۰ نفر
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
نحوه محاسبه خسارت بیمه بدنه ایران

زمانی که خودرویی خریداری می‌کنید تحت پوشش دو نوع بیمه، بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد. بیمه شخص ثالث کاملا اجباری است، اما بیمه بدنه برای تمام خودروها اجباری نیست. زمانی که خودرو شما تصادف کند به بیمه بدنه نیاز خواهید داشت. در این‌حالت اگر خودرو مقصر بیمه بدنه داشته باشد با توجه به شرایط موجود، خسارت وارد شده به خودرو مقصر توسط بیمه پرداخت می‌شود.

اما شاید این سوال برای شما هم پیش‌آمده باشد که اصلا نحوه محاسبه خسارت بیمه بدنه ایران چگونه است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه محاسبه خسارت بیمه بدنه ایران و دریافت خسارت بیمه بدنه ایران بیشتر آشنا شوید.

خسارت بیمه بدنه چگونه محاسبه می‌شود؟

در تصادفات خسارت فرد زیان دیده را بیمه شخص ثالث و خسارات وارد به خودرو فرد مقصر را بیمه بدنه پرداخت می‌کند. بیمه بدنه خودرو بر اساس ارزش خودرو مشخص می‌شود. به طور کلی عوامل بسیاری می‌توانند بر نحوه محاسبه خسارت بیمه بدنه ایران تاثیرگذار باشند. این عوامل مهم و تاثیرگذار عبارتنداز:

مشخصات خودرو

o نوع خودرو: نوع خودرو در قیمت بیمه‌نامه تاثیر بسیاری دارد. معمولا خودروهای وارداتی و گران‌قیمت، نرخ بیمه بدنه‌ی بسیار بالاتری دارند.

o سال ساخت: معمولا هرچه خودرو قدیمی‌تر باشد نرخ بیمه بدنه برای آن بیشتر خواهد بود. خودروهایی که صفر کیلومتر هستند قیمت بیمه‌نامه آن‌ها به مراتب بسیار کمتر از خودروهای کارکرده است.

o مدل خودرو: یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند در نحوه محاسبه بیمه نامه دخیل باشد، مدل خودرو است. به عنوان مثال قیمت بیمه‌نامه مدل‌های خودرو MVM یکسان نیست.

o ارزش خودرو: زمانی که می‌خواهید خودرو خود را بیمه کنید، ارزش روز خودرو را باید در بیمه‌نامه بنویسید. درصورتی که قیمت خودرو شما در زمان بیمه، از ارزش روز خودرو کمتر بوده باشد در زمان محاسبه خسارت طبق بیمه نامه خسارت پرداخت می‌شود.  

پوشش های بیمه بدنه
در زمان محاسبه خسارت، پوشش بیمه بدنه به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می‌شود. ازجمله پوشش‌های اصلی بیمه بدنه عبارتنداز:

o پوشش سرقت کلی: زمانی که خودرو شما دزدیده شود یا در حین دزدیده شدن به آن خسارت وارد شود، بیمه بدنه تمام خسارت وارده را پرداخت خواهد کرد.

o پوشش آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار: خساراتی که می‌تواند از نوع آتش‌سوزی خودرو، آتش‌سوزی قطعات خودرو و... باشد هم تحت پوشش اصلی بیمه قرار می‌گیرد.

o پوشش حادثه: این نوع پوشش، خسارت وارد شده به خودرو را که ناشی از برخورد با یک جسم متحرک یا ثابت بوده پرداخت می‌کند. اگر نوع برخورد همراه با واژگونی و سقوط باشد هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

ازجمله پوشش‌های فرعی بیمه بدنه هم می‌توانیم به پوشش نوسانات قیمت، پوشش حذف استهلاک، شکست شیشه‌های وسیله نقلیه، پوشش میخ کشی یا خط و خش، پوشش ترانزیت، بیمه حوادث شخصی، بیمه بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله، خطرات تبعی چون اسیدپاشی، پوشش هزینه توقف جهت خودروهای بارکشی، پوشش هزینه ایاب و ذهاب خودرو سواری اشاره کرد.

تاثیر فرانشیز بیمه بدنه
معمولا مبلغی از خسارت از جانب شخص بیمه‌گذار پرداخت می‌شود، این مبلغ به عنوان فرانشیز بیمه بدنه ثبت خواهد شد. در نحوه محاسبه خسارت بیمه بدنه ایران، فرانشیز بیمه بدنه به شرح زیر است:

  • o اگر به لاستیک یا باطری خسارتی وارد شود بیمه تنها 50 درصد ارزش نو آن را پرداخت می‌کند.
  • o فرانشیز در سرقت ماشین یا سرقت قطعات ماشین، تنها 20 درصد است.
  • o اگر راننده در زمان وقوع حادثه حداکثر 25 سال سن داشته باشد یا از زمان اخذ گواهینامه‌ی آن سه سال گذشته باشد، هزینه فرانشیز کسر شده از آن دو برابر خواهد بود.
  • o فرانشیز حوادث آتش‌سوزی برای اولین بار10 درصد است، اما در مراحل بعدی20 درصد آن پرداخت می‌شود.
  • o اگر پنج سال از تولید خودرو گذشته باشد، هزینه استهلاک خودرو سالانه 5 تا 20 درصد خواهد بود.

در همه تصادفات می‌توان برای دریافت خسارت از بیمه بدنه استفاده کرد؟

شرکت‌های بیمه تنها در چهار حالت هزینه بیمه و خسارت وارده را به عهده می‌گیرند. در غیر اینصورت به هیچ عنوان خسارتی پرداخت نمی‌کنند. این چهار حالت عبارتنداز:

1. خودروی زیان دیده در تصادف، خودروی گران‌قیمتی باشد: طبق قانون جدید بیمه، خسارت وارد شده به خودروهای گران قیمت و لوکس بر اساس بیمه‌نامه شخص ثالث قابل جبران خواهد بود.

2. در حادثه(تصادف) راننده خودروی مقصر فرار کرده باشد: معمولا این مورد بیشتر برای زمانی است که خودروی شما جایی پارک شده، اگر خودروی شما زیان دیده باشد می‌توانید خسارت را از بیمه دریافت کنید.

3. در حادثه شخص بیمه‌گذار مقصر نباشد: اگر شخص بیمه‌گذار مقصر نباشد، معمولا بیمه شخص ثالث خسارت را پرداخت می‌کند.

4. راننده بیمه گذار در حادثه مقصر شناخته شده باشد: در این حالت بیمه با توجه به مفاد قرار داد، تمام خسارت وارد شده به افراد زیان دیده را می‌پردازد.  

نحوه محاسبه خسارت بیمه بدنه ایران

بیمه بدنه ایران چه خسارت هایی را پوشش نمی‌دهد؟

بیمه بدنه ایران تمام خسارت‌های وارده را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، ازجمله مواردی که تحت پوشش بیمه ایران قرار نمی‌گیرد با توجه به سایت بیمه باما به صورت زیر است:

· خسارتهای وارده به خودرو ناشی از جنگ، شورش، حمله و اعتصاب

· خسارتهای ناشی از انفجارهای هستهای

· خسارتهایی که عمداً توسط بیمه گذار، ذینفع و یا راننده به وسیله نقلیه وارد میشود.

· خسارتهای ناشی از استفاده از مواد الکلی و روانگردان

· خسارتهای ناشی از حمل بار بیش از حد

· خسارتهای ناشی از بکسل کردن دیگر خودروها

چه مدارکی برای دریافت خسارت بیمه بدنه ایران لازم است؟

برای دریافت خسارت بیمه بدنه ایران باید طرفین حادثه با مدارک کامل به مرکز بیمه مربوطه مراجعه کنند. برای دریافت خسارت به مدارکی چون کارت ماشین، سند ماشین، گواهینامه، گزارش پلیس از تصادف و بیمه نامه خودرو(شخص ثالت و بدنه) نیاز است.

دریافت خسارت از بیمه بدنه ایران

برای دریافت خسارت از بیمه ایران باید حداکثر تا پنج روز پس از تصادف برای تشکیل پرونده اقدام کنید. به هیچ عنوان تا زمانی که کارشناس بیمه از ماشین بازدید نکرده است به آن دست نزنید. بعد از کارشناسی چک در وجه مالک یا وکیل قانونی آن صادر می‌شود.
در نهایت پس از تعمیر خودرو برای بازدید کارشناس بیمه و دریافت الحاقی ثبات سرمایه به شرکت بیمه مراجعه کنید.

مشاوره و خرید بهترین بیمه بدنه از بیمه با ما

برای مشاوره، مقایسه و خرید بیمه نامه می‌توانید به وب سایت بیمه باما مراجعه کنید. در حال حاضر به راحتی می‌توانید از طریق گوشی تلفن همراه از خدمات وب سایت بیمه با ما استفاده کنید. شرکت بیمه با ما اکنون با شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا، سینا، پاسارگاد، نوین، دی، رازی و کارآفرین همکاری می‌کند. اگر به دنبال مشاوره و ارائه خدمات بیمه با کیفیت هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به وب سایت بیمه با ما سری بزنید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1542711