۰ نفر
۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
سقوط هرات و صعود بازارهای داخلی

بازارهای داخلی پس از ۶ روز تعطیلات کرونایی در روز یکشنبه ۳۱ مرداد فعالیت خود را از سر گرفتند. علی رغم بسته بودن بازارها، تحولات سیاسی منطقه قیمت دلار را در معاملات پشت خطی افزایش داد. سکه نیز رشد مثبت را به ثبت رساند و روند شاخص سهام نیز در نهمین هفته متوالی صعودی بود.

بازار نفت و طلای جهانی با ادامه روند واکسیناسیون اندکی رشد نمود و بیت کوین و شاخص دلار نزولی گردید؛ با توجه به امیدواری های ناشی از بهبود اقتصاد جهانی، قیمت فلزات پایه در هفته گذشته رشد قابل توجهی را به ثبت رساند.

روز یکشنبه ۲۴ مرداد و آخرین روز معاملاتی قبل از آغاز قرنطینه سراسری، قیمت دلار به ۲۶ هزار و ۸۵۰ رسید. در روزهای تعطیل در معاملات پشت خطی نیز قیمت دلار تحت تاثیر اخبار سیاسی و تنش ­های منطقه ­ای افزایش یافت و در اولین روز کاری (۳۱ مرداد) دلار قیمت ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان را به ثبت رساند. سکه نیز پس از تعطیلات مرز ۱۲ میلیون تومانی را رد کرد. در هفته منتهی به ۵ شهریور دلار و سکه به ترتیب با رشد ۱.۸ و ۱.۳ درصدی به ۲۷ هزار و ۹۰۰ و ۱۲ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان دست یافتند.

در روزهای اخیر عوامل سیاسی و منطقه ای بر بهای دارایی ها تاثیر بسزایی داشته است. تسلط طالبان بر افغانستان، اظهار عدم خوشبینی معاون اول رئیس جمهور نسبت به مذاکرات احیای برجام و اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر عدم همکاری ایران برای احیای توافق نامه برجام عوامل مهم تاثیرگذار بر معاملات پشت خطی و رشد قیمت دلار بوده است. سقوط هرات باعث ایجاد مشکل در تامین بخشی از تقاضای دلار در بازار ایران گردید و همین امر رشد این ارز را در پی داشته است. به علاوه ناامنی های افغانستان بر حجم بالای صادرات ایران به این کشور موثر بوده و ارزآوری را مختل خواهد کرد. اگر چه نامشخص بودن نتایج مذاکرات احیای برجام و ابهام در سیاست های دولت جدید منجر به افزایش فعالیت نوسان گیران در روزهای اخیر گردیده لکن این احتمال وجود دارد که با آغاز به کار دولت بازارساز با قدرت بیشتری وارد بازار شده و فعالت نوسان گیران کاهش خواهد یافت.

شاخص سهام که در دو روز ابتدایی قبل از آغاز تعطیلات کرونایی روند رو به رشدی را آغاز کرده بود در هفته منتهی به ۵ شهریور در نهمین هفته متوالی، ۲.۳ درصد افزایش یافت و به بالای مرز ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد رسید. رشد قیمت دلار به دلیل ناامیدی از احیای برجام و تقویت انتظارات تورمی عامل رشد شاخص سهام بوده است. رشد دلار بر رشد سهام صادرات محور و رشد قیمت کامودیتی ها از جمله فلزات اساسی بر رشد سهام کالا محور موثر بوده است.

در هفته منتهی به ۲۷ آگوست قیمت انواع نفت رو به افزایش نهاد. تایید نهایی واکسن فایزر، به صفر رسیدن آمار مبتلایان به کرونا در چین، کاهش ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته و کاهش قابل توجه تولید نفت خام آمریکا در خلیج مکزیک به دلیل وقوع آتش‌سوزی در یک سکوی نفتی از دلایل رشد بهای نفت در هفته گذشته بوده است. پیش بینی می گردد با بهبود وضعیت اقتصاد جهانی ناشی از گسترش واکسیناسیون و پایبندی اوپک به سهمیه بندی تولید، رشد قیمت نفت ادامه یابد.

در هفته منتهی ۲۷ آگوست با توجه به شیوع کرونای سویه دلتا شاخص دلار تضعیف و قیمت جهانی طلا افزایش یافت. به علاوه با توجه به نزدیک شدن به نشست جکسون‌ هول در پایان ماه میلادی جاری، معامله‌ گران احتیاط را در دستور کار قرار داده‌ اند تا جهت‌ گیری فدرال رزرو در رابطه با سیاست ‌های پولی مشخص گردد.

بیت کوین تا روز دوشنبه هفته گذشته سیر صعودی داشت و وارد کانال ۴۹ هزار دلاری گردید اما در ادامه هفته پس از اندکی نوسان به ۴۶ هزار و ۸۸۴ دلار رسید. با توجه به سیاست های متفاوت کشورها در برابر بیت کوین و نوسان قیمتی این رمزارز، همچنان نااطمینانی در مورد سرمایه گذاری بر ارزهای دیجیتال وجود داشته و معامله گران با احتیاط در این بازار عمل می کنند.

در هفته منتهی به ۲۷ آگوست روند افزایش قیمت فلزات اساسی ادامه یافت و تضعیف دلار عامل مهمی بر این رشد بوده است. با توجه به شیوع سویه دلتا نمی توان از تقاضای کامودیتی ها و از جمله فلزات پیش بینی دقیق ارائه داد. به افزایش سرمایه ‌گذاری کشورها بر انرژی ­های تجدیدپذیر انتظار رشد تقاضای فلزاتی چون نیکل، مس و آلومینیوم در سال های آتی را افزایش داده و چشم انداز مثبتی برای فلزات رقم زده است.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1550061

برچسب‌ها