۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
سرمایه ایرانی‌ها راهی عمان می‌شود؟

ایسنا نوشت: اولین نمایشگاه مجازی ایران و عمان با حضور بیش از ۱۳۰ شرکت در محل اتاق بازرگانی ایران رسما آغاز به کار کرد.

هر چند روابط سیاسی ایران و عمان در طول سال‌های گذشته همواره روندی مطلوب داشته اما هرگز میزان همکاری‌های تجاری میان دو طرف به سقف برنامه ریزی صورت گرفته نزدیک نشده است. از این رو با محوریت اتاق بازرگانی ایران، نمایشگاه مجازی همکاری‌های دو کشور آغاز به کار کرده تا مقدمات افزایش تجارت مشترک را فراهم کند.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، در افتتاحیه اولین نمایشگاه مجازی ایران و عمان گفت: برگزاری این نمایشگاه به مدد بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در شرایط کرونایی که متاسفانه فعالیت‌های تجاری و کسب‌وکارهای خرد و کلان را تحت تأثیر قرار داده نشان‌گر عزم راسخ اتاق‌های بازرگانی ایران و عمان جهت توسعه مناسبات تجاری و صنعتی بین دو کشور است.

او با اشاره به دیدار وبیناری شش‌ماه پیش خود با رضا جمعه رئیس اتاق بازرگانی عمان بیان کرد: در این دیدار جنبه‌های مختلف همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دوکشور از جمله چالش‌های به وجود آمده از اپیدمی کرونا و نیاز به بازنگری در روابط و نحوه تعاملات و حرکت به سمت برگزاری جلسات و نمایشگاه‌های مجازی، ضرورت توسعه همکاری‌های ترانزیتی میان ایران و عمان، مرتفع کردن موانع بانکی و ایجاد سازوکاری برای مبادلات مالی و پولی با هدف بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در کشور و بهره‌گیری از مکانیسم تهاتر در مبادلات تجاری دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. این نمایشگاه یکی از نتایج آن دیدار است که امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

شافعی با بیان اینکه نمایشگاه فرصتی برای معرفی توانمندی‌ها و جدیدترین محصولات تکنولوژی‌ها و ابتکارات به کار رفته در زمینه‌های صنعتی و تولیدی دو کشور است ادامه داد: غرفه‌داران باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند. نباید هدف فقط خرید و فروش کالا باشد. بلکه ایجاد فضایی برای تبادل نظرات و افکار جدیدی با رویکرد خلق ایده‌های بدیع در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ایجاد روابط بلندمدت اقتصادی با نگاه به ظرفیت‌ها و امکانات طبیعی در دو کشور ایران و عمان باید مد نظر قرار گیرد.

او با دعوت از شرکت‌ها و غرفه‌داران عمانی حاضر در نمایشگاه و فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران عمان برای بازدید و آشنایی با توانمندی‌ها و امکانات موجود در ایران گفت: ایران ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و تجاری دارد. بازار ایران در منطقه بازاری ممتاز و منحصر به فرد است. از این رو معتقدم بخش‌های خصوصی دو کشور در زمینه همکاری‌ای اقتصادی می‌توانند نقش مکمل همدیگر را ایفا کنند.

شافعی با بیان نکاتی برای پیشبرد روابط اقتصادی میان ایران و عمان ادامه داد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند در حوزه همکاری‌های تجاری و مبادلات کالایی بخشی از محصولات وارداتی مورد نیاز عمان از جمله مشتقات نفتی و قیر، محصولات پتروشیمی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی و همینطور مصالح ساختمانی را تأمین کنند. شرکت‌های عمانی هم می‌توانند بخشی از نیازهای بازار ایران در زمینه تأمین مواد اولیه، ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع، تجهیزات صنعتی و الکترونیکی را فراهم کنند.

سرمایه ایرانی‌ها راهی عمان می‌شود؟

او افزود: بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند در چارچوب همکاری‌های چندجانبه و منطقه‌ای در اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی در کشورهای ثالث منطقه به صورت مشترک سرمایه‌گذاری و فعالیت کنند. همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی ایران و عمان در هر دو کشور یکی از مباحث مهم همکاری است که به جهت ایجاد روابط پایدار و بلندمدت اقتصادی مورد توجه ویژه است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: در این زمینه پیشنهاد می‌کنم اتاق‌های مشترک دو کشور با ایجاد یک کمیته سرمایه‌گذاری نسبت به شناسایی پروژه‌های دارای مزیت نسبی و بررسی جزییات و عملیاتی شدن آن پروژه‌ها برنامه‌ریزی کنند.

به گفته او موضوع صادرات مجدد کالاهای ایرانی از طریق عمان و توسعه همکاری‌های ترانزیتی و بندری یکی از موارد مهم همکاری‌های دوجانبه است.

رضا بن صالح رئیس اتاق بازرگانی عمان در این نشست با اشاره به اینکه حجم مبادلات ایران و عمان در سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار بوده است تأکید کرد: سلطنت عمان تلاش می‌کند روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف توسعه یابد. بر این اساس سلطنت عمان تفاهم‌نامه‌هایی ازجمله در زمینه حمل‌ونقل هوایی با ایران به امضا رسانده است. برگزاری این نمایشگاه مجازی نیز با توجه به روابط تاریخی و برادرانه دو کشور در راستای توسعه روابط و زمینه‌های همکاری دوجانبه خواهد بود. بر این اساس تسهیل سازوکارهای تبادل مالی و تجاری و توسعه اقتصادی و توسعه خدمات دو کشور در دستور کار اتاق‌های بازرگانی ایران و عمان است.

او ادامه داد: سلطنت عمان فعالان اقتصادی ایران را برای ورود به بازار این کشور تشویق کرده و تلاش می‌کند محیط متنوع خوبی به لحاظ اقتصادی برای بخش خصوصی ایجاد کرده و زمینه انتقال تجارب دو کشور را فراهم کند.

بن صالح با تأکید بر اینکه همه باید برای اجرای پروژه‌های مشترک دو کشور تلاش کنیم افزود: ما از حضور شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در عمان و از اجرای پروژه‌های مشترک استقبال می‌کنیم. چراکه سلطنت عمان به دنبال رشد روابط اقتصادی و جذب سرمایه شرکت‌های مختلف خارجی است. لذا از هر پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری در عمان استقبال می‌کنیم. همچنین شهروندان عمانی هم تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران و سایر کشورهای خارجی دارند. به دنبال این هستیم تا زمینه‌ای فراهم کنیم که سرمایه‌گذاران ایرانی در عمان اقامت داشته باشند و امیدواریم از فرصت‌های موجود دو کشور استفاده کنیم.

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1556637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =