عده ای از اساتید برجسته و نخبه در انگلیس با پا گذاشتن روی قوانین دولتی در صد بر آمده اند تا سال آینده دانشگاه علوم انسانی با سبک و سیاق جدید و البته رقیب با آکسفورد و کمبریج راه اندازی کنند.

 بعد از به چالش کشیده شدن حیثیت اساتید و دانشجویان توسط دولت در بحث تظاهرات دانشجویی سال قبل و انتقادات وارد شده از سوی اساتید و پروفسورهای مستقل از سیستم دانشگاهی بالاخره عده ای پیدا شده اند تا با راه اندازی سیستم آموزشی مستقل، خود را پایه گذار نسل جدید آموزش دانشگاهی در انگلیس و حتی جهان کنند.

واقعیت این است که اساتید موسس این دانشگاه نو ظهور معتقدند که سیستم آموزشی حال حاضر بدلیل اینکه دولتی ها آنرا دستکاری کرده اند از حالت مولد بیرون آمده است. بیولوژیست انقلابی ریچارد داوکینز و تاریخدان معروف نیال فرگوسن خود را انقلابی تر کرده و پرچمدار این قضیه شده اند.

این دو استاد معروف و برجسته همراه سایر اساتید، ضمن سرمایه گذاری برای تاسیس این دانشگاه از طریق عرضه سهام، از سایر اسپانسرها و علاقمندان خواسته اند تا در این امر مشارکت نمایند. مدل اصلی که قرار است در تاسیس دانشگاه مذکور استفاده شود، مدل اجرا شده در کالج نخبگان هنر امریکا است.

14 استاد برجسته و نامی قرار است در این دانشگاه که در منطقه بلومزبری لندن واقع است، به تدریس انگلیسی، تاریخ، فلسفه، اقتصاد و قانون بپردازند. در واقع سبک تدریس سنتی بوده و به دانشجو اجازه داده می شود تا در هر حوزه ای که علاقمند است درس بخواند و از همه این حوزه ها و رشته های گفته شده بهره ببرد و در نهایت در سال آخر تصمیم بگیرد که می خواهد در چه رشته ای فارغ التحصیل شود.(البته این ایده اولیه هنوز اجرا نشده و ممکن است تغییر نیز کند.)

سر دیوید کانادین ، لیندا کالی و فرگوسن تاریخ درس خواهند داد. استیون پینکر، سر کریستوفر ریکس (استاد سابق آکسفورد) و استیو جونز متخصص ژنتیک از جمله اساتیدی هستند که در این دانشگاه نو ظهور به تدریس مشغول خواهند شد.

از ماه آینده دانشجویان می توانند برای کورس سه ساله اسم خود را بنویسند و آغاز تحصیل نیز از سال 2012 خواهد بود. مسوولین کالج در دوره اول فکر می کنند 375 دانشجو در آنجا ثبت نام کنند. یکی از چهار نفر این دانشجوها بعد از دادن تست می توانند بورسیه کامل شوند و دانشگاه تمام شهریه آنها را پرداخت کند. قرار است در سال نخست 20 درصد برترین دانشجوها بورسیه شوند.

نکته جالب به گفته ای.سی. کرایلینگ (استاد کالج فلسفه بیرکبک که دانشگاه مذکور را رها کرده و خود را تمام وقت برای دانشگاه جدید گذاشته و رییس جدید دانشگاه خواهد بود) آموزش یک یه یک به صورت هفتگی و یک استاد برای ده دانشجو در کنار آموزش هفتگی یک به یک در کالج جدید است.

زوج سوئیسی میلیونر و چند سرمایه دار خصوصی و سایر اساتید دور هم جمع شده و مطمئن هستند که 10 میلیون پوند برای شروع کار خود خواهند داشت. کالج از دریافت شهریه اجباری 9 هزار پوند دولتی معاف بوده و می تواند به ازای خدمات عالی تا 18 هزار پوند سالانه دانشجوها را شارژ کند.

در واقع اساتید روی کیفیت تدریس و نوع اساتیدی که تردیس می کنند اهمیت ویژه ای قائل شده اند و به همین خاطر شهریه سنگین 18 هزار پوند را طلب کرده اند. به طور متوسط 25 تا 30 درصد نیز به استاد به صورت خالص پرداخت خواهد شد.

کلاریسا فار از مدرسه دختران سن پل عضو ارشد مشاوران اموزشی کالج خواهد بود.

نتیجه اینکه اگر این سیستم جدید جواب دهد، ممکن است سایر اساتید در نقاط دیگر دنیا از آن الگوبرداری کرده و ضمن بالا بردن سطح آموزشی، سیستم های آموزشی در کشورهای خود را نیز بازسازی کنند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =