۰ نفر
۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۳۵

فارس نوشت:

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس جمهور با بیان اینکه ضریب افزایش حقوق کارمندان در نشست روز چهارشنبه هیات دولت مطرح نشد، گفت: به جای پیشنهادهای مطرح برای اختصاص 10درصد درآمد هدفمندی به سلامت، از مازاد درآمد نفتی بودجه 3 میلیارد دلار به این امر اختصاص می‌یابد.

رحیم ممبینی  در مورد ضریب افزایش حقوق کارمندان دولت در سال جاری، گفت: بحث ضریب در نشست چهارشنبه 11 خرداد 90 دولت مطرح نشد و هنوز این رقم دقیقا مشخص نیست، اما با توجه به منابع قانون بودجه امکان افزایش این نرخ تا 10درصد در قالب منابع وجود دارد.


معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس جمهور در عین حال ابراز امیدواری کرد، ضریب افزایش حقوق کارمندان دولت در سال جاری به زودی در دولت تصویب و حقوق خردادماه و مابه‌التفاوت فروردین و اردیبهشت ماه به حساب کارمندان واریز شود.
ممبینی در مورد اختصاص 10 درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به امر سلامت بیان داشت: در آمد نفتی در قانون بودجه 90 دارای سه موقعیت است، موقعیت اول بر اساس بشکه‌ای 81.5دلار و تا سقف 81 میلیارد دلار، موقعیت دوم بر اساس قیمت بالاتر از رقم یاد شده و تا سقف 11.6 میلیارد دلار و موقعیت سوم مازاد بر این ارقام درصورت بالا بودن قیمت فروش نفت خواهد بود.


معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس جمهور افزود: برای امر سلامت و در راستای هدفمندی یارنه‌ها از 11.6 میلیارد دلار موقعیت دوم درآمد مازاد نفتی 3 میلیارد دلار به بخش سلامت اختصاص خواهد یافت که عمده آن در پروژه‌های عمرانی سلامت اختصاص می‌یابد.
ممبینی در پاسخ به این پرسش که آیا مازاد درآمد پیش‌بینی شده نفت برای سلامت محقق خواهد شد، گفت: قیمت هر بشکه نفت در حال حاضر بین 108 تا 109 دلار است و پیش‌بینی می‌شود، قیمت نفت بیش از مقدار پیش‌بینی بودجه باشد.
وی درباره درآمدهای نفت در قانون بودجه 90 تاکید کرد: منابع درآمد نفتی در قانون بودجه عملا به سه موقعیت تقسیم‌بندی می‌شود که دولت در موقعیت اول‌ هر بشکه نفت را 81.5 دلار فروخته و در منابع عمومی بودجه هزینه می‌کند.


ممبینی با اشاره به موقعیت اول درآمد نفتی تاکید کرد: در این موقعیت طبق قانون برنامه پنجم 20 درصد درآمد سهم صندوق توسعه ملی، 14.5 درصد سهم وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و 53 میلیارد دلار سهم بودجه دولت و 2 درصد سهم قانون برخورداری مناطق نفت‌خیز و محروم خواهد بود.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس جمهور اضافه کرد: موقعیت دوم برای درآمد نفت این گونه تعریف می‌شود که اگر قیمت نفت بالارفت و مازاد درآمد تا سقف 11.6 میلیارد دلار به دست آمد، قبل از واریز به حساب ذخیره ارزی در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار می‌گیرد تا دقیقا در راستای سیاست‌های ابلاغی قانون برنامه پنجم استفاده شود که 10درصد منابع هدفمندی یارانه برای سلامت در این موقعیت تامین می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: درآمد مازاد 11.6 میلیارد دلار صرف فعالیت‌های اقتصادی زاینده خواهد شد و عملا نوعی بودجه عمرانی محسوب می‌شود که در این راستا برای توجه به سلامت، تامین هزینه‌های سلامت و هزینه‌های عمرانی و پوشش درمانی در بخش سلامت، دفاع و امنیت، مهار آب‌های مرزی و مشترک، در بخش شیلات و سایر امور زیربنایی استفاده خواهد شد.
ممبینی اضافه کرد: این ارقام مازاد از درآمد پیش‌بینی قانون بودجه در راستای تقویت صندوق حمایت از صادرات، حمایت از کشاورزی، تقویت صادرات، جایزه صادراتی و نیز اختصاص یک میلیارد دلار برای صندوق نوآوری و فناوری نوین، مهار گردوغبار و مدیریت تالاب‌ها و دریاچه‌ها اختصاص می‌یابد.

 
وی افزود: موقعیت سوم از درآمد نفتی در قانون بودجه اینگونه است که بعد از 11.6 میلیارد دلار اگر باز هم قیمت نفت بالاتر بود، در پایان سال به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شود که آن هم به این صورت 50 درصد برای صندوق توسعه ملی و 50 درصد برای حساب ذخیره ارزی اختصاص می‌یابد و اگر احیانا منابع نفتی بودجه دچار کسری شد، از حساب ذخیره ارزی تامین شود.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =