بیانیه بلینکن در واکنش به تصویب قانون ضد هولوکاستی در لهستان

ایرنا نوشت: وزیر خارجه آمریکا از تصویب قانونی در لهستان که بازگرداندن اموال خانواده‌های مدعی هولوکاست را متوقف و همچنین یک ایستگاه خبری با سرمایه‌گذاری آمریکا را در آن کشور دچار مشکل می‌سازد، به شدت ابراز نگرانی کرد.

 آنتونی بلینکن روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: ما عمیقا نگران هستیم که پارلمان لهستان امروز قانونی را تصویب کرد که روند بازگرداندن املاک و دارایی‌های بازماندگان هولوکاست و خانواده های آنها و سایر یهودیان و غیر یهودیان را که در دوره لهستان کمونیست مصادره شده است، به شدت محدود می کند.

وی افزود: ما از رئیس جمهوری دودا می‌خواهیم که این لایحه را امضا نکند یا مطابق اختیاراتی که به عنوان رئیس جمهوری به وی داده شده است، این لایحه را به دادگاه قانون اساسی لهستان ارجاع دهد.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش سال‌ها کوشیده است تا هرگونه ارتباط کشورهای اروپای شرقی به شوروی سابق و روسیه کنونی را با مشکل مواجه سازند و این کشورها را به پایگاهی برای خود تبدیل کنند، از تصویب این قانون برآشفته شده و ادامه داده است: یک قانون جامع برای حل و فصل دعاوی مربوط به اموال مصادره‌ای به منظور تأمین عدالت برای قربانیان مورد نیاز است.

بلینکن اظهار کرد: چنین قانونی برای بسیاری از شهروندان لهستانی و همچنین افرادی که در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن مجبور به ترک لهستان شده‌اند و متعاقب آن، شهروندان طبیعی کشورهای دیگر شده‌اند، مفید خواهد بود.

وی که بیانیه‌اش به وضوح دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را نشان می‌دهد، تاکید کرد: تا زمانی که چنین قانونی وضع نشود، راه جبران خسارت نباید برای دعاوی جدید یا تصمیم‌های مشروط در دادگاه‌های دولتی بسته شود.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: ایالات متحده همچنین به شدت با پیش‌نویس قانونی که امروز توسط مجلس نمایندگان لهستان تصویب شد، که پربیننده‌ترین ایستگاه خبری مستقل را هدف قرار می‌دهد که یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های ایالات متحده در این کشور است، دچار مشکل شده است.

بلینکن افزود: لهستان ده‌ها سال است که برای پرورش یک رسانه پر جنب و جوش و آزاد تلاش کرده است. این پیش‌نویس قانون به طور قابل توجهی محیط رسانه‌ای را که مردم لهستان برای ایجاد آن مدت ها تلاش کرده‌اند، تضعیف می‌کند.

وی که از سرمایه‌گذاری آمریکا در این بخش سخن می‌گوید، در تناقضی آشکار مدعی شد: یک رسانه آزاد و مستقل دموکراسی‌های ما را قوی‌تر، اتحاد اقیانوس اطلس را مقاوم‌تر می‌کند و برای روابط دوجانبه اساسی است.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: سرمایه گذاری‌های تجاری بزرگ ایالات متحده در لهستان، رفاه ما را به هم پیوند و امنیت جمعی ما را افزایش می‌دهد. این پیش‌نویس قانون، آزادی رسانه‌ها را تهدید و می‌تواند فضای سرمایه‌گذاری قوی لهستان را تضعیف کند.

بلینکن خاطرنشان کرد: لهستان یک متحد مهم ناتو است که می‌داند ائتلاف اقیانوس اطلس بر اساس تعهدات متقابل به ارزش‌های مشترک دموکراتیک و رفاه است. این قوانین در تضاد با اصول و ارزش‌هایی است که ملت‌های دموکراتیک مدرن برای آن قائل هستند.

وی از دولت لهستان خواست آنچه را که او تعهد به این اصول مشترک خواند را نه تنها در کلمات، بلکه در عمل نیز نشان دهد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1544384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =