلام و آزادیخواهان تبدیل شد.

*اینک به پاس ایثار شهدا و جانبازان و پایداری ملت صبور و شریف ایران در برابر استکبار و نظام سلطه، کشور در برابر همه فشارها، ناملایمت پیش رو در هنگام یک تحول اساسی در نظام حکمرانی خویش قرار دارد. این تحول اساسی مبتنی بر اصول امام و برای مقابله با تحریم های دشمنان خارجی می باشد و علی رغم تمامی  کارشکنی ها و شیطنت مقرضان برای دلسرد کردن مردم نتایج انتخابات نشان داد که مردم بار دیگر برای  هر مسایل کشور و عبور از بحران ها به صراط مستقیم جریان انقلاب اسلامی اعتماد دارند.

*لذا به پشتوانه قوه قضاییه ضدفساد و استقرار یک مجلس انقلابی و آغاز کار یک دولت مردمی موسم آن است تا با سرلوحه دادن یک روحیه انقلابی و به کارگیری روحیه جهادی و پایبندی به ارزش های امام و به منظور قوی سازی ایران طرحی نو دراندازیم.

*در 28 خرداد پیام تحول خواهی مردم از طریق صندوق رای به نظام و دنیا مخابره گردید و فصلی نوین در تاریخ آغاز شد.

* بخواهیم یا نخواهیم در دوره جدید مدیریت کشور بار خواست مردم به دوش ما مسئولان است، امروز نگاه همه شهدایی که خونشان را راه انقلاب برای امنیت و رفاه مردم دادند به ماست. نمی توانیم روز را به شب برسانیم بدون آنکه لحظه ای برای مردم تلاش نکرده باشیم و حق نداریم سر را بدون تفکر به دغدغه مردم بر بالین بگذاریم. دوره جدید مدیریت کشور را باید به دوره کارآمدی و پاسخگویی تبدیل کنیم. در این دوره باید توجه به کارآمدی را اصل قرار دهیم تا به سمت ایجاد زندگی خوب برای همه با اولویت توانمندسازی محرومان حرکت کنیم.

*در قدم دوم همزمان با پاسخگویی به مردم اشکالات را برطرف کنیم و نسبت به حل مشکلات اقدام عملی انجام دهیم. ما مکلف هستیم ثبات اقتصادی، امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است بار اصلی این مسئولیت بر عهده دولت محترم است.

*همدلی و هم افزایی دو قوه دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد و مجلس با تاکید بر استقلال قوا و ضوابط قانونی، پیمان همکاری با دولت را براساس ضوابط و برای حل مشکلات مردم اعلام می دارد. مجلس یار و همراه کشور در مسیر پیشرفت و ناظری دلسوز و دقیق است. در این دوران فاصله گرفتن از دغدغه های مردم گناهی نابخشودنی است و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد و همه ما وظیفه داریم در دام هایی که باعث می شود از توجه به مردم دور بیفتیم، خودداری کنیم. در این دوره قبیله گرایی گناهی نابخشودنی است.

* در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همة ما مکلّف هستیم که ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم خواهد بود؛ زیرا اکثر ظرفیت‌های اجرایی کشور در اختیار قوۀ مجریه است؛  امّا همدلی و هم‌افزایی دو قوّۀ دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد؛ در همین راستا مجلس با تأکید بر استقلال قوا و رعایت همۀ ضوابط قانونی «پیمان همکاری با دولت» را  بر اساس منافع ملّی و مطالبات مردم  اعلام می‌نماید.  مجلس یار و همراه دولت در مسیر پیشرفت کشور  و البته ناظری فعّال و دلسوز در تحقّق تعهدات دولت است.

* در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» حاشیه‌روی حاشیه‌سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناهی نابخشودنی است و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد؛ بنابراین همة ما در همة ارکان نظام وظیفه داریم مراقب باشیم در دام‌های خودساخته یا دشمن‌ساخته‌ای که باعث می‌شود دغدغه‌های مردم به حاشیه بروند نیفتیم، و با هر حاشیه سازی و حاشیه روی مقابله کنیم؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» نه تنها فساد بلکه هرگونه منفعت طلبی سیاسی یا قبیله گرایی گناهی نابخشودنی است؛

* کارآمدی وقتی ممکن است که مطابق برنامه عمل کنیم؛ همانطور که رهبر حکیم انقلاب در مراسم تنفیذ فرمودند: «هر حرکت  و اقدام اقتصادی باید متّکی بر برنامه کلّی تنظیم شده برای کشور باشد». این فرمایش ایشان یک اصل مهّم و دستوری به ما است. در همین جهت دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خود را موظّف می‌دانند که تمامی ظرفیت‌های کارشناسی خود را برای تنظیم و تدوین یک برنامۀ کوتاه مدّت و برنامه پنج ساله هفتم کشور برای عبور از بحران و چالش‌های موجود به کار گیرند. این امر میسّر نیست جز با همکاری وزرا، کارشناسان زبده دولتی و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و همچنین با استفاده از نظرات نخبگان دانشگاهی و اندیشکده ها و مراکز مطالعات مردمی.

خانم ها و آقایان  میهمانان گرامی  و مردم عزیز ایران؛

* ما به خوبی بر مشکلات و چالش‌های پیش روی دوره جدید واقف هستیم. ما می‌دانیم ناکارآمدی‌های اشباع شده تا چه میزان  به اعتماد مردم لطمه زده است و می‌دانیم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی چقدر بر شانه مردم خصوصاً  قشر متوسط  و ضعیف سنگینی می‌کند. همچنین می‌دانیم تهدیدها و تحریم های دشمن شرایط را برای اداره کشور سخت کرده است، امّا در کنار این چالش‌ها، ظرفیت‌های خدادادی، مردمی، اقتصادی و بین المللی قابل توجهی نیز وجود دارد که در صورت بکارگیری مدیریت جهادی که مدیریتی عقلانی مبتنی بر تلاش و روحیه انقلابی و اعتقاد به رزق لایحتسب الهی است، می توان بر این چالش‌ها غلبه کرد. ما مطمئن هستیم با خدا باوری و مردم باوری که منجر به اعتماد به سنّت های الهی و مردمی کردن امور می‌شود، می توان از دل تهدیدهای موجود فرصت‌های بزرگی را برای ایجاد یک زندگی خوب برای مردم ایجاد کرد و از این طریق افق رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب نیز روشن تر خواهد شد.

این خبر تکمیل می شود...

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1542311

برچسب‌ها