آینده پذیرش و پرداخت ارزهای دیجیتال در نهادها چگونه خواهد بود؟

اقتصادآنلاین به نقل از کوین‌تلگراف نوشت: از آنجا که جهان در حال حرکت به سمت تکنولوژی است، اخیرا رمزارزها و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به میزان قابل توجهی در کانون توجه قرار گرفته است.

 ما در دورانی زندگی می‌کنیم که دارایی‌های دیجیتال به سمت پذیرش کلی حرکت می‌کنند. دارایی‌های دیجیتال در میان مشتریان خرده‌فروشی گرفته تا بانک‌های سنتی و ارائه دهندگان خدمات مالی، در حال افزایش است.

بسیاری از این دارایی‌ها متعهد شده بودند که برای بازارهای مالی و متصدیان بزرگ اختلال ایجاد کنند، و در حالی که توجه گسترده‌ای را دریافت کردند، اما به طور کامل به پتانسیل خود دست نیافته‌اند. بر اساس گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، ۸۶درصد از بانک‌های مرکزی جهان در حال بررسی ارزهای دیجیتال هستند.

آنها پذیرفته‌اند که سیستم‌های پرداخت به رغم اینکه در عصر طلایی نوآوری قرار دارند، تا حدودی قدیمی هستند. بنابراین، دلیلی وجود ندارد که سیستم‌های پرداخت فعلی مسیر مشابهی را در صنایعی که در دهه گذشته با فناوری جدید تغییر کرده‌اند دنبال کنند.

به هر حال، دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم اکنون دیجیتالی است، و بنابراین منطقی است که پول و دارایی‌ها باید از آن پیروی کنند. اما این امر در پنج سال آینده چقدر واقعی است؟ و آیا فناوری و نوع دارایی‌های دیجیتال یکسان به نظر می‌رسد؟

سازمان‌های بزرگ به سمت دارایی‌های دیجیتال حرکت می‌کنند

علاقه موسسات به رمزارزها همچنان در حال افزایش است. گلدمن ساکس با بررسی بیش از ۳۰۰مشتری با ثروت بالا، دریافت که ۴۰درصد از آنها در معرض استفاده از رمزارزها قرار دارند. 

اخیرا، Bilbao Vizcaya Argentaria (دومین بانک بزرگ اسپانیا) اعلام کرد که خدمات مبادلات بیت‌کوین را برای مشتریان بانک خصوصی سوییس راه‌اندازی می‌کند، در حالی که سیتی‌گروپ در حال بررسی ارائه خدمات مبادلات، حفاظت و تامین مالی است.

علاوه بر بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت مانند مسترکارت و پی‌پال، با پذیرش پرداخت از این طریق برای مشتریان خود، به رمزارزها روی آورده‌اند.

از طرفی، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی(CBDCs) نیز وجود دارد. ارائه دهندگان زیرساختی سعی می‌کنند خود را برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی آماده کنند. SWIFT و Accenture اخیرا گزارش مشترکی را منتشر کرده‌اند که در آن به چگونگی کارکرد احتمالی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی برای تبدیل شدن به واقعیت پرداخته‌اند. 

علاوه بر این، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی این ارزهای دیجیتال هستند و برای تضمین اعتماد عمومی به پول و پرداخت‌ها تلاش می‌کنند. این ارزهای دیجیتال خرده و عمده می‌توانند با ارائه مشخصه‌های منحصر به فرد قطعی، نقدشوندگی و یکپارچگی، ضمن تامین امنیت، این کار را انجام دهند. به عنوان مثال، امیدوارکننده‌ترین طرح ارزهای دیجیتال بانک مرکزی با یک هویت دیجیتالی مرتبط است و کاربران را ملزم می‌کند تا خود را برای دسترسی به منابع مالی شناسایی کنند. این سرمایه‌گذاری جدید باعث ایجاد نوآوری شده و منافع عمومی را تامین می‌کند.

با این حال، هنوز روزهای نخست توسعه رمزارزها، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و سایر اشکال دارایی‌های دیجیتال است. یک دیدگاه تقریبا هم‌رای وجود دارد که این دارایی‌ها پیش از ورود به جریان اصلی باید استانداردتر، امن‌تر و قوی‌تر شوند.

مقام‌های نظارتی متوجه این تغییر شده‌اند

در طول سال‌های آینده، دارایی‌های دیجیتال احتمالا پیش از اینکه به عنوان نوعی پرداخت مطمئن مجاز شوند، با نظارت شدید تنظیم‌کنندگان مالی و بانک‌های مرکزی مواجه خواهند شد. هر چیزی که بر عملکرد سیستم مالی و پولی بین‌المللی تاثیر بگذارد، با موانعی از سوی کنترل‌کنندگان و مسئولان عملیات و امنیت آن روبرو خواهد شد.

به عنوان مثال، اصلی‌ترین استانداردهای جهانی بانکداری، کمیته نظارت بانکی بازل، نیازهای سرمایه‌ای را برای بانک‌هایی که در معرض رمزارزهای پرنوسان هستند افزایش داده تا ریسک‌های بالاتر و نگرانی‌های ثبات مالی را نشان دهد. 

بر اساس این پیشنهادات، بانک‌ها ملزم به نگهداری سرمایه برابر با این رمزارزهای پرنوسان هستند. بنابراین برای تخصیص ۱۰۰دلار به بیت‌کوین، به حداقل سرمایه ۱۰۰دلار نیاز است.

این موضوع می‌تواند موسسات مالی تحت نظارت را از مشارکت یا توسعه خدمات رمزارزهای موجود خود، باز دارد. به عنوان مثال، در حالی که BBVA خدمات مبادلات خود را در سوییس راه‌اندازی کرده، از آنجا که مقررات نامشخص و استاندارد نشده است، از سایر بازارها دور مانده است.

با این اوصاف، تمام دارایی‌های دیجیتال، با سختگیری برای رمزارزها تحت این پیشنهادات مواجه نمی‌شوند. استاک‌توکن‌ها و استیبل‌کوین‌ها با قوانین موجود اصلاح شده در خصوص حداقل استاندارد سرمایه برای بانک‌ها مطابقت پیدا خواهند کرد که به طور بالقوه آنها را به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کند.

بر سر دوراهی

در حال حاضر، رمزارزها دارای نوسان هستند و از طرف دیگر استیبل‌کوین‌ها گزینه‌ای امن‌تر، شفاف‌تر و باثبات‌تر ارائه می‌دهند و به ویژه به دلیل سرعت بالای تسویه، می‌توان به پتانسیل آنها اعتماد داشت. با وارد کردن داده‌ها به سکه، پول با آنچه که پرداخت می‌کند، پیوند می‌خورد. این موضوع امکانات اتوماسیون زیادی را ارائه می‌دهد و آن را به یک مدعی قوی تبدیل می‌کند.

شاید محتمل‌ترین دارایی‌های دیجیتالی مورد استفاده ما، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی باشد که توسط بانک‌های مرکزی کنترل و صادر می‌شود. در حال حاضر تست‌های مهمی انجام شده و این نوع دارایی دیجیتال، عرضه، حاکمیت و مقررات قوی مشابه آنچه که امروزه در مورد ارزهای فیات می‌بینیم را تضمین می‌کند.

برای هر یک از این دارایی‌های دیجیتال، خرید در بین کاربران نهایی – شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچک و متوسط و مصرف‌کنندگان شخصی، برای تعیین موفقیت بسیار مهم است. و در نهایت، موفقیت در طول دهه‌ها اندازه‌گیری خواهد شد، نه سال‌ها.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =