موجودی ۱۳۶۸۹ دوز واکسن کرونا در جنوب غرب خوزستان/هویج خاصیت درمانگری کرونا ندارد؛قیمت نجومی اش سوداگریست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه روز گذشته نیز ۵ هزار دوز واکسن کرونا نحویل گرفتیم، گفت: موجودی واکسن کرونا تا صبح امروز در منطقه ی جنوب غرب خوزستان ۱۳ هزار و ۶۸۹ دوز بود.

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه طبق پیش بینی ها و قول و وعده هایی که داده شد واکسن برکت به مقدار لازم تامین نشد و واکسن های خارجی نیز در حجم زیاد وارد نمی شود بلکه وارداتشان به شکل قطره‌ایست.

وی با اشاره به همکاری بسیار خوب میان دانشگاه علوم پزشکی آبادان با دانشگاههای علوم پزشکی دزفول و اهواز، لزوم نگهدای واکسن ها در شرایط دمایی میان ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد را یادآور شد و افزود: سهمیه ی واکسن ما با دو دانشگاه دیگر استان به صورت تجمیعی از تهران به اهواز ارسال می شود و ما نیز سه روز در هفته و گاهی یک روز در میان برای دریافت این سهمیه به اهواز مراجعه می کنیم که البته این رفت و آمدها هزینه زیادی برای ما در پی دارد.

وی تصریح کرد: روز گذشته ۵ هزار دوز واکسن سینوفارم به ما تحویل شد و موجودی امروز صبح ما ۱۳ هزار و ۶۸۹ بوده که میان شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان توزیع شده است و البته هزار و ۵۰۰ دوز آنان نیز در حوزه معاونت بهداشت هست. در حال حاضر برای دو تا سه روز آینده مشکلی از این بابت نداریم البته قول داده شده که در هفته آینده نیز حداقل ۵ هزار دوز دیگر به ما تحویل دهند اما این میزان جوابگو نیست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان یادآور شد: طبق شاخص جمعیتی تعیین شده از سوی وزارت بهداشت بایستی به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، ۷۰۰ هزار نفر در روز واکسینه شوند که بر همین اساس برای منطقه ی جنوب غرب خوزستان با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار بایستی حداقل به طور روزانه برای ۵ هزار نفر واکسن تزریق شود اما شرایط فعلی چنین نیست و ما بایستی مراعات کنیم تا بتوانیم چند روزی را با این واکسن ها سپری کنیم.

فربانی؛ گفت: در این مرحله اولویت تزریق واکسن با زنان باردار و کسانی است که نوبت نخست را دریافت کرده اند.

*برگزاری آزمونهای حضوری با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی

وی در پاسخ به دغدغه ی شهروندان مبنی بر بپایی آزمون حضوری دانش آموزان پایه ی دوازدهم، افزود: تصمیم گیری برای برپایی آزمون های حضوری و یا غیر حضوری ملی است و تنها شامل منطقه ی ما نیست. همچون آزمون های قبلی این آزمون را نیز با نظارت دقیق بهداشت به صورت اعزام کارشناسان بهداشتی در محل برگزاری آزمونها به جهت بررسی دقیق رعایت پروتکل های بهداشتی اعم از فاصله ی لازم میان صندلی ها و دیگر موارد از سوی مسئولان امر آموزش در شهرستان، برگزار می شود و خانواده هابه هیچ عنوان از این بابت نگرانی نداشته باشند.

وی خطاب به دانش آموزان پایه ی دوازدهم که آزمون حضوری دارند، اظهار کرد: توصیه ما بر استفاده از ماسک است، دانش آموزان مگر به ضرورت، ماسک شان را از صورت برندارند، ویروس دلتا از سرعت انتشار بسیار بالایی برخوردار است لذا توصیه ما به دانش آموزان بر عدم برداشتن ماسک از صورت شان است.

*گرانی هویج از بابت سوداگریست نه خاصیت اثبات نشده اش

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان در بخش دیگری از سخنان خود درباره ی گرانی هویجی که ادعا می شود اثربخشی فوق العاده ای در بهبود بیماران کرونایی دارد، تصریح کرد: توصیه ی ما به بیماران کرونایی، استفاده از میوه و یا آب میوه های تازه است و در این زمینه هیچ میوه ای بر دیگر میوه ها تقدم و یا تاخر ندارد، هویج هم خاصیت هایی دارد اما اینکه استفاده مردم از هویج به سمتی پیش برود که سوداگران قیمت ها را نجومی بالا ببرند به هیچ وجه توصیه نمی شود. تمام میوه های تازه سرشار از ویتامین سی هستند، خاصیت گرمی دارند و مردم می توانند از آنها استفاده کنند.

*آخرین وضعیت واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان

قربانی؛ درباره ی واکسیناسیون فرهنگیان، دانش آموزان و سرویس های مدارس یادآرو شد:  در حال حاضر کار واکسیناسیون فرهنگیان در حال انجام است، واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز در سند ملی وجود دارد اما هنوز دستوری بر انجام و آغاز واکسیناسیون دانش آموزان ابلاغ نشده است، در مورد سرویس های مدارس نیز بایستی لیستی از این سرویس ها توسط مدارس در اختیار ما قرار گیرد اما از آنجاییکه تا این لحظه تصمیمی بر حضور فیزیکی دانش آموزان بر سر کلاس درس نیست لذا سرویسی هم وجود دارد اما در صورت روشن شدن وضعیت آموزش دانش آموزان (حضوری یا مجازی) و مشخص شدن سرویس های مدارس لیست های مربوطه طی هماهنگی با مرکز بهداشت بایستی در اختیار ما قرار گیرد.

وی گفت: بعید به نظر می رسد که با توجه به وضعیت ناشی از شیوع گسترده ویروس دلتا در سراسر کشور، مدارس و حتی دانشگاهها بازگشایی شوند.

*مراجعه خانه به خانه و آموزش چهره به چهره سپاه به مردم برای ماندن در قرنطینه

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود برنامه ای برای توزیع عمومی و رایگان ماسک به جامعه ی گرفتار در اوج  انتشار کرونا در منطقه ی جنوب غرب خوزستان افزود: هیچ برنامه جامعی در این باره تدوین نشده است اما بسیاری از سازمان ها و ادارات همپون سپاه که با ما همکاری بسیار خوب و نزدیک و قابل تقدیری به ویژه در احیاء شده ی شهید سلیمانی دارند و با مراجعه ی خانه به خانه و آموزش چهره به چهره به مردم آنان را در قرنطینه خانگی نگه میدارند، ماسک به صورت رایگان توزیع می شود البته برخی از شرکت‌ها و خیرین نیز در این امر مشارکت دارند.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1547761

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =