زمان خارج شدن از پیک پنجم کرونا مشخص نیست

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: زالی گفت: در شاخص‌های کرونایی علی الخصوص بستری‌ها کاهشی را شاهد نیستیم و خیلی سخت است که بتوانیم بگوییم این پیک چه زمانی به پایان می‌رسد.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا استان تهران اظهار کرد: نزدیک دو ماه از خیز پنجم می‌گذرد و در شاخص‌ها علی الخصوص بستری‌ها کاهشی را شاهد نیستیم و خیلی سخت است که بتوانیم بگوییم این پیک چه زمانی به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: بخش زیادی از مشکلات فعلی مربوط به سویه دلتا است که بسیار مقاوم و با سرایت پذیری بالا است.

وی ادامه داد: در سویه دلتا ۶۰ درصد نسبت به سویه انگلیسی درصد ابتلا بالاتر است. در این سویه مواردی مشاهده شده که میزان حضور ویروس در بدن افراد زمان بیشتری است. در ویروس‌های قبلی تا دو هفته ویروس از بدن خارج می‌شود، ولی در این سویه چهار تا پنج هفته زمان می‌برد و چرخش و میزان سرایت آن بیشتر است.

زالی گفت: این سویه از کشور هندوستان شروع شد و بعد از سه ماه این ویروس قطع شد. دلایل آن تزریق سریع واکسن و منع عبور و مرور بود و ما هم باید از این تجربه هندوستان استفاده کنیم. خستگی مضاعف کادر درمان را شاهدیم و بخشی از مطالبات و پاداش‌ها پرداخت نشده واین باعث کاهش انگیزه کادر درمان شده است و نیاز به شارژ مالی متمرکز مناسب داریم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران افزود:همچنان کمبود کادر درمان داریم و نیازمند یک تصمیم انقلابی در مجلس و دولت است. مشکل جدی دیگر که وجود دارد تبصره‌های بودجه‌ای امسال است که جذب هر نیرو را تا زمان تامین منابع از سازمان برنامه و بودجه متوقف شده است. در رابطه با کمبود دارو هم همچنان دچار مشکل هستیم و کمبود سرم نیز داریم.

وی تصریح کرد: روز گذشته برای اولین بار ۹۵ هزار نفر واکسینه شدند و اگر منابع واکسن در اختیار قرار بگیرد این اعداد می‌تواند بالاتر روند. تاکنون ۲ میلیون و ۶۵۹ هزار واکسن در استان تزریق شده است. درست است که برخی افراد حتی با تزریق دو دوز هم باز فوت کرده اند، ولی به طور اعم واکسن می‌تواند از مرگ و میر جلوگیری کند.

زالی بیان کرد: هرگونه تزریق واکسن در مکان‌های غیر از مراکز واکسیناسیون معتبر می‌تواند مشکل زا باشد و خیلی از واکسن‌ها فاقد اصالت و غیر معتبر هستند.

زالی افزود: افراد حد الامکان در اماکن شلوغ حضور پیدا نکنند و اگر هم مجبور به حضور بود باید حتما از دو ماسک استفاده کنند. در حال حاضر ۹ هزار و ۶۴۳ بیمار کرونایی بستری شده داریم و ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار جدید نیز داریم. مجموع بیماران سرپایی هم ۲۵ هزار نفر است. همچنین روز گذشته ۱۶۲ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =