«شاد» درباره‌ی پیام «معلم دخترخاله شما نیست» توضیح داد

ایلنا نوشت: مدیر کارگروه شبکه دانش آموزی (شاد) با اشاره به تغییر این پیام رسان رسمی آموزشی گفت: در شبکه شاد تغییرات خوبی انجام شده و مهم‌ترین سرویسی که از اول مهر توسط شاد به دانش آموزان ارائه می‌شود، امکان گفتگوی گروهی است.

"علی باقر زاده" مدیر کارگروه شبکه دانش آموزی (شاد) درباره شروع سال تحصیلی اظهار داشت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که شروع سال تحصیلی ما در شبکه شاد خواهد بود، اگرچه وزارت آموزش و پرورش به دلایل متعدد مدافع آموزش حضوری است و معتقد است ابعاد تربیتی تعلیم و تربیت در قالب آموزش حضوری تجلی پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: از آنجا که سلامت دانش آموزان بسیار مهم بوده و تقدم ذاتی دارد به این خاطر پذیرفتیم؛ طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و شرایط موجود با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، آموزش‌های حضوری در مهر ماه به تدریج در مناطقی که کمترین جمعیت دانش آموزی (تا ۱۵ نفر) را دارند انجام شود. 

باقرزاده خاطرنشان کرد: بعدها به تدریج با تکمیل چرخه واکسیناسیون، کاهش شیوع بیماری کرونا و آمادگی مدارس به سمت آموزش‌های حضوری خواهیم رفت. برای شبکه شاد هم اقداماتی فراهم شده که دانش آموزان بتوانند از ابتدای سال در فضای مجازی کارشان را انجام دهند. 

مدیر کارگروه شبکه دانش آموزی (شاد) با اشاره به تغییر این پیام رسان رسمی آموزشی گفت: در شبکه شاد تغییرات خوبی انجام شده و مهم‌ترین سرویسی که از اول مهر توسط شاد به دانش آموزان ارائه می‌شود امکان گفتگوی گروهی است. پیش‌تر این امکان در شبکه شاد نبوده اما از مهر با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان می‌توانند در گروه‌هایی که حضور دارند به طور هم زمان با هم به شکل صوتی و گروهی با حضور معلم گفتگو کنند.

وی اضافه کرد: همچنین سایر سرویس‌های شبکه شاد با توجه به نظرات اکثر معلمان و دانش آموزان توسعه پیدا کرده که مهم‌ترین آن سرویس آزمون ساز و حضور و غیاب است. شاد علاوه بر اینکه یک کلاس گروهی در اختیار دانش آموزان می‌گذارد حدود ۳۰۰ هزار کانال دارد که مدیران آموزش و پرورش مناطق و ادارات کل آموزش و پرورش آن را ایجاد کرده‌اند که محتوای قابل استفاده برای کاربران دارد. 

باقرزاده در توضیح پیامی که اخیرا از سوی کانال رسمی شبکه شاد منتشر شد و در آن ذکر شده «معلم دختر خاله شما نیست» اظهار داشت: برخی کانال‌ها در شبکه شاد ماهیت گروهی دارند یعنی کاربران هم می‌توانند در آن مطالبی را به اشتراک بگذارند. همین متن برای اولین بار در گروه مدیران کل آموزش و پرورش به اشتراک گذاشته شد البته شاید در کانال‌های دیگر هم چرخیده باشد، زیرا در یک فضای غیررسمی توسط کسی که ولی دانش آموز بوده، تولید شده است. 

وی ادامه داد: به هر حال وقتی افراد به پیامی علاقه نشان می‌دهند آن را در گروه‌های متعدد به اشتراک می‌گذارند البته ما بلافاصله این متن را در خیلی از کانال‌ها حذف کردیم. به طور کلی این پیام از سوی یک ولی به سایر اولیا بوده مبنی براینکه والدین باید با معلم به زبان رسمی و محترمانه صحبت کنند. 

رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفت: بعضا مواردی در فضای مجازی منتشر می‌شود که درست نیست، مثلا اخیرا خبری منتشر شده که وزارت آموزش و پرورش بخشنامه‌ای جهت‌عدم ارائه پرونده تحصیلی دانش آموزان به مادران تصویب کرده است. مطلقا آموزش و پرورش چنین بخشنامه‌ای صادر نکرده است، بلکه این به قانون برمی گردد.

باقرزاده با اشاره به قانون مدنی در این زمینه گفت: اگر میان پدر و مادر مساله‌ای به وجود آمد که مرجع قضایی در مورد آن‌ها قضاوت کرد و حضانت کودک را به پدر یا مادر داد ما حق نداریم خلاف قوانین و حق آن کودک برخورد کنیم. 

وی گفت: آنچه که در تبصره یک ماده ۱۵۷ آیین نامه اجرایی مدارس آمده این است که مدیر باید پرونده تحصیلی، سوابق و کارنامه دانش آموز را به ولی یا نماینده قانونی دانش آموز بر حسب تشخیص تحویل بدهد. ما ولی دانش آموز را تعیین نمی‌کنیم بلکه این را قانون گذار تعیین می ‎کند. 

مدیر کارگروه شبکه دانش آموزی (شاد) گفت: این واکنش‌هایی که در فضای مجازی می‌بینیم باید مورد دقت باشد و باید بدانیم چه کسی آن را نوشته و چه کسی باید پاسخگو باشد. بنابراین شبکه شاد هم یک نوع پیام رسان است که در قالب گروه‌های کلاسی بوده اما قابلیت‌های متعددی دارد. ضمن اینکه محتوای مجرمانه نداشته و ادبیات متن منتشر شده به زبان ولی دانش آموز بوده که بعد از چرخیدن در گروه‌ها در کانال رسمی شاد هم منتشر شده است. 

وی با اشاره به ماموریت اصلی شبکه شاد گفت: ماموریت شاد تولید چنین پیام‌هایی نیست، پیام‌هایی که شبکه شاد منتشر می‌کند اخبار خیلی خاصی است که مخاطب آن مدیران مدارس، معلمان و کاربران هستند. 

باقر زاده در پاسخ به این سوال که آیا عضویت در شبکه شاد اختیاری است یا اجباری؟ گفت: سال گذشته شورای عالی آموزش و پرورش یک مصوبه در این خصوص ارائه کرد و روز سه شنبه هم شورای عالی فضای مجازی یک مصوبه مبنی بر اینکه شبکه شاد پلتفرم رسمی ارائه آموزشی است را مطرح کرد. 

مدیر کارگروه شبکه دانش آموزی (شاد) گفت: ما نمی‌گوییم که الزاما همه دانش آموزان باید به شبکه شاد بیایند ولی این رسانه ماست و توصیه‌مان به مدیران مدارس این است، برای اینکه جریان آموزش و یادگیری تحت مدیریت و کنترل قرار بگیرد بهتر است در شبکه شاد حضور داشته باشند زیرا رایگان و امن است. 

وی در پاسخ به این سوال که برخی از والدین بارها برای رایگان نبودن شبکه شاد اعتراض داشته‌اند، چطور با اعلام رایگان بودن شاد هزینه اینترنت آن‌ها محاسبه می‌شود؟ گفت: هیچ اپراتوری چنین حقی ندارد. البته خانواده‌ها باید بدانند سایر نرم افزارهایی که در گوشی آن‌ها فعال است چیست. به عنوان مثال فعال بودن فیلترشکن موجب می‌شود که سرویس‌های رایگان هزینه بردار باشند. برخی نرم افزارها به این شکل هستند که حتی اگر در صفحه گوشی باز نباشند اما فعال بوده و اینترنت مصرف می‌کنند. 

باقرزاده گفت: طبق مصوبات، شبکه شاد رایگان است و چون رسما از طرف شورای عالی و برخی شوراهای کشور به عنوان رسانه اصلی آموزش مجازی تعریف شده است. بنابراین به دلیل اینکه شاد از حریم خصوصی کاربران صیانت کرده و مانع از ورود به محتواهای غیرمجاز می‌شود، بهتر است دانش آموزان و معلمان از شبکه شاد استفاده کنند. 

وی افزود: ما به مداس اعلام کردیم؛ استفاده از پلتفرم‌های خارجی که سرورها و اطلاعات آن خارج از کشور هستند طبق محدودیت‌هایی که دادستانی کل کشور ایجاد کرده، نباید مورد استفاده قرار بگیرد. زیرا اطلاعات افراد و داده‌های اداری در آنجاست، از این رو ما مسئولیتی جهت نظارت آن نداریم. 

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1555311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عماد IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    20 1
    يعني فيلترشكن در صفحه گوشی باز نباشند اما فعال بوده و اینترنت مصرف می‌کنند!
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    27 2
    چه اصراری به ماله کشی اشتباهات دارند؟ چرا شهامت پذیرش اشتباه را ندارند؟ یعنی چی که میگه ما یک پیام رسان هستیم و پیام یکی از اولیا را منعکس کردیم؟ به فرض که حرفتان درست باشد و خودتان نویسنده مطلب نباشید!. وفتی از کانال شما منعکس می شود شما قطعنا دارای مسئولیت هستید. مثل اینکه یک خبرگزاری بخواهد یک مطلب سخیفی را بدون اشاره به منبع آن منعکس کند و از زیر بار مسئولیت حقوقی آن شانه خالی کند. آیا می تواند؟ مسلما خیر!
  • سلام... IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    15 7
    پس عذر بدتر از گناه شد. البته راست می گویند و نیاز به صدور بخشنامه نبوده. قانون می گوید پرونده را باید به پدر داد .
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 1
    ..
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    53 2
    پس به دختر خاله میشه گفت عزیزم
  • خودم IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    28 18
    تازه به دوران رسیده ها .مدیران دولت رییسی جوگیر کم ظرفیت
  • رستا IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    46 5
    وقتی خود معلم باهامون دخترخاله و خودمونی میشه اون وقت چی؟؟؟
  • اشکان IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    35 3
    اتفاقا خانم معلم دختر خاله من هست
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    27 10
    تفکرات طالبانی