گرفتار نهضت عددگرایی شدیم/ تولید سه میلیون دستگاه خودرو تورم‌زاست

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: متاسفانه گرفتار مصیبتی به نام نهضت عددگرایی شده‌ایم و همین امر سبب شده است اعداد بزرگ و بزرگتر را به عنوان اهداف اصلی دائم مطرح کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فربد زاوه در کلاب‎هاوس خبرآنلاین با با موضوع رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو شدنی است؟گفت: همین نهضت عددگرایی سبب شده است با انبوه مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کنیم اما از هدف‏های عجیبی مثل ساخت سه میلیون دستگاه خودرو یا یک میلیون واحد مسکونی سخن بگوییم.

وی اضافه کرد: در اهداف وزیر پیشنهادی صمت تاکید شده که تولید لوازم خانگی ۶ برابر و تولید معادن ایران ۵ برابر می‌شود، شاید این اعداد برای کسانی که فاقد دانش اقتصاد هستند قشنگ باشد اما بی ‎تردید با واقعیات اقتصادی همخوانی ندارد.

زاوه با اشاره به اینکه مقیاس سنجش اقتصاد یک کشور بر پایه تولید ناخالص داخلی به ارزش، نه حجم و تن، است ، گفت: سئوال من این است که تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال کار ارزشمندی است؟ طبیعی است پاسخ خیر است چرا که آنچه در فرآیند صنعت و توسعه اهمیت دارد میزان ارزش افزوده است که تولید می‎شود.

وی گفت: هدف اعلامی وزیرجدید صمت، بازنشر هدفی است که آقای نعمت زاده گذاشت. حال سئوال این است که آیا برنامه آقای نعمت‌زاده در سال ۹۴ محقق شده است؟ این برنامه‌ریزی شش سال قبل صورت گرفته است اما هیچ گام رو به جلویی در این بازه برداشته نشده است.وقتی در ۱۰ سال اخیر اجرای این برنامه ناممکن بوده و چطور ما می خواهیم در ۴ سال آن را محقق کنیم؟

سیاست تولید سه میلیون دستگاه خودرو تورم‌زاست

وی با اشاره به کیفیت خودروهای ایرانی اضافه کرد: در بازار صادراتی کسی حاضر نیست این خودرو را بخرد. به این ترتیب هدف نهضت عددگرایی برای انتفاع اقتصاد ملی نیست بلکه هدف حفظ انحصار بازار است.

زاوه اضافه کرد: شرایط موجود که هزینه ارزی کالا را صد درصد می پردازیم، کالا ۳ تا ۶ ماه بعد به دستمان می‌رسد ، حالا می‌خواهیم  خودرو تولید کنیم که خواب ۹ ماهه دارد و این اقدام به شدت تورم‌زاست.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: سیاستگذاری اشتباه مبتنی بر تیراژ خودرو باعث تورم در کشور شده است.

وی اضافه کرد: بهتر است حرف‌های مناظرات انتخاباتی را رها کنیم چون دنیا اینطور کار نمی‌کند. هزاران شرکت در این حوزه فعالند اما یک شرکت نشان دهید که خودرو تهاتر کند، واقعیت این است که بازار تهاتردر دنیا وجود ندارد که در آن بخواهید یک میلیون دستگاه خودرو بدهید و قطعه یا غذا بگیرید.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به برنامه تدوین شده برای رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو تاکید کرد: این برنامه مجرد از واقعیت نوشته شده است، واقعیات اقتصاد ایران این است که صنعت خودروی ما در چهار سال آینده، ۱۰ میلیون دلار بالانس واقعی مثبت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ترکیه ۳۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده خالص برای صادرات داشته است. این صادرات توسط شرکت‎های بوش، رنو، کنتنانتال، پژو و... اینها ایجاد شده و تمام برندهای درجه یک دنیا در ترکیه فعالیت می‌کنند .

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1553183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    6 1
    دقیقا