تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سالن پرورش طیور

راه اندازی کسب و کارهای مرتبط با پرورش طیور در فاز نسبتا بزرگ تا بزرگ نیازمند بهره مندی از یک سری تجهیزات مخصوص می باشد تا عملیات کنترلی در سالن به صورت دقیق و اتوماتیک انجام گیرد. در این نوشته به بررسی تجهیزات مورد نیاز برای استفاده در سالن های پرورش طیور خواهیم پرداخت .

تجهیزات گرمایشی 

طیور حساسیت بسیار بالایی نسبت به سرما دارند . از این رو دمای محیط مرغداری باید به صورت استاندارد و در اندازه ای مشخص تنظیم شود. انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب برای گلخانه مستلزم نقشه کشی دقیق برای کنترل دمای سالن می باشد . این نقشه شامل بررسی تمامی ورودی های هوا ، خروجی های هوا ، سیستم های جابجا کننده هوا ، عواملی که سبب ایجاد گرما و سرما میشوند و ... است. فاکتورهای اشاره شده به صورت مستقیمی می توانند بر عملکرد تجهیزات گرمایشی تاثیر گذار باشند . از جمله شناخته شده ترین تجهیزات گرمایشی می توان به سیستم های زیر اشاره کرد :

- جت هیتر : جت هیترها متداول ترین دستگاه های مورد استفاده به منظور تولید گرما در سالن های پرورشی می باشند. این دستگاه ها بدنه ای استوانه ای شکل همچون موشک دارند که اصطلاحا به آنها هیترهای موشکی هم میگویند. جت هیترها تمام انرژی مصرفی خود را به همراه گرما در محیط آزاد میکنند. از این رو فقط قابل استفاده در مکان هایی هستند که سیستم تهویه مناسبی دارند.

- هیتر کابینتی : این نوع هیترها هوای پاک تولید میکنند. گرما در داخل کوره ی دستگاه ایجاد شده و با استفاده از فن های مخصوص در محیط آزاد میشوند. دستگاه های هیتر کابینتی که به هیترهای کوره هوای گرم هم معروف هستند انتخابی ایده آل برای محیط های فاقد سیستم تهویه مناسب می باشند چرا که تمام آلاینده ها در این دستگاه ها به وسیله ی اگزوز مخصوص به بیرون از سالن منتقل میشود.

- هیتر تابشی : نسل جدید هیترهای گرمایشی هیترهای تابشی هستند. این هیترها گرما را به صورت تابشی همچون خورشید در اختیار اشیا و طیور می گذارند. در این سیستم گرما به صورت متمرکز به جسم تابیده شده و دمای محیط به میزان قابل توجهی افزایش پیدا نمیکند. مصرف بهینه ی انرژی و تمرکز بر گرمایشی طیور از مهمترین ویژگی های این دستگاه ها و هزینه خرید اولیه بالا از نکات منفی آنها می باشند.

تجهیزات سرمایشی

از دیگر تجهیزات بسیار ضروری در سالن های پروش طیور تجهیزات مورد استفاده برای سرمایش محیط و همینطور تجهیزات تهویه ای سالن می باشد. تجهیزات سرمایشی در کنترل دمای محیط و گردش مناسب دما تاثیر بسزایی ایجاد کرده و از تنش های دما بخصوص در فصول گرم سال در طیور جلوگیری میکنند. از جمله این تجهیزات میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

- فن : فن ها و هواکش ها وظیفه ورود و خروج هوا در سالن های پرورش را به عهده دارند . غالبا از فن های اکسیال به منظور خروج هوا از سالن استفاده میشود. این نوع فن ها در اندازه های مختلف 100 تا 140 سانتیمتری با توجه به نیاز هوایی سالن انتخاب میشوند. اندازه ی سالن ، ورودی ها و خروجی های هوا و ارتفاع سالن از فاکتورهای مهم در انتخاب فن می باشند .

- پد سلولزی : پد های سلولزی به منظور تولید هوای خنک در سالن های پرورش مورد استفاده قرار میگیرند. این پد ها دارای قسمتی مخصوص در داخل خود هستند که به آن کاغذ کرافت گفته میشود. کاغذ کرافت جاذب بسیار قوی آب می باشد. با ریخته شدن مکانیزه ی آب بر روی این کاغذ و جذب توسط آن، هوا از بدنه ی این پد عبور داده میشود. هوای عبور داده شده، هوای خنک شده ای می باشد که در کاهش و تعدیل هوای داخل سالن نقشی موثر ایفا میکند.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی سالن پرورش طیور

- پنجره اینلت : این پنجره ها که به آنها دریچه های مرغداری نیز میگویند به منظور ورود کنترل شده ی هوا به داخل سالن بهره برده می شوند. با استفاده از این پنجره ها هوا به صورت کنترل شده و با زاویه ای مشخص وارد سالن می شود. این پنجره ها هم در تابستان و هم در زمستان کمک بسیار شایانی در جهت کنترل دما و میزان هوای ورودی و خروجی به سالن میکنند.

سیستم های کنترلی 

سیستم های کنترلی در سالن های پرورش شامل تمامی کنترل ها و سیستم های سنجش دما و رطوبت و میزان co2 و ... در سالن می باشند . این نوع از سیستم ها باید دقت بسیار بالایی داشته باشند تا از ایجاد مشکل در سالن جلوگیری کنند. این سیستم ها می توانند شامل موارد زیر باشند.

- کنترلر های سالن : کنترلر ها از جمله تجهیزاتی می باشند که در صنایع مختلف از جمله صنایع پروش طیور ، در دستگاه ها و تجهیزات لبنیاتی ، در سیستم های مختلف نظامی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها دما و رطوبت را از طریق سنسورهای مختلف موجود در داخل سالن کسب کرده و با استفاده از هوشمندی و برنامه نویسی که روی انها انجام گرفته است این مقادیر را آنالیز کرده و تغییرات لازم را اعمال میکنند. این سیستم ها به صورت کامل به سیستم های گرمایشی و سرمایشی و ... متصل می باشند و می توانند اقدام به روشن خاموش کردن این سیستم ها یا تنظیم گرما و رطوبت سالن کنند.

- ترموستات : ترموستات ها در سالن هایی کاربرد دارند که فاقد سیستم کنترل مرکزی هستند. این دستگاه ها می توانند دما را به صورت مکانیزه و با توجه به نیاز کاربر کنترل کنند. در ترموستات ها امکان مشخص کردن دمای مورد نیاز کاربر وجود دارد. کاربر دمایی را به عنوان مثال 30 درجه در ترموستات مشخص میکند. سپس یک محدوده 2 درجه ای انتخاب میکند. در صورتی که دمای داخل سالن از محدوده ی 28 تا 32 درجه خارج شود ، ترموستات اقدام به روشن و خاموش کردن سیستم های گرمایشی خواهد کرد و بدین ترتیب شرایط را برای دسترسی به دمای مناسب در داخل سالن فراهم میکند.

سالن های جوجه کشی

سالن های پرورش طیور بزرگ غالبا خود دارای سالن های مخصوص برای جوجه کشی می باشند. سالن های جوجه کشی به مراکزی گفته میشود که دستگاه های جوجه کشی در آن قرار داشته و شرایط مناسب برای تولید جوجه کشی 1 روزه در آن تامین میشود. این نوع سالن ها از نظر دما و رطوبت به صورت بسیار دقیقی کنترل میشوند. از سویی دیگر شرایط کنترلی بهداشت نیز در این مراکز همچون خود سالن مرغداری باید بررسی شود چرا که آلودگی ها ممکن است منجربه از دست رفتن کل تخم های نطفه دار یک دستگاه شود .

دستگاه های جوجه کشی صنعتی مورد استفاده در این سالن ها به صورت کابینی طراحی و تولید میشوند و نوع عملکرد اتوماتیک و دقیقی دارند . از این رو جوجه دهی بسیار بالایی را به همراه خواهند داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1556649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =