پاکستان: تصرف با زور در افغانستان را نمی‌پذیریم

ایسنا نوشت: مشاور امنیت ملی پاکستان گفته که اسلام‌آباد تصرف با زور افغانستان را نمی‌پذیرد و بجایش از راه‌حل صلح‌آمیز در این کشور حمایت می‌کند.

به نقل از پایگاه خبری داون، معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان در نشست خبری در سفارت این کشور در واشنگتن دی.سی گفت:‌ ما چنین اقدامی در افغانستان را نمی‌پذیریم. تاکید دارم که تنها راه‌حل برای صلح افغانستان فقط راه‌حل سیاسی است.

وی ادامه داد: قاطعانه گفته‌ایم که ما در این مورد در کنار جامعه بین‌الملل هستیم. اما جهان باید همچنان این مساله را روشن کند که آمریکا در یک سازش سیاسی در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند. لفاظی‌های تند دولت کابل علیه پاکستان حفظ رابطه خوب بین دو کشور را غیرممکن می‌سازد.

مشاور امنیت ملی پاکستان همچنین تاکید کرد اگرچه کشورش به دنبال روابط خوبی با دولت کابل است، "اما متاسفانه این لفاظی‌ها از سوی دولت افغانستان چنین روابطی را غیرممکن می‌سازد. دولت کابل و طالبان باید سازش کنند و به صلح برسند. پاکستان دیگر نمی‌تواند پناهنده‌های افغان را بپذیرد چون اکنون حدود ۳.۵ میلیون تن از آنها در داخل کشور هستند."

وی ادامه داد: صلح در افغانستان برای ما غیرقابل مذاکره است. ما به هیچ وجه آمادگی دیدن بی ثباتی طولانی مدت را در این کشور نداریم که در گذشته باعث سرازیر شدن آوارگان افغان به پاکستان شده است.

در همین حال، معید یوسف از اینکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تاکنون با عمران خان، نخست‌وزیر تماس برقرار نکرده، انتقاد کرد.

این انتقاد در زمانی مطرح می‌شود که طالبان در افغانستان به پیشروی خود ادامه داده و روز پیش توانست برای اولین بار کنترل مرکز یک ولایت را در دست گیرد.

تا پیش از این آمریکا همواره با پاکستان برای فشار بر طالبان در تماس مستقیم بود اما معید یوسف به روزنامه فایننشال تایمز گفته است که عدم برقراری تماس بایدن با عمران خان در زمینه افغانستان سیگنال‌هایی می‌فرستد.

وی گفت، اگر تماس تلفنی یک امتیاز است، اگر رابطه امنیتی یک امتیاز است، پاکستان گزینه‌هایی دارد اما توضیح بیشتری در این باره نداد.

مشاور امنیت ملی پاکستان همراه با رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان برای گفتگو در زمینه افغانستان و طالبان به واشنگتن سفر کرده است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1542819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهاجر IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 1
    لعنت بر دولت پاکستان با این اظهارات غیرمسؤلانه شان.جنگ امروز دولت کابل با جنگجویان پاکستانی است.دولت پاکستان‌ بخاطر‌ دشمنی‌ دیرینه شان‌ با‌ دولت‌ افغانستان‌ امروز‌ در‌ نقاب‌ طالبان‌ وحشی‌ بی‌ فرهنگ‌ در‌ جنگ‌ است.از‌ جامعه‌ جهانی‌ خواهان‌ تحریم‌ این‌ دولت‌ فاشیست‌ هستیم!
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 1
    همه این کارها زیر سر همین پاکستان خاک بر سر هست اگه پاکستان دست از افغانستان بردارد قول میدهم که سر ده سال از اون کشور خیلی قدرت مند تر بشه
  • ستار.سیرت IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 0
    پاکستان.سیاست.۲گانه.رااجرا میکند.پاکستان.میداند.اگر درافغانستان حکومت باثبات.ومستعکم‌.برقرارشود.پاکستان.نیمی.از.خاک.رابه افغانستان.برگرداند.مساحت.پاکستان.اندازه.قاشق.چای.خوری.است.من.لقب.اسرایل.را.به.پاکستان ربه افغانستان.لقب فلسطین.را.میدهم