غریب‌آبادی: خواستار مذاکرات نتیجه‌محور هستیم/برداشتن تحریم‌ها روی کاغذ ما را به منزل مقصود نمی‌رساند

فارس نوشت: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این‌که ما مدافع و خواهان یک مذاکرات نتیجه محور هستیم، تصریح کرد: برداشتن تحریم‌ها روی کاغذ، ما را به منزل مقصود نمی‌رساند.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی درباره نشست فصلی شورای حکام آژانس و سخنرانی امروزش در این نشست بیان کرد: دو موضوع در دستورکار شورای حکام درباره ایران بود، یکی در رابطه با برجام و دیگری در خصوص موضوعات پادمان. در مورد برجام، همچنان متاسفانه کشورهای اروپایی تمایل ندارند که آمریکا را به خاطر خروج از این تفاهم محکوم کنند و خواهان رفع تحریم‌های ظالمانه یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران شوند.

 مادامی که تحریم‌ها علیه ملت ایران ادامه دارد انتظار نداشته باشند ایران یکجانبه به تعهدات خود تحت برجام پایبند باشد

وی افزود: من این نکته را در شورای حکام مورد اشاره قرار دادم که این یک سیاست دوگانه است در حالی که قربانی جمهوری اسلامی ایران است چرا که ما به همه تعهداتمان پایبند بودیم، ولی تحریم‌ها مجددا علیه ایران بازگشت و این آمریکا بود که از تفاهم هسته‌ای خارج شد، ولی چرا آنها از ایران می‌خواهند به تعهداتش پایبند باشند. به صورت صریح اعلام کردم مادامی که تحریم‌ها علیه ملت ایران ادامه دارد انتظار نداشته باشند ایران یکجانبه به تعهدات خود تحت برجام پایبند باشد و آن را اجرا کند.

غریب آبادی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، اضافه کرد: تصریح کردم که فکر نکنند نوع فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم مثل غنی سازی در سطوح مختلف و تولید سوخت سیلیساید بر پایه فلز اورانیوم، فعالیت‌های ممنوعه است و این را اشاره کردم هر چند فعالیت‌هایی که توسط برجام برای دوره زمانی خاصی محدود و ممنوع شدند، اینها هم مغایر با معاهده ان.پی.تی (عدم اشاعه) و حقوق ایران تحت معاهده ان.پی.تی نیست و اگر ما الان برگشتیم و این اقدامات را انجام می‌دهیم، اینها کاملا مطابق با حقوق ما تحت معاهده ان.پی.تی و کاملا تحت نظارت آژانس انجام می‌شود. این‌که بخواهند شلوغ کنند و بگویند ایران دنبال تولید بمب هسته‌ای است و این فعالیت‌های حساس است و نباید انجام دهید، اینها هیچ مبنای حقوقی ندارد و هر چند هم در برجام آمده باشد این محدودیت‌ها برای یک دوره زمانی خاص بود و نه ممنوعیت مادم العمر.

 مدافع و خواهان یک مذاکرات نتیجه محور هستیم/ برداشتن تحریم‌ها روی کاغذ، ما را به منزل مقصود نمی‌رساند

نماینده ایران اضافه کرد: نکته دیگری که در شورای حکام مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در خصوص آینده مذاکرات هسته‌ای بود که برخی کشورها در بیانیه خودشان به آن اشاره کردند هم کشورهای اروپایی و هم آمریکا و از ایران خواستند به میز مذاکره برگردد. این را باز هم روشن کردم.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: گفتم ما خیلی صادقانه و سازنده در مذاکرات قبلی برای احیای برجام ظاهر شدیم و هنوز هم سیاست جمهوری اسلامی ایران همانطور که توسط ریاست جمهوری و وزیر خارجه اعلام شد این است که ما مدافع و خواهان یک مذاکرات نتیجه محور هستیم و عناصر آن کاملا مشخص است، برای جمهوری اسلامی ایران یعنی تمامی تحریم‌هایی که سر میز مذاکره بحث شده، باید به صورت عملی و موثر برداشته شود.

 وی گفت: برداشتن تحریم‌ها روی کاغذ، همانگونه که در برجام است، ما را به منزل مقصود نمی‌رساند و باید راهکارهایی طراحی شود که ملت ما بتواند ثمره تفاهم هسته‌ای و مذاکرات جدید را احساس کند و این نکته بسیار مهمی است چون آن چیزی که جمهوری اسلامی ایران در قبال تعهداتش به آژانس و این کشورها می‌دهد و قبلا هم داده بودیم، تعهدات  بسیار ملموسی است مثل این‌که شما ذخایر را به خارج از کشور می‌فرستید و انواع فعالیت‌های هسته‌ای را کاملا متوقف و به حالت تعلیق درمی‌آورید، مثل این‌که یکسری بازرسی‌ها و فعالیت‌های نظارتی سختگیرانه را می‌پذیرید.

به گفته نماینده ایران، اینها کاملا قابل اندازه گیری است و  باید فرآیند رفع تحریم و آثار آن برای جمهوری اسلامی قابل اندازه گیری باشد.

وی افزود: چون اگر قابل اندازه گیری نباشد و فقط روی کاغذ باشد باز یک معامله‌ای است که برای یک طرف برد در بردارد و برای طرف دیگر بردی در کار نخواهد بود. این را تصریح کردیم که فکر نکنند جمهوری اسلامی خواهان مذاکرات نیست. ما خواهان مذاکرات هستیم، ولی مذاکراتی که نتیجه محور باشد.

موضوعاتی که با آژانس در حال بررسی داریم، موضوعات غیرمهم و قدیمی هستند

غریب آبادی ادامه داد: درباره موضوعات پادمانی مجددا تأکید کردم موضوعاتی که با آژانس در حال بررسی داریم، موضوعات غیرمهم و قدیمی هستند. ظاهرا برخی از کشورهای خاص و تا حدودی دبیرخانه آژانس دوست دارند، این موضوعات را بزرگ نمایی کنند. چون الان موضوع دیگری در دستورکار آژانس نیست و اگر مذاکرات قدیمی و ناچیز را از دستورکار آژانس بردارند، دیگر آژانس کاری ندارد و به زعم خودشان از نظر جمهوری اسلامی آژانس کلی کار دارد.

جامعه بین‌المللی بیش از پنج دهه است راجع به فعالیت‌های هسته‌ای رژیم اسرائیل کور است

وی با طرح این سؤال که چرا به برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی نمی‌پردازند، اظهار داشت: به این موضوع در نشست امروز اشاره کردم. نماینده رژیم صهیونیستی گفت از بهمن ماه سال گذشته در رابطه با نظارت‌ها در ایران کور شدیم و من جواب دادم و گفتم اگر شما از هفت ماه گذشته در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران کور شده‌اید، جامعه بین‌المللی بیش از پنج دهه است راجع به فعالیت‌های هسته‌ای رژیم اسرائیل کور است. این دغدغه اصلی است، نه آن چیزی که فقط هفت ماه است و فقط در راستای حقوق ماست.

وی یادآور شد: این کور بودن هم یک اغراق است چون تعهدات پادمانی ما همچنان در حال اجراست و آژانس به نظارت‌های خود در راستای پادمان ادامه می‌دهد.

هشدار نسبت به صدور قطعنامه یا هر اقدام دیگری در شورای حکام

غریب آبادی گفت: این موضوعات بسیار ناچیزی است و اگر تلاش شود اینها را در راستای بحران سازی علیه ایران استفاده کنند، طبیعتا بر رویکرد ایران تاثیرگذار خواهد بود. همانگونه که قبل از برگزاری شورا  این کشورها زمزمه‌هایی کرده بودند و حتی با تحریک مدیرکل آژانس از طریق گزارش‌های غیرمنصفانه و غیرحرفه‌ای که صادر کرده بود عنوان شده بود که حتما باید شورای حکام این هفته اقدامی را اتخاذ کند.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: به صراحت در سطوح مختلف قبل از شورای حکام به کشورهای طرف گفت‌وگو و مدیرکل آژانس دادیم که چنانچه هر اقدامی شامل قطعنامه یا هر اقدام دیگری در شورای حکام اتفاق بیفتد، نه تنها موجب واکنش مناسب ایران در حوزه هسته‌ای خواهد شد، بلکه آینده مذاکرات را که الان در دست بررسی و برنامه‌ریزی است با ابهام مواجه و آن را مختل خواهد کرد.

وی ادامه داد: خرسند هستیم مختصری عقلانیت در این کشورها حاکم شد و این پیام را به خوبی دریافت کردند و الان در نشست‌های مختلف در شورای حکام صحبتی از هیچ اقدامی نیست.

بهترین گزینه برای همه طرف‌ها

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: بهترین گزینه برای همه طرف‌ها گزینه تعامل، همکاری و حسن نیت است و اگر این سه گزینه از سوی آژانس و کشورها ببینیم، ما براساس همین سه اصل به آن پاسخ خواهیم داد.

 سفر آتی گروسی به ایران

نماینده دائم ایران در آژانس درباره سفر آتی رافائل گروسی به تهران نیز بیان کرد: تعاملات و تبادل هیأت‌ها بین ایران و آژانس موضوع عادی است، البته گاهی اوقات در برخی مقاطع خاص این تعاملات و تبادلات تسریع می‌شود مثل سفر روز یکشنبه مدیرکل به تهران و قبل از نشست شورای حکام.

غریب آبادی ادامه داد: در طول یک سال و اندی گذشته مدیرکل سه بار به ایران سفر کرد و تماس‌های مختلفی بین مدیرکل و رئیس سازمان انرژی اتمی برقرار بود و ملاقات‌هایی بین من و مدیرکل انجام شد. معاون مدیرکل چندین بار به ایران سفر و هیأت‌های ما به وین سفر کردند. سفر رئیس جدید سازمان انرژی اتمی برای شرکت در کنفرانس عمومی آژانس به وین هم خواهیم داشت.

این دیپلمات ارشد ایرانی یادآور شد: این‌که سفر بعدی مدیرکل آژانس به تهران چه زمانی باشد آن را برنامه ریزی و براساس توافق طرفینی انجام خواهد شد و الان نمی‌توانم تاریخ و دستورکار خاصی را برای آن بیان کنم. حسب ضرورت و تفاهم دو طرف این سفر در چارچوب زمانی و دستورکار مشخص انجام خواهد شد.

 سفر اسلامی به وین

 وی درباره سفر محمد اسلامی به وین نیز بیان کرد: در این سفر آقای اسلامی علاوه بر این‌که هیأت ایران را سرپرستی و مواضع ایران را در کنفرانس عمومی آژانس مطرح می‌کند، ملاقاتی با آقای گروسی خواهد داشت و چندین ملاقات با روسای هیأت‌های کشورهای دیگر و چندین بازدید نیز تنظیم شده است. 

غریب آبادی گفت: این هم در چارچوب تعاملات روتین و عادی آژانس و ایران و به ویژه سازمان انرژی اتمی است و به ویژه در چارچوب فنی و حقوقی صورت می‌گیرد.

فضای حاکم بر نشست شورای حکام

نماینده ایران درباره فضای حاکم بر نشست شورای حکام گفت: فضای این نشست همچنان تحت تاثیر تقاضاها برای گفت وگوهای هسته‌ای است. کشورهای مختلف خواهان انجام گفت‌وگوها هستند و ما هم خواهان انجام گفت‌وگوها هستیم. به جز رژیم صهیونیستی، بقیه خواهان گفت‌وگو هستند. این نشست هم تحت تاثیر همین موضوع است و عموم هیأت‌ها از همه طرف‌ها خواستند خویشتنداری و زمینه را برای گفت‌وگوها فراهم و به تعهدات خود تحت برجام پایبند باشند.

وی یادآور شد: این‌گونه نبود که فقط از ایران خواسته باشند به تعهداتش پایبند باشند و در حوزه رفع تحریمی از طرف های دیگر برجام خواستند این اقدام را انجام دهند. من تفاوت خیلی زیادی بین این نشست و نشست‌های قبلی شورای حکام نمی‌بینم و البته این موضوع مهم تأکید شد که اگر اختلافاتی بین ایران و آژانس وجود دارد باید بین آنها حل شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1555223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =