۱ نفر
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
ادعای پنتاگون درباره افغانستان

ایرنا نوشت: جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به پیشروی نیروهای طالبان در افغانستان با تکرار ادعای حمایت واشنگتن از نیروهای این کشور اظهار داشت که نیروهای افغانستان قدرت لازم را برای مقابله با طالبان دارند.

سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه به وقت محلی در نشستی با  خبرنگاران  با بیان این که اوضاع در افغانستان در مسیر درستی قرار ندارد مدعی نگرانی عمیق واشنگتن از اوضاع امنیتی درافغانستان شد.وی اظهار داشت که به طور آشکار اوضاع امنیتی در این کشور در حال وخیم‌تر شدن بوده و طی ۷۲ ساعت اخیر ۵ مرکز استان افغانستان به دست طالبان افتاده است.

این مقام آمریکایی با بیان این ادعا که واشنتگتن به حمایت از نیروهای دولتی افغانستان ادامه خواهد داد، تصریح کرد تمرکز ما تکمیل خروج از افغانستان تا پایان ماه جاری میلادی است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ۱۷ تیرماه، تاریخ  ۳۱ اوت جاری (۹ شهریور) را پایان حضور نظامیان کشورش در افغانستان اعلام کرد.

کربی در پاسخ به اینکه آیا حملات هوایی آمریکا به طالبان پس از ۳۱ اوت ادامه خواهد داشت گفت که درباره زمان پس از این تاریخ گمانه زنی نمی کند.سخنگوی پنتاگون در عین حال اضافه کرد که همیشه امکان پذیر نخواهد بود از نیروهای امنیتی افغانستان با حملات هوایی حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه ارتش افغانستان بر طالبان برتری دارد، گفت آنها باید از این استفاده و رهبری خود را بکار گیرند.

پیش از این، "نیویورک تایمز" به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او را بیان نکرده بود، پس از سقوط شهر قندوز در افغانستان به دست طالبان افزود: بایدن از وضعیت قندوز آگاهی دارد اما تصمیم خود را تغییر نخواهد داد.  

در چند هفته گذشته نیروهای گروه طالبان به صورت گسترده به پیشروی‌های خود در مناطق مختلف افغانستان ادامه داده‌اند و توانسته‌اند پس از درگیری‌های شدید، چندین منطقه مهم را از کنترل نیروهای دولتی خارج کنند.  

در همین حال دولت آمریکا بارها تاکید کرده است که نیروهای امنیتی افغان دارای تجهیزات و توانایی کافی برای مقابله با طالبان هستند. دولت آمریکا همچنین به مذاکره با طالبان برای صلح ادامه داده است، صلحی که هر روز کم رنگ‌تر می‌شود. 

آمریکا که در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ برابر با ۱۵ مهرماه ۱۳۸۰ با دستاویز جنگ علیه تروریسم به افغانستان حمله و طالبان را سرنگون کرد؛ با قدرت گرفتن دوباره این گروه، جو  بایدن به این اشغالگری نظامی ۲۰ ساله  که خفتی بدتر از جنگ ویتنام به همراه داشت، پایان داد.

دولت بایدن درحالی اعلام پایان جنگی بی سرانجام را داد که پس از ۲۰ سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی ها با هزینه هزاران میلیارد دلار به ارث ماند.
بنابر برخی آمار، در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره ای در برنداشت، بیش از ۳۸ هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1543676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =