امام خمینی در18خرداد1360دربیانات مهمی، ازمسئولانی که به قانون گردن نمی نهند شدیدا انتقاد کردند.

بخشهایی از بیانات بنیانگذارکبیرانقلاب اسلامی که در اوج غائله های ایجاد شده توسط بنی صدر ایراد شده است را می خوانید:

*کسانى که با قانون مخالفت مى‏کنند، اینها با اسلام مخالفت مى‏کنند. کسانى که با مصوبات مجلس بعد از اینکه شوراى نگهبان نظر خودش را داد باز مخالفت مى‏کنند، اینها دانسته یا ندانسته با اسلام مخالفت مى‏کنند.

*اگر همه اشخاصى که در کشورمان هستند و همه گروه‏هایى که در کشور هستند و همه نهادهائى که در سرتاسر کشور هستند اگر به قانون خاضع بشویم و اگر قانون را محترم بشمریم هیچ اختلافى پیش نخواهد آمد. اختلافات از راه قانون شکنى‏ها پیش مى‏آید.

* از صدر عالم تاکنون تمام انبیا براى برقرار کردن قانون آمده اند و اسلام براى برقرارى قانون آمده است و پیغمبر اسلام و ائمه اسلام و خلفاى اسلام تمام براى قانون خاضع بوده‏اند و تسلیم قانون بوده‏اند، ما هم باید تبعیت از پیغمبر اسلام بکنیم و از ائمه خدا بکنیم و به قانون هم عمل کنیم و هم خاضع باشیم در مقابل قانون.

* قانون براى همه است. البته اگر چنانچه به قانون بخواهند عمل کنند و یک دزدى را به جاى خودش بنشانند آن دزد صدایش در مى‏آید، لکن باید آن دزدى که مقابل قانون مى خواهد عرض اندام کند به او توجه داد که این قانون است و اگر چنانچه پسر رسول اکرم، دختر رسول اکرم هم خداى نکرده دزدى کند رسول اکرم دست او را مى‏برد، قانون است.

* قانون براى نفع ملت است، براى نفع جامعه است، براى نفع بعضى اشخاص و بعضى گروه‏ها نیست. قانون توجه به تمام جامعه کرده است و قانون براى تهذیب تمام جامعه است. البته دزدها از قانون بدشان مى‏آید و دیکتاتورها هم از قانون بدشان مى‏آید و کسانى که مخالفت‏ها مى‏خواهند بکنند، از قانون بدشان مى‏آید

*  نباید اگر چنانچه یک قانونى برخلاف نظر من بود من بیایم بیرون و هیاهو کنم که من این قانون را قبول ندارم، این قانون خوب قانونى نیست. قانون خوب است، شماها باید خودتان را تطبیق بدهید با قانون، نه قانون خودش را ‏به شما تطبیق بدهد. اگر قانون بنا باشد که خودش را تطبیق بدهد به یک گروه، تطبیق بدهد به یک جمعیت، تطبیق بدهد به یک شخص، این قانون نیست.

*اگر یک جایى عمل به قانون شد و یک گروهى در خیابان‏ها بر ضد این عمل بخواهند عرض اندام کنند، این همان معناى دیکتاتورى است که مکرر گفته‏ام که قدم به قدم پیش مى‏رود، این همان دیکتاتورى است که به هیتلر مبدل مى‏شود انسان، این همان دیکتاتورى است که به استالین انسان را مبدل مى‏کند.

*کسانى که مى خواهند قانون را بشکنند اینها دیکتاتورانى هستند که به صورت اسلامى پیش آمده اند یا به صورت آزادى و امثال این حرف‏ها. اگر همه این آقایانى که ادعاى این را مى‏کنند که ما طرفدار قوانین هستیم، اینها با هم بنشینند و قانون را باز کنند و تکلیف را از روى قانون همه‏شان معین کنند و بعد هم ملتزم باشند که اگر قانون برخلاف رأى من هم بود من خاضعم، اگر بر وفاق هم بود من خاضعم، دیگر دعوائى پیش نمى‏آید، هیاهو پیش نمى‏آید.

*دیکتاتورى همین است که نه به مجلس سر فرو مى‏آورد، نه به قوانین مجلس و نه به شوراى نگهبان و نه به تأیید شوراى نگهبان و نه به قوه قضائیه ...

* آن روزى که احساس خطر براى اسلام بکنم ، دست همه را قطع خواهم کرد. من تا آنجائى که بتوانم، تا آنجایى که اخلاق اسلامى اقتضا مى‏کند که همه اینها را به آرامش دعوت کنم، همه گروه‏ها و گروهک‏ها را به آرامش دعوت کنم، همه افراد را به آرامش دعوت کنم عمل خواهم کرد، نصیحت خواهم کرد، نصیحت برادرانه خواهم کرد، نصیحت خاضعانه خواهم کرد لکن این را باید همه بدانند آن روزى که من احساس خطر براى جمهورى اسلامى بکنم، آن روزى که من احساس خطر براى اسلام بکنم، آن روز اینطور نیست که -  باز من بنشینم نصیحت کنم، دست همه را قطع خواهم کرد.

منبع: صحیفه نور جلد14

1717

 

 



برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =