طالبان به زودی تشکیل امارت اسلامی را اعلام می‌کند/ پرچم سفارت آمریکا در کابل پایین کشیده شد/ وزیر دفاع افغانستان غنی را لعن کرد/ بیانیه غنی

آنچه که می خوانید مهترین تحولات امنیتی افغانستان در پی تصرف کاخ ریاست جمهوری توسط طالبان است:

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از کانال تلگرامی توئیت پرس مهمترین تحولات به شرح زیر است:

گروه طالبان پس از تصرف کابل و کاخ ریاست جمهوری شروع به آزادی زندانیان امنیتی در پایتخت کردند.

در همین حال سفارت آمریکا در کابل نیز اعلام کرد: اوضاع امنیتی در پایتخت و از جمله در فرودگاه به سرعت در حال تغییر است. در همین راستا ناتو نیز اعلام کرد تلاش می‌کند تا فرودگاه کابل باز بماند.

وزیر خارجه آلمان از ارسال هواپیمای نظامی برای انتقال شهروندان آلمانی از افغانستان خبر داد.

با این حال سخنگوی طالبان تاکید کرد خطری متوجه سفارخانه‌های خارجی در کابل نبوده و همگان در کابل امن هستند. به گزارش سی ان ان گفته می شود پرچم آمریکا در سفارت این کشور در کابل به عنوان آخرین گام برای تخلیه آن، پایین کشیده شد.

به گزارش یورونیوز سفارت آمریکا در کابل با تعلیق تمام عملیات‌ها به آمریکایی‌ها گفت که در محل پناه بگیرند. این نهاد اعلام کرد گزارش‌هایی مبنی بر تیراندازی در فرودگاه بین‌المللی کابل دریافت کرده است.این نهاد در بیانیه خود گفت: وضعیت امنیتی در کابل به سرعت در حال تغییر است و وضعیت فرودگاه بدتر می شود.ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا دیپلمات‌ها و شهروندان خود را از افغانستان خارج کند.

به گزارش اسپوتنیک دو انفجار مهیب نزدیک سفارت آمریکا در کابل و کاخ ریاست جمهوری رئیس جمهور افغانستان در این شهر گزارش شده است.  بر این اساس سفارت آمریکا در کابل به طور کامل تخلیه شده است و نیروهای طالبان گفته‌اند که کنترل کاخ ریاست جمهوری افغانستان را در دست دارند.

بنابر گزارشات قرار است جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت در افغانستان تشکیل شود.

 بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس با این حال افزود: «به وضوح تغییر قدرت (رژیم) در افغانستان در حال وقوع است.»وی تاکید کرد که دقیقا نمی‌دانند این رژیم چه رژیمی خواهد بود. جانسون از سازمان ملل و نیروهای ناتو خواست با یکدیگر متحد شوند: «ما نمی‌خواهیم به‌طور دو جانبه کسی طالبان را به رسمیت بشناسد.»

در دیگر خبرها کانادا اعلام کرده است که در پی وخامت اوضاع در افغانستان، به طور موقت کار دیپلماتیک خود را در کابل متوقف می‌کند و کارکنان سفارت را به کانادا برمی‌گرداند.

به گزارش سی ان ان، ژنرال بسم الله محمدی سرپرست وزارت دفاع ملی افغانستان به دنبال فرار اشرف غنی رییس جمهوری را لعن کرد. محمدی در پیام توییتری نوشت: "آنها دستان ما را از پشت بستند و وطن را فروختند، لعنت به این مرد ثروتمند و گروهش.

اشرف غنی بعد از خروج از کابل در بیانیه ای که درصفحه فیس بوک خود منتشر کرد، تاکید داشت که در صورت کناره گیری و عدم خروج از کشور تعداد بیشماری از هموطنان شهید میشدند و شهر کابل با با نابودی و ویرانی روبرو میشد که نتیجه ان وقوع یک فاجعه بزرگ انسانی در شهر شش میلیون نفری کابل خواهد بود. غنی در ادامه نوشت: طالبان تصمیم گرفتند که من را برکنار کنند، آنها اینجا هستند تا به تمام کابل و مردم کابل حمله کنند و من به منظور جلوگیری از سیل خونین، فکر کردم بهتر است خارج شوم. رییس جمهوری سابق افغانستان تاکید کرد: طالبان قضاوت شمشیر و اسلحه را به دست آورده اند و اکنون مسئول حفاظت از آبرو، ثروت و عزت نفس هموطنان هستند اگرچه آنها مشروعیت قلب ها را به دست نیاورده اند. 

غنی در بیانیه خود متذکر شد: در تاریخ هرگز قدرت به تنهایی به هیچ کس مشروعیت نداده و طالبان نیز به آن دست پیدا نخواهد کرد. آنها اکنون با یک آزمایش تاریخی جدید روبرو هستند، یا از نام و ناموس افغانستان محافظت خواهند کرد یا مکانها و گروه ها دیگر را در اولویت قرار خواهند داد.غنی در توصیه به طالبان نوشت: بسیاری از مردم و بسیاری از اقشار در ترس هستند لازم است طالبان به همه مردم، ملت ها، بخش های مختلف، خواهران و زنان افغانستان اطمینان دهند که مشروعیت و قلب مردم را به دست خواهند آورد.

بر اساس خبرهای منتشر شده که حاکی از عزیمت غنی به تاجیکستان بود گزارشات دیگر حاکی از سفر غنی به عمان است. یکی از مدیران رسانه های افغانستان به نام حامد حیدری در پیام توییتری نوشت: امروز رییس جمهوری سابق افغانستان کابل را به مقصد عمان ترک کرد نه تاجیکستان، وی و تیمش یک هواپیما اجاره کردند و بسیاری از آنها با خودشان پول نقد همراه بردند.

در پی حوادث افغانستان جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در توئیترش نوشت: فاجعه آشکار بایدن در افغانستان شرم آور است. سیاست ایالات متحده نباید به هیچ دولت افغانستان از جمله طالبان کمک کند.پیامدهای استراتژیک این تسلیم برای روسیه، چین، ایران و کره شمالی بی‌توجه نخواهد بود.

به گزارش یورونیوز آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید بیش از ۵۵۰ هزار نفر در افغانستان به دلیل درگیری‌ها از ابتدای سال جاری خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.این اطلاعات را دفتر این نهاد در ژنو منتشر کرده و گفته است تنها در ماه گذشته ۱۲۶ هزار نفر در افغانستان آواره شده‌اند.سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است در حال حاضر جابجایی‌ها تا حد زیادی در داخل این کشور است."شبیا مانتو" با بیان اینکه به حمایت بشردوستانه در افغانستان نیاز است، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اگر موج آوارگان خروج از کشور شروع شود، نیاز به کمک ارسالی اضافی از سوی کشورهای خارجی وجود خواهد داشت.»

به گزارش یورونیوز یک مقام طالبان به آسوشیتدپرس گفت که این گروه به زودی تشکیل «امارت اسلامی افغانستان» را از کاخ ریاست جمهوری در کابل اعلام می‌کند. حکومت طالبان پیش از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ و زمانی که قدرت را در این کشور در دست داشت، خود را با نام «امارت اسلامی افغانستان» می‌خواند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1545545

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =