بازنگری در نحوه اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی/دهنوی: تخلفات اپلیکشن ها پیگیری می شود

تسنیم نوشت: ​​​​رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما استمرار وضعیت گرانی کالاهای اساسی علی‌رغم اختصاص حدود ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات این کالاها در نیمه اول سال جاری بود که خوشبختانه این مسئله قرار است به زودی در دولت تعیین تکلیف شود.

«محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون متبوعش با وزیر صنعت گفت: با توجه به اینکه حدود 3 هفته از زمان شروع فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، این نشست به منظور پیگیری اقدامات دولت در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی که مأموریت کمیسیون اقتصادی است، برگزار شد.

وی افزود: در این نشست گزارشی از وضعیت میدانی توسط کمیته تخصصی کمیسیون درباره تنظیم بازار کالاهای اساسی و غیراساسی ارائه شد. همچنین برنامه‌های وزارت نیز در این حوزه از سوی آقای وزیر مطرح شد. یکی از دغدغه‌های جدی ما در این حوزه استمرار وضعیت گرانی کالاهای اساسی علی‌رغم اختصاص حدود 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات این کالاها در نیمه اول سال جاری بود که به همین جهت بازنگری در این سیاست به عنوان یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های مجلس، در این نشست نیز مورد تأکید قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه آقای «فاطمی امین» نیز در این رابطه توضیح دادند که موضوع تعیین نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی مدنظر دولت سیزدهم است و قرار است به زودی تعیین تکلیف شود. اما در خصوص کالاهای غیراساسی اقداماتی خوبی در وزارت صمت آغاز شده است منتها ما معتقدیم که باید فرصت و زمانی را در اختیار وزارت صمت قرار دهیم تا اقداماتی همچون عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری کالاها و نظارت دولت بر عملیات قیمت‌گذاری و همچنین تأکید بر رویکرد بازار سرمایه به ویژه بورس کالا در تعیین قیمت‌ها در چارچوب ضوابط کالایی به مرحله اجرا برسد.

پورابراهیمی با تأکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری قطعاً ایجاد رانت و فساد به همراه خواهد داشت، گفت: اعتقاد ما این است که باید ساختار قانونی بازار سرمایه و بورس کالا در بحث قیمت‌گذاری کالاها اعمال شود. همچنین در این جلسه خبرهای خوبی در حوزه صادرات و تجارت خارجی کشور در گزارش وزیر محترم ارائه شد که امیدواریم با تحقق وعده ایشان در بحث افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم سال، بهبود کسب و کار نیز حاصل شود. پیش‌بینی ما گشایش‌های صادراتی با تأمین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی است که مجموعه این اقدامات می‌تواند مسیر حرکت اقتصادی کشور را روان سازی کند.

روزانه شکایات زیادی از سوپراپلیکیشن‌ها مطرح می‌شود

به گزارش ایسنا، محسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:« طبق گزارش‌هایی که مردم به بنده فرستاده‌اند و بررسی‌های خودم در فضای مجازی، روزانه شکایات زیادی از سوپراپلیکیشن‌ها به وجود می‌آید. وجود کسب‌وکارهای استارتاپی که باعث تسهیل در تبادل خدمات گوناگون برای شهروندان شده، در برخی موارد نیز تبدیل به ضد اهداف اولیه‌اش گشته است.

بازنگری در نحوه اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی/دهنوی: تخلفات اپلیکشن ها پیگیری می شود

دهنوی اضافه کرد: در این ماجرا نیز پای یک معضل همیشگی وجود دارد: انحصار‬⁩ ‏به عنوان مثال، یکی از سوپراپلیکیشن‌ها پس از تسخیر بازار سفارش غذای آنلاین، دچار افت محسوس در کیفیت خدمت‌رسانی شده است لذا باید نهادی نقش رگولاتوری را ایفا کند و پناهگاه افراد شاکی و ضرردیده باشد.

او نوشت:فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان همواره سعی کرده با پشتیبانی از کسب‌وکارهای نوپا و همراهی با اپلیکیشن‌های پرمخاطب، اقتصاد دیجیتالی را رونق دهد.برخی سوپراپلیکیشن‌ها نیز با ارتقای کیفیت خدمات‌دهی به مشتریان و تلاش برای تصاحب بازارهای بین‌المللی، جهش تولید فناوری‌بنیان را رقم زده‌اند.

این نماینده مجلس اشاره کرد: در مجلس و بویژه فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان، موضوع را بررسی خواهیم کرد. باید به گونه‌ای قانون‌گذاری کنیم که تخلفات اپلیکیشن‌ها قابل پیگیری باشد.‏ با حمایت صحیح و ریل‌گذاری‌های مناسب، جوانان خلّاق ایرانی می‌توانند آینده درخشانی را با توسعه اقتصاد دیجیتال برای کشورمان رقم بزنند.»

۲۳۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1554499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =