بلینکن: اشتباه نکنید!افغانستان سایگون نیست/تصورش را بکنید،پرچم طالبان بر فراز سفارت آمریکا

ایسنا نوشت: طالبان برخلاف تصورجو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به سرعت بر افغانستان مسلط شد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مقایسه افغانستان و ویتنام را رد می‌کند. اما برخی مقام‌های آمریکا می‌گویند تجربه افغانستان از سایگون هم بدتر خواهد بود.

به نقل از دویچه‌وله، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه ژوئیه گفته بود، بعید می‌داند طالبان بر کل افغانستان تسلط پیدا کند. اما همه چیز خیلی سریع‌تر از آن چیزی پیش رفت که آمریکا تصور می‌کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در رابطه با تخلیه زودهنگام و شتابزده کارکنان سفارت در کابل به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است که نمی‌توان افغانستان را با سایگون مقایسه کرد. اشاره او به شکست نیروهای آمریکایی در جنگ ویتنام بود.

بلینکن نمی‌خواهد توضیح دهد که چرا همه چیز به این سرعت پیش رفته و افغان‌ها را مسئول این وضع دانسته کرده است. او گفته است: «واقعیت این است که نیروهای مسلح افغانستان نتوانستند از کشور دفاع کنند. و این سریعتر از آنچه انتظار داشتیم رخ داد.»

ماموریت به پایان رسید؟

بلینکن در عین حال معتقد است که ایالات متحده به هدف جنگی خود رسیده است: «ما ۲۰ سال پیش در ماموریتی به افغانستان رفتیم و در این ماموریت موفق بودیم، زیرا این ماموریت در اصل علیه نیرویی بود که ۱۱ سپتامبر را رقم زد.»

او به سی‌ان‌ان می‌گوید اکنون دیگر به نفع مصالح ملی ما نیست که بیش از این در افغانستان بمانیم و به یک جنگ داخلی کشیده شویم. او اضافه می‌کند: «هرچه باشد ایالات متحده آمریکا دو برابر روس‌ها در آنجا بوده است.»

وزیر خارجه ‌آمریکا پاسخی به این سوال نداد که این چگونه قابل توضیح است که پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان، بیش از ۲۰۰۰ کشته در میان سربازان آمریکایی و تعداد بیشماری قربانی غیرنظامی، اکنون دوباره همان افراطیون به قدرت می‌رسند.

او در مقابل به طالبان هشدار داد: «حمایت بین‌المللی و پایان تحریم‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که حقوق اساسی افغان‌ها - به ویژه زنان - رعایت شود و این کشور دوباره به پناهگاهی امن برای تروریست‌ها تبدیل نشود.»

اما مخالفان این سیاست در آمریکا معتقدند افغانستان مجددا به "محل پرورش تروریست‌ها" تبدیل خواهد شد. مایکل مک کال، نماینده ایالت تگزاس و کارشناس سیاست خارجی حزب جمهوریخواه به سی‌ان‌ان گفته است که طالبان هرگز از ارتباط با القاعده دست برنداشته است.

او می‌گوید: «ما به شرایط قبل از حادثه ۱۱ سپتامبر باز می‌گردیم. آنجا محل پرورش تروریست‌ها خواهد شد و من امیدوارم که مجبور نباشیم دوباره به آنجا برویم.»

او معتقد است که تجربه افغانستان حتی بدتر از سایگون خواهد بود. مک‌کال افزود: «تصورش را بکنید که آنها پرچم طالبان را بر فراز سفارت آمریکا برافرازند.»

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1545652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =