بررسی دلیل تغییر مواضع آیت‌الله هاشمی، ناطق نوری، روحانی و لاریجانی‌ها در اردوگاه اصولگرایی

ایلنا نوشت: طلایی شرایط کشور و جایگاه احزاب سیاسی را بررسی و همچنین آینده اعتدالگرایانی چون ناطق‌نوری، روحانی و لاریجانی را تحلیل کرد و گفت: اگر هر کدام از این ظرفیت‌ها، جریان‌سازی خود را در فضاهای رسمی و غیررسمی به طور مستمر داشته باشند و مرتب برنامه‌هایش را منعکس کنند، فکر می‌کنم بیشتر موفق باشند تا اینکه بخواهند خودشان حزب بزنند.

مرتضی طلایی کنشگر سیاسی اصولگرا، درباره نقش احزاب در بهبود شرایط سیاسی کشور اظهار داشت: احزاب حاضر در سپهر سیاسی ایران احزاب ریشه‌دار گسترده و تشکیلاتی نیستند بیشتر گروه‌های سیاسی هستند که پروانه فعالیت گرفته و یک مجمع عمومی هم دارند و دور هم می‌نشینند و تمام شد؛ اینکه بخواهند کاری کنند و در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کنند، نیست. 

وی درباره چگونگی تغییر این شرایط اظهار داشت: اگر احزاب جایگاه کارکردی خودشان را پیدا کرده و جوان‌گرایی کنند؛ همچنین در بدنه خود کار تشکیلاتی انجام داده، اتاق فکرهای تخصصی تشکیل دهند و نظرات تخصصی متخصصان و صاحب نظران را در یک سامانه جمع‌آوری کنند و به دولتمردان بدهند، بهتر می‌توانند کار کنند. 

این تحلیلگر سیاسی اصولگرا درباره اینکه احزاب چه زمانی کارکرد اصلی خودشان در ساختار را باز می‌یابند، گفت: آن زمانی که دولت حدود وظایفی که بر عهده دارد را به خوبی اجرا کند و در ثانی احزاب نیز خودشان فعال شوند، مذاکره و گفت‌وگو کنند و تعامل داشته باشند؛ همچنین اینکه فصلی و نوبه‌ای نباشند، اگر احزاب ما چهار فصل بودند، مخاطبان خودشان را پیدا می‌کردند و می‌توانستند تاثیرگذاری خودشان را داشته باشند. 

وی درباره اینکه احزاب چگونه می‌توانند چهارفصل بوده و همیشه حضور موثر داشته باشند،بیان داشت: احزاب به یک نوع دیده‌بان جامعه و پروژکتورهای روشنگر مسیر درمقابل سیاستمداران و دولتمردان هستند و به نوعی نمایندگی قشری را مدیریت و مسئولیت آن را می‌پذیرد؛ در کشور ما نیز باید چنین چیزی حاکم شود. 

بررسی دلیل تغییر مواضع آیت‌الله هاشمی، ناطق نوری، روحانی و لاریجانی‌ها در اردوگاه اصولگرایی

عضو پیشین شورای شهر تهران درباره تغییر آرایش سیاسی بعد از مجلس یازدهم و دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بستگی به عملکرد و تحقق وعده‌های دولت دارد اگر جناب رئیسی به وعده‌هایی که داده‌اند عمل کنند و برنامه‌هایی که دارند را محقق سازند، آن وقت شرایط فرق می‌کند؛ آن وقت اینگونه است که اگر یک نفر در مرکزیت سخنی را بگویید همه اجزا و تشکیلات آن مساله عمل را می‌کنند اما این مستلزم این است که احزاب فصلی نباشند. چهار فصل بودن یعنی همیشگی و مستمر کار کردن. 

وی درباره اینکه آیا دولت در جهت تقویت احزاب کاری خواهد کرد، خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم بگوییم که دولت این کار را نمی‌کند؛ اما باید همه شرایط فراهم شود. مشکلات داخلی، مشکلات فروش نفت و مشکلات سیاست خارجی را داریم و با این حجم از مشکلات اینکه دولت بخواهد حتی هفته‌ای تا یک ساعت وقت برای چنین کاری بگذارد، کمی سخت است. 

طلایی درباره حضور روحانی، لاریجانی و ناطق در سپهر سیاست ایران در آینده با بیان اینکه خیلی از کسانی که با رویکرد عدالت، اخلاق و سیاست تشکیلاتی کار نکردند فرو می‌ریزند و ناگزیر خودشان را به تشکیلاتی که حول محور ارزش‌ها فعالیت می‌کنند، نزدیک می‌کنند، گفت: بنابراین فکر می‌کنم چشم‌انداز خوبی را می‌توانیم امیدوار باشیم. هر کدام از این افراد ظرفیت‌های خودشان را دارند و نیازی نیست که الزاما حزب تاسیس کنند. اما اگر هر کدام از این ظرفیت‌ها، جریان‌سازی خود را در فضاهای رسمی و غیررسمی به طور مستمر داشته باشند و مرتب برنامه‌هایش را منعکس کنند فکر می‌کنم که بیشتر موفق باشند تا اینکه بخواهند خودشان حزب بزنند. تحزبی که ما در کشور داریم سودی ندارد. 

وی درباره اینکه چه مناسبتی در هسته قدرت در جریان است که بعد از مدتی افرادی مانند آیت‌الله هاشمی، ناطق نوری، حسن روحانی و حالا لاریجانی‌ها که زمانی رقیب جدی اصلاح‌طلبان بودند بیشتر به سمت مواضع اصلاح‌طلبانه گرایش پیدا می‌کنند؟ تصریح کرد: بعضی از شخصیت‌ها منافع ملی، امنیت ملی و مصالح ملی برایشان اولویت بیشتری دارد لذا نگاه می‌کنند به شرایط و متناسب با شرایط ورود پیدا می‌کند؛باید از این منظور به موضوع ورود پیدا کرد.

23215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1553992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =