طرح استفاده از نیروهای حفاظتی در کشتی های تجاری ایرانی به منظور مقابله با دزدان دریایی که چندی پیش و برای اولین بار توسط شبکه اطلاع رسانی دریایی منتشر و با واکنش های مختلفی در محافل رسانه ای و دریایی همراه شد سرانجام نتیجه داد.

طرح این اظهارات که اتفاقا با جلسه هشتاد و نهم کمیته ایمنی دریانوردی سازمان بین المللی دریانوردی و تصمیم این سازمان در تهیه دستور العمل استفاده از نیروی های حفاظتی در کشتی های تجاری همزمان شد در نهایت منجر به جرقه ای در کشور و ورود سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر ارگانهای ذیربط به اتخاذ راهکاری مناسب در تامین امنیت کشتی های تجاری شد که به گفته مدیرکل سازمان های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر اولین گام آن تدوین بسته حمایتی ویژه جهت کمک و مساعدت به شرکتهای کشتیرانی برای مقابله با پدیده دزدی های دریایی است.


"سید علی استیری "در این ارتباط  از تهیه این بسته حمایتی وِیژه خبر داد و گفت: به منظور ارتقاء امنیت دریانوردی در آبراه های بین المللی، خلیج عدن ،سواحل سومالی و اقیانوس هند و همچنین مبارزه با پدید شوم دزدی دریایی در مناطق مورد تهدید ،جلسه ای با حضور مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی ،جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش ، مدیران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش ،سازمان شیلات و اتحادیه مالکان کشتی در نهم خردادماه برگزار شد .


مدیرکل سازمان های تخصصی و بین المللی سازمان بنادرو دریانوردی افزود :در این جلسه ضمن بررسی گزارش فعالیتهای انجام شده از اقدامات نیروی دریایی ارتش در حضور مقتدرانه و حفاظت از ناوگان دریایی کشور و سایر کشتی های عبوری از این مناطق قدردانی شد.
استیری افزود:همچنین به منظور اتخاذ راهکارهای جدید برای ارتقاء توان مبارزه با دزدی های دریایی و کاهش تهدید ناوگان دریایی کشور مقرر شد کارگروهی مرکب از نمایندگان ارگانهایی دریایی تشکیل شود .


مدیرکل سازمان های تخصصی و بین المللی سازمان بنادرو دریانوردی گفت:این کارگروه باید راهکارهای پیشنهادی مناسب را با توجه به توصیه های اخیر سازمان بین المللی دریانوردی برای اتخاذ تصمیمات لازم ظرف مدت یک ماه ارائه کند.
طبق دستورالعمل جدید IMO کشورهای صاحب پرچم کشتی‌ها باید خط مشی روشنی را در خصوص مجاز یا غیرمجاز بودن بکارگیری نیروهای حفاظتی مسلح خصوصی داشته و شرایط بکارگیری آنها مشخص کنند .


/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =