رحمان: شاهد فاجعه انسانی در پنجشیر هستیم/ ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

ایرنا نوشت: "امام‌علی رحمان" رئیس جمهور تاجیکستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن انتقاد از سکوت سازمان‌های حقوق بشری درباره "فاجعه انسانی" در افغانستان، بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر و برگزاری همه‌پرسی برای تعیین ساختار دولت این کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه تاجیکستان، رحمان با بیان اینکه تحولات اخیر در افغانستان مرتبط با بحران سیاسی و انسانی و حکمرانی، تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات منطقه‌ای محسوب می‌شود، گفت: وضعیت بحرانی در افغانستان که یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با تاجیکستان دارد، به این معنی است که دولت و مردم ما نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند.

رحمان در ادامه افزود: به قدرت رسیدن گروه طالبان که در فهرست تروریستی شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد، وضعیت پیچیده ژئوپلتیک منطقه را پیچیده‌تر ساخته است. ناتوانی طالبان در عمل به وعده‌های اولیه خود برای تشکیل یک دولت فراگیر و با مشارکت نیروهای مختلف سیاسی و قومی افغانستان، موجب نگرانی جدی است.

وی با بیان این که تاجیکستان همه اشکال بی‌قانونی، جنایت، غارتگری و سرکوب علیه مردم افغانستان را به شدت محکوم می‌کند، گفت: متاسفانه سازمان‌های حقوق بشری در ارتباط با نقض حقوق سایر گروه‌های قومی ساکن افغانستان و آزادی شهروندان بخصوص زنان و کودکان این کشور سکوت اختیار کرده‌اند.

رئیس جمهور تاجیکستان افزود: در مورد استان پنجشیر در افغانستان، شاهد نقض تراژیک حقوق بشر بین‌المللی هستیم. مردم پنجشیر دسترسی به غذا و سایر اقلام اساسی و کمک‌های انسانی ندارند و حتی سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هنوز قادر به ورود به پنجشیر برای اجرای تعهدات انسانی خود نشده اند. وضعیت جاری یک فاجعه انسانی است.

"افزایش شدت نبردها بین گروه‌های قومی و قبیله‌ها در افغانستان عامل دیگری است که وضعیت سیاسی و امنیتی در این کشور همسایه ما را بیشتر دچار بی‌ثباتی می‌سازد. از این لحاظ، برقرار ساختن یک گفت‌ وگوی فراگیر با مشارکت همه بخش‌های جامعه افغانستان یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در آن کشور است."

رئیس جمهور تاجیکستان در همین ارتباط ادامه داد: در کنار سایر گروه‌های قومی افغانستان، تاجیک‌ها نیز که بیش از ۴۶ درصد از مردم آن کشور را تشکیل می‌دهند حق دارند که در اداره کشور سهم شایسته خود را داشته باشند.

رحمان تاکید کرد: ما در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کنیم، اما اعتقاد داریم که به منظور پرداختن مناسب به مشکلات سیاسی و امنیتی این کشور همسایه، تشکیل یک دولت فراگیر از طریق انتخابات بر اساس اراده مردم این کشور با شرکت و تعامل همه گروه‌های سیاسی و ملی و اقلیت‌های قومی ضروری است. بنابراین، از نظر ما لازم است که ساختار دولت در آن کشور از طریق یک همه‌پرسی با در نظر گرفتن نظرات همه شهروندان تعیین شود. تشکیل دولت بدون در نظر گرفتن منافع همه مردم افغانستان می‌تواند به پیامدهای فاجعه‌باری منجر شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1557836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =