۳ نفر
۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
تاجیکستان سفیر آمریکا را احضار کرد

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: تاجیکستان در واکنش به سخنان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ سفیر آمریکا در این کشور را احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تاجیکستان به سخنان جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ واکنش تندی نشان داد.

به گزارش خبرگزاری روسیه اسپوتنیک، وزارت امور خارجه تاجیکستان سه شنبه جان مارک پومرشیم سفیر آمریکا در تاجیکستان را احضار و مراتب اعتراض رسمی این کشور را به سخنان جنجالی بایدن به وی ابلاغ کرد.

وزارت امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد در یک تذکر شفاهی اعلام کرده است که سخنانی از این دست با روح روابط و مشارکت دوستانه مغایرت دارد.


این اعتراض پس از آن صورت گرفت که بایدن در مراسم گرامیداشت حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در پنسیلوانیا ادعا کرد اگر آمریکا یک هواپیمای سی ۱۳۰ هرکولس را در تاجیکستان به پرواز در بیاورد، بسیاری از تاجیک‌ها همانند افغان‌ها از چرخ‌های هواپیما آویزان می‌شوند.

بایدن این سخنان را هنگام دفاع از روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و در بحبوحه این انتقاد مطرح کرد که واقعیت این است که وی بسیاری از افغان‌هایی را که با خطر انتقام گیری طالبان روبرو هستند، به حال خود رها کرده است. این افغان‌ها در دو دهه گذشته با نیروهای ائتلافی همکاری داشته اند. دولت بایدن از خروج نیروهای آمریکایی تا مهلت ۳۱ اوت به شدت دفاع می‌کند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم دوشنبه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت اگر بایدن به وعده خارج کردن نیروهای متحد از منطقه بر اساس مهلت توافق شده عمل نمی‌کرد، طالبان به پرسنل آمریکایی حمله می‌کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1554809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =