رئیسی: خستگی ناپذیر پیش خواهم رفت /تحریم ها باید لغو گردد/در دولت مردمی، دسته بندی گروهی رنگ می بازد/لیست کابینه هفته آینده ارائه می شود

رئیس جمهوری کشورمان گفت: تحریم ها باید لغو گردد و جمهوری اسلامی از هر طرح دیپلماتیک برای این هدف استقبال می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی بعد از اجرای مراسم تحلیف و سوگند خوردن به پاسداری از قانون اساسی، پشت تریبون قرار گرفت و سخنانی را ایراد کرد.

وی گفت: سلام بر ملت بزرگ ایران و سلام بر مهمانان ارجمند، خانواده معزز شهدا، روسای محترم جمهور، معاونان رییس جمهور، نخست وزیران، وزرای خارجه، نمایندگان ویژه کشورها و سازمان ها، سفرای محترم. سلام بر نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولان لشکری و کشوری و اعضای شورای نگهبان و مسئولان عالی رتبه.

او ادامه داد: طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری را در تاریخ کشور به ثبت رساند. قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان میثاق ملی در اصل ششم تمام نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رای مردم دانسته است و اینک در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرد تا این خدمتگزار با آرمان های والایی سوگند وفادارای ایراد کند که ۴۰ سال پیش توسط امام بزرگوار به ثمر نشست.

اهم اظهارات رئیسی را بخوانید؛

*مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب عزمی راسخ دارند و اراده ان ها برای اداره کشور در مسیر پیشرفت و عزت و آزادی است. سرنوشت ایران بزرگ به همت امت تاریخ ساز و  رهبری امام عظیم شان متحول گردید.

*دولت جدید امروز در بلندایی ایستاده که تمدنی جهانی با چندین هزار سال پیشینه آن را ساخته، فرهنگی که قرن ها در تاریخ بشریت پیشرو بوده و با ترکیب یکتا پرستی و پیشرفت الگویی از زیست معنوی را ارائه داده است. فرهنگ و تمدن ایران بزرگ آنگاه که میزبان اسلام شد همین الگوی پیشرفت را بازآفرینی کرد و سلامت دانش و ادب جهان گردید.

*ملت بزرگ ایران اکنون بر فراز این قله بلند ایستاده و خشنود از آنچه در انتخابات تاریخی خود شکل داده است به چشم انداز امید بخش پیش روی کشور می نگرد، ایران جدید، ایران قرن پانزدهم.

*خانم ها و اقایان در طلیعه قرن جدید و آغاز گام دوم انقلاب بسیار مفتخرم که به واسطه رای مردم ایران به نگهبانی از چنین میراثی انتخاب شدم و خداوند را سپاسگزارم که این نعمت خدمت به مردم را به من عطا کرد. اراده ملت بزرگ ایران در حالی این حماسه بزرگ را آفرید که در اوج دشمنی بدخواهان از تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی تا جنگ روانی گسترده و دشواری های شیوع گسترده کرونا قرار داشت اما نیک می دانیم انتخابات نقطه آغاز مشارکت مردم است نه نقطه پایان. دولت مردمی به دنبال تحقق خواست مردم است. 

*پیام رای مردم ایران در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، پیام تحول خواهی و عدالت طلبی بود، پیام مقاومت در برابر زیاده خواهی مستکبران بود و همچنین باید به تعامل گسترده با همه جهان پایبند بود. مردم از ما می خواهند به وعده خود برای تحقق دولت عدالت گستر، برنامه محور، علم خواه، اندیشه پیشه عمل کنیم.

*مردم از دولت برگزیده خود می خواهند مدافع حقوق انسان ها در عالم باشد و به ظلم و بی عدالتی در هیچ جای جهان راضی نباشد. ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم و تجاوز به حقوق انسان های بی گناه را مردود می دانیم. ظلم و جنایت چه در قلب اروپا باشد و چه در آمریکا، چه در آفریقا و چه در قلب یمن باشد یا فلسطین، ما در کنار مظلومان خواهیم بود.

*در داخل نیز جوانان و مردم از ما می خواهند که صدای مستضعفان باشیم. مردم می خواهند آزادی های اجتماعی و فرهنگی شان پیگیری شود. مردم می خواهند به معنای حقیقی کلمه انقلاب اسلامی محقق شود و همه ویژگی های انقلابی در ساختارها، فرآیندها، باورهای دولتمردان مشاهده پذیر باشد.

*مردم می خواهند با برطرف کردن تنگناها و مشکلات معیشتی عملکرد ما همراه باشد. دولت در این مسیر خستگی ناپذیر پیش خواهد رفت. اینجانب امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون از جمعیت هستم. مردم ایران همانی هستند که بارها وفاداری خود را به انقلاب اثبات کردند و امروز نوبت ما برای ادای امانت است.

*دولت مردمی دولت وفاق ملی است، در دولت مردمی جناح های سیاسی، دسته بندی قومی و گروهی رنگ می بازد.

* در دولت مردمی، همه مؤلفه های قدرت ملی کشور تقویت خواهد شد؛ و از همه ابزارهای قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان، استفاده می کنیم تا منافع و مصالح ملی جمهوری اسلامی ایران را تامین نماییم. 

* قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، امنیت ساز است. ظرفیت های منطقه ای ایران، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و صرفا برای مقابله با تهدید قدرت های سلطه گر و ظالم، بکار گرفته می شود.  

* بحران های منطقه، باید از طریق گفتگوهای واقعیِ «درون منطقه ای» و براساسِ تامینِ حقوقِ ملت ها، حل و فصل شود و دخالتهای بیگانگان نه موجب رفع مشکل که خود، مشکل است.

* من، دست دوستی و برادری به سوی همه کشورهای منطقه بخصوص همسایگان دراز میکنم.  

* برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، کاملا صلح آمیز است؛ نظام جمهوری اسلامی ایران، سلاح اتمی را شرعا به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی حرام می داند و این سلاح، هیچ جایگاهی در استراتژی دفاعی کشور ندارد. 
 
* سیاست فشار و تحریم، موجب انصراف ملت ایران از پیگیری حقوق قانونی خود از جمله حق توسعه، نخواهد شد.  

*  تحریم‌ها باعث نمی‌شود که ملت ایران از حقوق هسته‌ای خود دست بکشد، تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو گردد و از هر طرح دیپلماتیک که باعث انجام این امر شود استقبال می‌کند.

* جمهوری اسلامی ایران، کشور ها و ملت های همسایه را خویشاوند خود می داند و مهم ترین و اصلی ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقاء روابط با کشورهای همسایه ی خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آنهاست. 
 
* دیپلماسی، باید ارتباط ملتهای منطقه را بیشتر، و اشتراکات آنها را در حوزه اقتصاد، فرهنگ، علم و ورزش تقویت نماید. 

* جهان، در حال دگرگونی است و تامینِ منافعِ ملت ها، منوط به درکِ جهان ِجدید و «تعاملِ راهبردی» با «قدرت هایِ نوظهور» است و سیاست خارجیِ موفق، سیاستِ خارجیِ متوازن خواهد بود.

* تا هفته آینده لیست کابینه را به مجلس اعلام خواهم کرد.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1542322

برچسب‌ها