۲ نفر
۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷

ایسنا نوشت: افزایش بازده اوراق قرضه و بهبود ارزش دلار آمریکا بی‌علاقگی سرمایه گذاران در بازار طلا را تشدید کرد و به بدبینی در میان تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز افزود.

شون لاسک، یکی از مدیران شرکت والش تریدینگ به کیتکونیوز گفت: طلا همچنان محبوس می ماند زیرا جهت حرکت مشخصی در بازار وجود ندارد. در بلندمدت نسبت به طلا خوش بینی وجود دارد زیرا سطح بدهی آمریکا از کنترل خارج شده اما در کوتاه مدت هر بار صعود قیمت، با فروش گسترده این فلز ارزشمند مواجه می شود. وی در ادامه افزود: طلا برای جذب دوباره علاقه سرمایه گذاران باید به بالای ۱۸۳۰ دلار برگردد. این تحلیلگر همچنین خاطرنشان کرد که طلا علاوه بر بازده بالاتر اوراق قرضه و دلار آمریکا، در برابر ارزشگذاریهای بالا در بازارهای سهام رقابت می کند. اگر طلا شانسی برای صعود داشته باشد به اندکی ابهام در بازارهای سهام نیاز دارد.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها هفت نفر معادل ۴۷ درصد نظر خنثی داشتند و به همین تعداد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که فقط یک نفر معادل هفت درصد افزایش قیمت طلا را پیش بینی کرد.

در نظرسنجی این هفته کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد، شمار شرکت کنندگان در مقایسه با رکورد پایین هفته پیش بهبود یافت اما همچنان پایینتر از میانگین نرخ مشارکت ماند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز، ۷۵۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۳۳۹ نفر معادل ۴۵ درصد به افزایش قیمت طلا و ۲۹۴ نفر معادل ۳۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۲۴ نفر معادل ۱۶ درصد نظری نداشتند.

علاوه بر نرخ اندک مشارکت، خوش بینی در میان سرمایه گذاران غیرحرفه ای هم به پایینترین حد خود از اوایل مارس به این طرف افول کرده است. این تغییر احساسات در بازار طلا بدنبال نزول بیش از دو درصدی قیمت این فلز ارزشمند در هفته گذشته روی داد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا با پنج دلار و ۳۰ سنت معادل ۰.۳ درصد کاهش، در ۱۷۵۱ دلار و ۴۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۲.۳ درصد کاهش نشان داد.

بدبینی به طلا تشدید شد

از نظر بسیاری از تحلیلگران، بازار طلا در هفته جاری که نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود، با موانعی روبروست. ابهامات رو به رشدی پیرامون سیاست پولی آمریکا وجود دارد و بعضی از اقتصاددانان می گویند آمار اقتصادی اخیر از طرح بانک مرکزی برای اعلام آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه پشتیبانی می کند. با این حال بعضی از تحلیلگران خاطرنشان کردند اگرچه نسبت به طلا بدبین هستند اما اگر بانک مرکزی آمریکا این برنامه را به تاخیر بیاندازد، طلا می تواند افزایش موقتی پیدا کند.

مارک چندلر، مدیرعامل شرکت بانوک برن گلوبال فارکس به کیتکونیوز گفت: طلا در نیمه اول هفته آرام می ماند و در سطح ۱۷۸۰ دلار با مقاومت روبرو خواهد بود.

کالین سیژینسکی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت مدیریت دارایی SIA اظهار کرد: طلا در صورت به تاخیر افتادن تعدیل برنامه های بانک مرکزی آمریکا ممکن است هفته جاری به قیمت بالاتری صعود کند.

آدریان دی، رییس شرکت مدیریت دارایی آدریان دی تنها تحلیلگری بود که به افزایش قیمت طلا رای داد. وی گفت: به نظر می رسد طلا در کوتاه مدت وضعیت بیش فروش پیدا کرده است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1555923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =