به گفته نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس نظر رئیس جمهور در اجرای حکم دیه تاثیری ندارد.

این درحالی است که رئیس جمهور به وزیر دادگستری دستور داده افزایش نرخ دیه اجرا نشود. با این حال حکم قضات از تاریخ 16 خردادماه براساس نرخهای جدید دیه صادر خواهد شد.

شاید برای همین باشد که موسی غضنفرآبادی نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت وگو با خبر آنلاین اعلام می کند: "همه محاکم و دادگاه ها در هنگام اجرای حکم و صدور دیه بر اساس نظر رئیس قوه قضائیه انجام وظیفه می کنند و نظر رئیس جمهور در اجرای حکم دیه تاثیری نخواهد داشت. زیرا به طور کلی با توجه به اینکه مرجع تعیین نرخ دیه توسط قانون گذار به عهده قوه قضائیه نهاده شده، هر حکمی که رئیس قوه قضائیه تصویب کند قابلیت اجرا دارد."

به گفته او اگر دستور رئیس جمهور قابل اجرا بود آن موقع به استقلال قوه قضائیه لطمه وارد می شد: "اما وقتی قانون اساسی اصل تفکیک قوای حاکم بر جمهوری اسلامی و کار کردن مستقل آنها زیر نظر ولایت فقیه را مطرح کرده دیگر کسی نمی تواند در امور دیگری دخالت کند."

غضنفرآبادی تاکید می کند که بخش نامه قوه مجریه تاثیری بر حکم قضات ندارد و قاضی زیر نظر رئیس قوه قضائیه فعالیت می کند.

وی در ادامه در مورد احتمال عدم همکاری شرکت های بیمه با قانون جدید دیه گفت: "اگر شرکت های بیمه از اجرای این قانون خودداری کنند بر اساس قانون مورد محاکمه قرار خواهند گرفت. شرکت های بیمه تابع قراردادهایی هستند که با بیمه گذاران امضا کرده اند و موظفند بر قراردادهای خود پای بند باشند."

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    بااین کار تمامی زندانها مملو از زندانیان دیه میشه !
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    چرا مسئولان قضائي و دولت براي به كرسي نشاندن نظرات خود . مردم را درگير مي كنند .شركتهاي بيمه در بيمه نامههاي خود حداكثر مبلغ ديه را ذكر كرده اندو اگر افزايشي شامل شود به رقم خودشان استناد مي كنند و پيچاره مردم كه بايد اختلاف بين دو مبلغ بيمه نامه را تامين كنند يا به زندان محكوم شوند .
  • بنده خدا IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    مردم عجب گرفتاری شدند اين آقايان باصطلاح مسئول با هم دعوا دارند چوبش را بايدمردم بخورند اصلا فکر می کنم تعيين اين مقدار ديه سر لجبازی بوده وگرنه در عرض يکسال که دو برابر نمی شه اگر اشتباه بوده مردم چه گناهی کردند سر حقوق که میشه تورم ده درصد هست اما اين مواقع از صد هم می گذره
  • جعفر IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    قابل توجه اقای غضنفرابادی : اجرای حکم دیه به دستور رئیس قوه قضایه تعلیق شد.
  • سيما IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    من ماشينم رو ديروز بيمه كردن گفتن با نرخ جديد حق بيمه 500 تومان ميشه و با نرخ قديم 300 تومن شما مي تونيد با 300 تومن بيمه كنيد اما اگر تصادف منجر به فوت داشتين 30 ميليون رو بايد از جيب خودتون بدين و ما به ناچار 500هزار تومن پرداخت كرديم اين درحاليه كه هنوز دولت و قوه قضائيه دعوا دارن و شركتهاي بيه در حال گرفتن اين پول از مردم هستن
  • محمد سالاری IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۱
    0 0
    بیمه ماشین من 21/3 تمام می شه اگیه بر مبنای نرخ جدید ماشینمو بیمه کنم و بعدش نزخ دیه جدید اجرایی نشه پولمو بهم پس می دن ؟