کاظمی: در اکثر کشورها آخرین جایی که تعطیل شد و اولین جایی که باز شد،مدرسه بود

ایسنا نوشت: سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: نهاد «خانواده»، «تعلیم و تربیت» و «جامعه» نقش اساسی در تربیت کودکان دارند.

علیرضا کاظمی با حضور در آیین انتخابات انجمن اولیا و مربیان مدارس که در دبیرستان دخترانه شایسته، واقع در منطقه ۱۱ تهران برگزار شد، ضمن قدردانی از اقدام ارزشمند اداره کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در برنامه ریزی پیش از آغاز سال تحصیلی، اظهار کرد: حضور دانش آموزان و اولیا آن ها در مدارس، برای انتخابات انجمن اولیا و مربیان، آن هم یک هفته مانده تا آغاز مهر و بازگشایی مدارس، نشان از این دارد که آموزش و پرورش از حمایت خانواده ها برای بازگشایی حضوری مدارس برخوردار است و جامعه آمادگی لازم برای آغاز باشکوه سال تحصیلی با کمک همه همکاران، عوامل اجرایی و اولیا را دارد.


کاظمی افزود: پیام دوم آماده سازی فضای تعلیم و تربیت برای بازگشایی مدارس و حضور تدریجی دانش‌آموزان در این فضاها است. در واقع، غیبت دانش آموزان در فضای مدارس، فضای غم بار و غمگینی را بر سطح جامعه ایجاد کرده است و آسیب های فراوانی از نظر روحی و جسمی به دانش آموزان وارد کرده است. باید سعی کنیم با ایجاد روحیه شادی و نشاط در جامعه از مشکلات عبور کنیم که  اگر قرار باشد این اتفاق بیافتد؛ برای کاهش دغدغه‌های مردم، نیاز به همکاری، همراهی و همدلی همکاران عزیز، معلمان دلسوز و زحمتکش، اولیا و مربیان و اصحاب رسانه که همیشه به ما کمک کردند، داریم.


سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که با تمام وجود آماده ایم تا سال تحصیلی را آغاز کنیم، گفت: آنچه که در بازگشایی مدارس برای ما مهم است، تأمین سلامت و امنیت دانش‌آموزان است.


کاظمی با تأکید بر اهمیت نقش اولیا و مربیان در شکل گیری تربیت شایسته فرزندان کشور و تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، تصریح کرد: نهاد «خانواده»، «تعلیم و تربیت» و «جامعه» اساسی ترین نقش را در تربیت کودکان دارند و زمانی ما به اهدافمان دست پیدا می‌کنیم که این سه نهاد در کنار هم، با هم، یک صدا و همدل کار را جلو ببرند و البته مهم ترین بستر شکل گیری تربیت در خانه شکل می گیرد و خانواده، محوری ترین نقش را در تربیت کودکان دارد.


وی افزود: مشارکت اولیا و مربیان در تربیت دانش آموزان، مشارکت واقعی اولیا در تصمیم گیری، تصمیم سازی و سیاست گذاری در اجرا و در تمام فرآیندهای تربیتی، بسیار مهم است و اگر نقش اولیا و مربیان تبدیل به یک نقش تشریفاتی و  شعاری شود؛ دانش آموزان در مدرسه آسیب خواهند دید و من توصیه می کنم ، در فضای آموزشگاه ها و مدارس، نقش‌ها را خوب تبیین کنیم تا از آسیب ها جلوگیری شود.


کاظمی گفت: یکی از فرصت های ارزشمندی که کرونا در اختیار نظام تعلیم و تربیت و جامعه قرار داد، این بود که خانواده‌ها به اهمیت، حساسیت و سختی کار تعلیم و تربیت پی بردند و سختی کار معلمان را درک کرده و در کنار آن توانمندی‌های خود را نیز ارتقا دادند؛ در زیست بوم جدید، نقش اولیا و مربیان، «پدران و مادران» به سمت «معلم یاری» تغییر کرد و در بسیاری از خانواده ها، والدین ، معلم یار مدرسه، بودند. خانواده ها در این دوران، نقش «مکمل» ، «معلم» و «مقاوم» را ایفا کردند.


سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این خیلی کمک بزرگی بود که حداقل از افت بیشتر کیفیت آموزشی پیشگیری بشود ،بدون شک کرونا آسیب های فراوانی در کنار آسیب‌های جانی و خسارت های مالی و اقتصادی به جامعه وارد کرد آسیب‌های اجتماعی فراوانی را هم به جامعه ما به ویژه نسل آینده ما وارد کرد.


کاظمی ادامه داد: شرایط امروز ما  به این نتیجه رسانده است که حتماً باید زمینه‌های ارتباط دانش آموزان و حضور دانش آموزان در مدارس را مهیا کنیم.


 وی گفت: در اکثر کشورهای دنیا، آخرین جایی که تعطیل شد و اولین جایی که باز شد،مدرسه بود؛ چون اهمیت «تعلیم و تربیت» و خساراتی که به واسطه عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس، به جامعه وارد می‌شود به مراتب بالاتر از خسارت‌های اقتصادی و عرصه‌های مختلف دیگر است؛ ما امروز بر بازگشایی  به صورت حضوری کامل، با اولویت سلامت دانش آموزان، تأکید داریم. 


سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: پیگیری اتمام فرایند واکسیناسیون معلمان، اولیا و مربیان و رانندگان سرویس مدارس و واکسیناسیون دانش آموزان در دستور کار دولت قرار دارد، البته بخش هایی انجام شده و بخشی هم در حال پیگیری و انجام است. لذا با همه این ملاحظات، سال تحصیلی را در ابتدای مهر با «شاد» آغاز می کنیم و در فضای مجازی با اولیا و مربیان صحبت کنیم ضرورت ها را بیان کنیم.


به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با اشاره به این که در نهایت تصمیم گیری برای حضور دانش آموزان در مدارس را به اولیا و مربیان و مدیر مدرسه در هر منطقه، واگذار کرده ایم، بیان کرد: سیاست ما این است که در مدارسی که می‌توانیم با رعایت فاصله های اجتماعی، استاندارد مورد تأیید وزارت بهداشت را تأمین کنیم، حضور حداقلی دانش‌آموزان را مهیا کنیم تا دانش آموزان بتوانند مهربانی ها را دوباره تجربه کنند و معادلات ارتباطی را یاد بگیرند، به زندگی واقعی برگردند و از رفتارهای معلمانشان الگو  بگیرند.


کاظمی با اشاره بر ضرورت ارتقای کیفیت آموزشی و حرکت به سمت عادی سازی فعالیت‌های جامعه با اولویت آغاز مدارس، گفت: در شرایط بحرانی، باید نزدیک تر و همدل تر با هم کار کنیم تا بتوانیم موفق باشیم.

47233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1555403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نگار IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    11 7
    تو کشور ما منتظر کوچکترین اتفاق هستن فوری مدارس تعطیل میکنن
  • هادی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    20 5
    باز دو روز آمار کاهشی شد زبون باز کردید