روایتی متفاوت از شغل سخت محیط‌بانی در تلویزیون

کارگردان مستند «یا ضامن آهو» معتقد است که خطر جانی پیرامون محیط‌بانان شرایط شغلی سختی را برایشان به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند «یا ضامن آهو» ساخته لعیا میرنصیری در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب از شبکه مستند پخش می‌شود.

لعیا میرنصیری کارگردان این فیلم مستند گفت: این مستند درباره یک محیط‌بان نابینا به نام محمد احمدی است که توسط شکارچیان مورد هدف قرار گرفته و بینایی‌اش را از دست می‌دهد. او همراه با یکی از همکارانش به نام بهرام حنیفی مشغول خدمت در بخش محیط‌بانی بودند که با شکارچیان درگیر شده، همکارش شهید می‌شود و خود او نیز به دلیل اصابت گلوله چشمانش را برای همیشه از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: در این مستند وارد زندگی آقای احمدی شده‌ایم. او نزدیک به ۱۶ سال است که نابینا شده و به دلیل بی‌توجهی‌هایی که در این سال‌ها نسبت به او صورت گرفته بسیار ناامید است. به همین دلیل، در ابتدا راضی به ساخت این مستند نبود اما با او صحبت کردیم و در نهایت پذیرفت که مستندی را از زندگی و فعالیت‌هایش بسازیم.

میرنصیری درباره شرایط خاص سوژه این فیلم گفت: همواره در مستندهایم دوست دارم کاری کنم تا مشکل سوژه فیلم تحت تاثیر کار رسانه‌ای من حل شود. در حقیقت‌ این‌گونه نیست که بخواهم فیلمی بسازم و فقط به چند جشنواره برود. به همین دلیل بعد از پایان ساخت این فیلم، پیگیر وضعیت آقای احمدی بودیم و او را پیش چند دکتر چشم‌پزشک بردیم تا شاید بتوان درصدی از بینایی او را برگرداند که البته باز هم پیگیر این موضوع هستیم.

وی درباره انتخاب نام این فیلم توضیح داد و گفت: اسم این فیلم برگرفته از یک واقعه تاریخی الهام‌بخش برای ایرانیان است که از امام رضا نقل شده است. در تاریخ آمده است که امام رضا ضامن جان یک آهو در برابر شکارچی شد و به همین دلیل است که روز تولد امام رضا را روز محیط بان نام گذاشته‌اند. من هم به حرمت امام رضا این اسم را برای فیلم گذاشتم.

این مستندساز درباره شرایط سخت محیط‌بانان و اتفاقاتی که جانشان را تهدید می‌کند، گفت: محیط‌بان‌ها واقعا مظلوم‌اند چرا که دریافتی‌ مالی آنان در برابر کاری که انجام می‌دهند بسیار پایین است و هم‌چنین خطر جانی همیشه آنان را تهدید می‌کند. چه خطر از سوی حیوانات و چه از سوی شکارچی‌ها. جالب است بدانید که آنان اسلحه دارند اما حق شلیک بهشان داده نشده است. این موضوع شرایط سختی را برای آنان در برابر شکارچیان ایجاد کرده است.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: نویسنده و کارگردان: لعیا میرنصیری، تصویر و تدوین: بهرام ذوالقدر و مدیر تولید: حدیث ابراهیمی. این مستند با مشارکت خانه مستند تبریز تولید شده است.

مستند «یا ضامن آهو» امشب ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن امشب ساعت ۲۴ و فردا ساعت ۹ صبح است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1556940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =