چطور کودک خود را برای ورود به کلاس اول آماده کنیم؟

ورود به مدرسه یک مرحله بسیار مهم در زندگی کودکان است که تغییرات زیادی را به همراه دارد. کلاس اول مهم‌ترین دوره آموزشی برای کودکان است که به آن‌ها کمک می‌کند تا علاوه بر یادگیری خواندن و نوشتن، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را در کنار همسن و سال‌های خود تجربه کنند. به همین دلیل بسیاری از والدین سعی می‌کنند پیش از ایجاد این تغییر بزرگ در زندگی کودک خود، از طریق آموزش‌های مقدماتی به کودک کمک کنند تا در هنگام رو به رو شدن با این فضای جدید و متفاوت کمتر دچار چالش شوند. اگر شما هم جزو این دسته از والدین هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با مهم‌ترین کارهایی که برای آمادگی برای ورود به کلاس اول کودک خود می‌توانید انجام دهید آشنا شویم.

چطور کودک خود را برای ورود به کلاس اول آماده کنیم؟

آموزش خواندن و نوشتن پیش از کلاس اول

یکی از کارهایی که می‌تواند به آمادگی برای ورود به کلاس اول کمک کند، شروع آموزش‌هایی مثل ریاضی، خواندن و نوشتن در خانه است. از آنجایی که این موارد جزو موضوعات ساده‌ای هستند که همه والدین می‌توانند آن‌ها را آموزش دهند، بسیاری از آن‌ها با خرید کتاب اول دبستان، آموزش‌های اولیه را شروع می‌کنند. آموزش خواندن و نوشتن در دوران پیش دبستانی به کودکان کمک می‌کند تا در دوران مدرسه از هم سن و سالان خود جلوتر باشند. اما واقعیت این است که همه این موارد در دروان مدرسه و کلاس اول به کودک آموزش داده می‌شود و معمولاً هیچ کودکی برای یادگیری آن‌ها با مشکل خاصی رو به رو نمی‌شود. بنابراین اگر دوست دارید کودک شما با آمادگی بیشتری وارد کلاس اول شود، توصیه می‌کنیم روی مهارت‌های جنبی مهم‌تری مانند مهارت‌های ارتباطی، اعتماد به نفس، هوش و خلاقیت تمرکز کنید.

آموزش مهارت‌های فردی به کودک و آمادگی برای ورود به کلاس اول

کودکان تا قبل از ورود به کلاس اول بسیاری از آموزش‌های رفتاری و اجتماعی را به صورت ناخودآگاه دریافت می‌کنند. اما این آموزش‌های پراکنده برای ورود به کلاس اول و اولین حضور مستقل در خارج از خانه کافی نیست. والدین می‌توانند از طریق تهیه کتاب‌های کمک درسی مهارت‌های فردی و اجتماعی مانند مهارت تصمیم‌گیری، تفکر خلاق، توانایی حل مسئله، مهارت تفکر انتقادی، توانایی برقرار کردن ارتباط مؤثر، مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی، مهارت خودآگاهی (ارتباط با خود)، توانایی همدلی با دیگران، مهارت‌های مقابله با هیجان‌ها و مهارت مقابله با استرس را به کودکان خود آموزش دهند.

شما می‌توانید در کنار خرید کتاب درسی، با تهیه کتاب‌های مهارتی، آموزش مهارت‌های مهم زندگی کودکان خود را در دوران پیش دبستانی شروع کنید. مجموعه آموزش مهارت‌های زندگی نشر سرمشق یکی از بهترین گزینه‌ها برای آموزش مهارت‌های مختلف فردی و اجتماعی در قالب سرگرمی به کودکان است. شما می‌توانید همین حالا این کتاب را از بانک کتاب مارکا به صورت آنلاین خریداری کنید. علاوه براین کتاب‌های زیر نیز گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانید در سایت مارکا اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها به دست آورید:

  • · کتاب مهارت اجتماعی پیش دبستانی نشر کاگو
  • · دوره ۵ جلدی کتاب‌های آموزشی پیش از دبستان شاپرک
  • · مجموعه ۱۲ جلدی کیف قاصدک (حواستو جمع کن)  

کمک به تقویت هوش و حافظه کودک در دوران پیش دبستانی

تقویت هوش کودکان پیش دبستانی و نوآموزان یکی دیگر از دغدغه‌های والدین برای آمادگی برای ورود به کلاس اول است. راه‌های مختلفی برای کمک به تقویت هوش کودکان وجود دارد که مهم‌ترین آن کمک گرفتن از کتاب‌های تقویت هوش کودکان است. کتاب‌های کمک درسی تقویت هوش و حافظه کودکان از طریق بازی و سرگرمی معماهای مختلفی را در ذهن کودک ایجاد می‌کنند. تلاش کودک برای حل معماهای شکل گرفته به تقویت هوش و حافظه در دوران آمادگی برای ورود به کلاس اول و شروع دوره تحصیلی کمک زیادی خواهد کرد.

مجموعه ۴ جلدی IQ هوش و خلاقیت انتشارات آبرنگ یکی از بهترین کتاب‌های تقویت هوش کودک در دوران پیش دبستانی است. این مجموعه شامل معما و سرگرمی‌های مختلفی است که برای کودکان زیر ۷ سال طراحی شده‌اند. علاوه بر والدین بسیاری از مربیان مهد کودک و پیش دبستانی نیز از این مجموعه برای کمک به تقویت هوش کودکان استفاده می‌کنند. کتاب زنگوله (هوش و خلاقیت پیش دبستان) انتشارات شباهنگ و کتاب هوش کودکانه پیش دبستانی نشر کاگو نیز از گزینه‌های مناسب دیگری هستند که هر دو کتاب با ارائه بازی‌ها و معماهای مناسب کودکان تأثیر بسزایی در بالابردن خلاقیت و هوش آن‌ها دارند.

چطور کودک خود را برای ورود به کلاس اول آماده کنیم؟

تقویت خلاقیت کودک از طریق آموزش نقاشی و رنگ آمیزی

از مهم‌ترین مهارت‌های جنبی کودکان که می‌تواند در زمان ورود به سال اول دبستان و حتی در سنین بالاتر باعث شکوفایی استعدادهای آن‌ها شود، مهارت نقاشی است. نقاشی این فرصت را به کودک شما می‌دهد تا خلاقیت خود را به بهترین شکل بروز دهد. در سیستم آموزشی نیز اهمیت زیادی به نقاشی داده می‌شود زیرا کشیدن اشکال مختلف می‌تواند روی شخصیت و قوه تخیل کودک نیز تأثیر بگذارد. والدین می‌توانند با کمک گرفتن از کتاب پیش دبستانی مناسب برای آموزش نقاشی به کودکان، این مهارت مهم را پیش از ورود به دوران دبستان تقویت کنند.

ناشرین کتاب کمک آموزشی کودکان به خوبی اهمیت آموزش نقاشی را درک کرده‌اند. در کتاب‌های آموزش نقاشی، از شیوه‌های متنوع و جذابی مهارت‌های رنگ آمیزی و نقاشی به کودک آموزش داده می‌شود. این کتاب‌ها از طریق بازی و سرگرمی به بهترین نحو قوه تخیل کودکان را فعال می‌کنند. مجموعه کتاب‌های آموزش نقاشی نشر زنبور یکی از بهترین گزینه‌ها برای والدین با حوصله‌ای است که می‌خواهند خلاقیت کودکان خود را شکوفا کنند. مجموعه کتاب ۴ جلدی آموزش نقاشی پلکانی پیش دبستانی سر مشق و به من می گویند هنرمند! نشر پرتغال نیز می‌توانند جزو انتخاب‌های مناسب برای شما باشند.

کتاب‌های آموزش پیش دبستانی را از مارکا کتاب تهیه کنید

در این مقاله با راه‌های آمادگی برای ورود به کلاس اول و تقویت مهارت‌های مورد نیاز کودک برای ورود به سال اول تحصیلی آشنا شدیم. اگر دوست دارید کودک شما با آمادگی بیشتری دوران تحصیل خود را آغاز کند و سال موفقی را در مقطع اول دبستان پشت سر بگذارد، باید روی مهارت‌های جنبی مثل هوش، نقاشی، ارتباط با دیگران، اعتماد به نفس و ... تمرکز کنید. شما می‌توانید از طریق مراجعه به بانک کتاب مارکا، که از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین کتاب در ایران است، به بهترین منابع آموزش مهارت‌های کودک و آمادگی برای ورود به کلاس اول دست پیدا کنید. مشاوران مارکا کتاب از طریق شماره تلفن ۰۲۱۶۶۴۰۰۴۰۰ آمادگی پاسخگویی به سؤالات شما و راهنمایی در مورد خرید انواع کتاب پیش دبستانی هستند.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1542717