۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۵۰

جام جم نوشت:

انتقال سوابق بیمه‌شدگان آسان می‌شود. شنیدن این خبر هر چند موجب خوشحالی بسیاری از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی شد که قصد جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای خود را داشتند، اما نامشخص بودن زمان دقیق اجرای این وعده به‌معنای آن است که بیمه‌شدگان تا اطلاع ثانوی همچنان باید برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای‌شان کفش آهنی به پا کنند. بسیاری از بیمه‌شدگانی که در این سال‌ها به‌دلایل مختلف برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای خود سر و کارشان به شعب بیمه تامین اجتماعی افتاده است، معتقدند که این کار شاید فقط روی کاغذ به‌ظاهر آسان به نظر برسد، اما در عمل جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای یعنی عبور از هفت‌خوان رستم.

از مشکلات متعدد بیمه‌شدگان شاغل و بازنشسته با سازمان بیمه‌گر تامین اجتماعی که بگذریم، روند طولانی انتقال و جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای موضوع مهمی است که بیمه‌شدگان شاغل تامین اجتماعی همواره نسبت به روند آن معترض بوده و هستند

شاید وجود همین مشکلات و نارضایتی‌های فراوان بیمه‌شدگان از طولانی‌بودن روند جمع‌آوری سوابقشان از شعب مختلف تامین اجتماعی بود که مسوولان صندوق تامین اجتماعی را بر آن داشت تا با اصلاح برخی قوانین برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کنند. در این زمینه معاون فنی و درآمد صندوق تامین اجتماعی از اصلاح 25 بخشنامه این صندوق خبر داده و می‌گوید: با اصلاح این بخشنامه‌ها، انتقال سوابق بیمه‌شدگان در شعب مختلف تامین ‌اجتماعی آسان می‌شود.

مهرداد محقق‌زاده، اصلاح قانون تامین ‌اجتماعی براساس قانون پنجم توسعه را از تکالیف این سازمان برشمرده و می‌افزاید: در این رابطه از دیدگاه‌ها و نظرات تمامی کارشناسان و صاحب‌نظران استفاده می‌شود.

وی شمار بیمه‌شدگان اصلی تامین‌اجتماعی را بیش از 10 میلیون و 300 هزار نفر دانسته و تصریح می‌کند: هم‌اکنون شمار بیمه‌شدگان اصلی و تبعی تامین‌ اجتماعی به 32 میلیون نفر می‌رسد و پوشش بیمه‌ای گروه‌های جدید از برنامه‌ها و اهداف اصلی تامین‌ اجتماعی محسوب می‌شود.

مشکلات مراجعه اینترنتی

این همان کاری است که بسیاری از بیمه‌شدگان شاغل تامین اجتماعی برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای خود انجام می‌دهند، اما در انجام مراحل جمع‌آوری سوابق از طریق سایت اینترنتی سازمان با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

قطع و وصل مکرر سیستم اینترنت، باز نشدن‌های طولانی‌مدت سایت، نیمه‌کاره انجام شدن جمع‌آوری داده‌ها و... که در نهایت موجب می‌شود عملیات جمع‌آوری سوابق اغلب به مشکل برخورده و در نهایت هم بیمه شده قید استفاده از سایت را زده و برای انتقال و جمع‌آوری سوابق این بار به طور حضوری به شعب تامین اجتماعی مراجعه کند.

نابسامانی در شعب

برای بیمه شدگانی که به اینترنت دسترسی ندارند یا به دلیل آگاهی از مشکلات استفاده از سایت اینترنتی تامین اجتماعی ترجیح می‌دهند قید این کار را بزنند، مراجعه حضوری به شعبات بیمه‌ای چندان هم بی‌دردسر نیست.

امروز و فردا کردن‌های متصدیان شعب بیمه، جواب‌های سربالا به بیمه‌شدگان که گاهی با بی‌احترامی همراه می‌شود، پاسکاری بیمه‌شدگان بین شعبات بیمه‌ای، کاغذبازی‌های طولانی و... همه از مشکلاتی است که بیمه شدگان شاغل تامین اجتماعی در مراجعه حضوری برای جمع‌آوری یا انتقال سوابق بیمه‌ای خود با آن مواجه هستند.

پرونده‌ای که گم شد

اما مشکلات بیمه‌شدگان برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای فقط با همین مشکلات پایان نمی‌پذیرد، به طوری که برخی بیمه‌شدگان عنوان می‌کنند که آنقدر نابسامانی در شعب بیمه وجود دارد که گاهی فقط برای پیدا کردن پرونده یک بیمه شده او را روزها سرگردان می‌کنند و در نهایت هم حتی ممکن است با گفتن این جمله که احتمالا پرونده‌اش گم شده است، آب پاکی را روی دست بیمه شده بریزند و شوک بزرگی به او وارد کنند.

به هر حال مشکلات بیمه‌شدگان برای جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای‌شان در حالی همچنان به قوت خود باقی است که امید می‌رود با اصلاح بخش‌هایی از قانون تامین اجتماعی این روند تسریع شده و تحولی در این زمینه ایجاد شود؛ تحولی که مهم‌ترین تاثیر آن جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری، صرفه‌جویی در وقت و کوتاه شدن روند جمع‌آوری سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خواهد بود، موضوعی که در نهایت می‌تواند به افزایش رضایت‌مندی 32 میلیون بیمه شده تامین اجتماعی از عملکرد سازمان بیمه‌گر خود منجر شود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =