از قحطی بزرگ اوکراین تا رسوایی رییس‌جمهور آمریکا

از واترگیت تا اسناد پاناما حاصل کار روزنامه‌نگاران تحقیقی همیشه مورد علاقه فیلمسازان بوده است و برخی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما با استفاده از داستان آن‌ها خلق شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خبرنگاران برای پی بردن به حقیقت و اطلاع‌رسانی به عموم دشواری‌های بسیاری را متحمل می‌شوند. روزنامه‌نگاری تحقیقی از مهم‌ترین شاخه‌های روزنامه‌نگاری است که در آن خبرنگاران گاهی تا سال‌ها وقت برای یافتن داده و افشا کردن داستان‌های پشت‌پرده از دنیای سیاست تا اقتصاد و ورزش زمان می‌گذارند. نتیجه کار روزنامه‌نگاران تحقیقی گاهی چنان تاثیرگذار است که می‌تواند رییس‌جمهوری را مجبور به کناره‌گیری کند.

با تماشای برخی از فیلم‌های سینمایی می‌توان به دنیای خبرنگاری وارد شد و از کم و کیف کار آن‌ها که روزانه اخبار را در اختیار مردم می‌گذارند آگاه شد. در این گزارش با گوشه‌ای از کارهای سینمایی در این زمینه آشنا شوید.

راسل کرو و «وضعیت فعلی»

راسل کرو در تریلر سیاسی داستانی «وضعیت فعلی» نمونه‌ای از تلاش‌های خبرنگاران برای رسیدن به حقیقت را به تصویر می‌کشند. داستان تلاش روزنامه‌نگاری تحقیقی که درباره مرگ مشکوک معشوقه نماینده‌ای تحقیق می‌کند و در این مسیر از جنایات دیگری آگاه می‌شود . کارگردانی خوب کوین مک‌دانلد و بازی راسل کرو و بن افلک تریلر جذاب و سرگرم‌کننده پیش روی مخاطب قرار داده است، هر چند که بر اساس داستانی واقعی ساخته نشده است.

آقای جونز و قحطی بزرگ اوکراین

نام برخی خبرنگاران با رویدادی تلخ در تاریخ گره خورده است. گرت جونز روزنامه‌نگار سرشناس ولزی که پرده قحطی دهشتناک هولودومور برداشت از آن دست خبرنگاران است. او قهرمان فیلم «آقای جونز» به کارگردانی آگنیشکا هالند است که داستان تلخ مرگ میلیون‌ها انسان بر اثر قحطی هولودومور در اوکراین دهه ۱۹۳۰ میلادی را به تصویر می‌کشد. جونز که به دلیل مصاحبه با هیتلر شهرت پیدا کرده بود، در آغاز تصمیم داشت برای مصاحبه با استالین به اتحاد جماهیر شوروی سفر کرد اما حاصل این سفر روایت قحطی هولودومور بود.

از قحطی بزرگ اوکراین تا رسوایی رییس‌جمهور آمریکا
«آقای جونز»

استیون اسپیلبرگ، «پست» و افشای اسنادی درباره جنگ ویتنام

استیون اسپیلبرگ در فیلم سینمایی «پست»‌ تلاش می‌کند که گوشه‌ای از کار بزرگ روزنامه‌نگاران در آگاهی‌بخشی به مردم را به تصویر بکشد. در این فیلم می‌بینیم که چگونه خبرنگاران واشنگتن‌پست علیرغم تمام فشارها اسناد پنتاگون درباره جنگ ویتنام را منتشر کردند که اطلاعات آن مدت‌ها از دید عموم مخفی مانده بود.

با نقش‌آفرینی ستارگانی چون تام هنکس و مریل استریپ، «پست» به خوبی سنگ‌اندازی‌ها دولت جلوی پای خبرنگاران و در نقطه مقابل پایمردی خبرنگاران برای اطلاع‌رسانی به مردم را تصویر می‌کند.

زندگی کمدی درام خبرنگاران در «روزنامه»

فیلم «روزنامه» به کارگردانی ران هاوارد نگاهی شخصی‌تر به زندگی خبرنگاران انداخته است. او تحریریه‌ای پرجنب و جوش را به تصویر می‌کشد که خبرنگارانش مشغول تحقیق روی جنایتی فجیع هستند. این فیلم هم بر اساس داستانی واقعی نیست و همه چیز در روزنامه‌ای خیالی به نام «نیویورک سان» می‌گذرد. مایکل کیتون اینجا سردبیری است که در یک پرونده روزنامه‌نگاری تحقیقی دنبال نجات فردی بی‌گناه و معرفی جنایت‌کاران اصلی است.

«زودیاک» و ماجرای یک قاتل سریالی

فیلمی پر ستاره به کارگردانی دیوید فینچر تماشاگر را به دنیای تاریک زودیاک قاتل می‌برد. زودیاک قاتل در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در کالیفرنیا دست به کشتار می‌زد. در «زودیاک» روایت این ماجرای شوم را از نگاه خبرنگاری باهوش و کاراگاهی مصمم به تماشا می‌نشینیم.

در اتمسفر هیجان‌انگیز و معمایی فیلم تلاش برای یافتن هویت قاتل به خوبی به تصویر کشیده شده است. اینجا تلاش‌های شجاعانه پلیس و خبرنگار برای پی بردن به هویت قاتلی مخوف سوژه مهم داستان شده است.

واترگیت و «همه مردان رییس‌جمهور»

رسوایی واترگیت که نیکسون را مجبور به کناره‌گیری کرد، سوژه اصلی فیلم «همه مردان رییس‌جمهور» است. باز هم پای خبرنگارانی مصمم و جسور در میان است که علیرغم تمام تهدیدها با کوششی مستمر به اسنادی دست پیدا می‌کنند که انتشارش می‌تواند دولتی را سرنگون کند.

بازی درخشان داستین هافمن و رابرت ردفورد در «همه مردان رییس‌جمهور» به کارگردانی آلن جی‌پاکولا این پرونده تحقیقی پرتنش و سنگین را پیش روی مخاطب باز می‌کند.

از قحطی بزرگ اوکراین تا رسوایی رییس‌جمهور آمریکا
«اسپات‌لایت»

فسادی که «اسپات‌لایت» افشا کرد

فیلم برنده جایزه اسکار در سال ۲۰۱۶ یکی از بهترین نمونه‌های روزنامه‌نگاری تحقیقی را نشانه رفته است. «اسپات‌لایت» ما را با اعضای تحریریه روزنامه «بوستون‌گلوب» آشنا می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه ماجرای آزار جنسی در کلیسای کاتولیک را پی‌گیری می‌کنند.

این فیلم هم داستانی واقعی را با بازی مایکل کیتون، راشل مک‌آدامز و مارک رافلو روایت می‌کند. دشواری‌های یافتن اسناد برای اثبات شایعه‌ای که شاید همگان درباره‌اش این سو و آن سو شنیده‌اند و به آب و آتش زدن برای یافتن حقیقت در دل این فیلم سینمایی هیجان‌انگیز است.

داستان «اسپات‌لایت» چشم دنیا را خیره کرد و نشان داد که خبرنگاری تا چه اندازه مهم است و تا چه اندازه می‌تواند در جامعه، سیاست، اقتصاد و دیگر امور تاثیرگذار باشد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =