خبر تازه سفیر ایران از دور چهارم گفتگوهای تهران و ریاض

فارس نوشت: سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با بیان اینکه دور چهارم گفت‌وگوهای تهران و ریاض در بغداد برگزار می‌شود، تأکید کرد که تهران دیدار دوجانبه با مقامات آمریکایی در چارچوب دور جدید گفت‌وگوها را نخواهد پذیرفت.

«ایرج مسجدی» سفیر جهموری اسلامی ایران در بغداد، امروز (جمعه)، با خبرگزاری رسمی عراق (واع) درباره مسائل مختلفی از جمله انتخابات عراق،‌ گفت‌وگوهای تهران و ریاض و همچنین پرونده آب مصاحبه کرد.

نقش ایران در انتخابات

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با انتخابات آتی عراق گفت: «آنچه ملت عراق مقرر کنند، مورد حمایت و پشتیبانی ایران خواهد بود. پس از فراهم شدن شرایط برای برگزاری انتخابات، جمهوری اسلامی ایران با مقامات عراق برای برگزاری آن همکاری و از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد».

گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در بغداد

ایرج مسجدی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با گفت‌وگوهای تهران و ریاض در بغداد اظهار داشت: «ما خرسند هستیم زمانی که می‌بینیم عراق در سطح منطقه نقش موفقی ایفا می‌کند. هر چه نقش عراق برجسته‌تر شود، این باعث خوشحالی و خرسندی جمهوری [اسلامی] ایران که خود از این کوشش و تلاش‌ها حمایت می‌کند، خواهد شد».

مسجدی در ادامه با بیان اینکه: «دور چهارم گفت‌وگوها با عربستان سعودی در بغداد برگزار خواهد شد»، ابراز امیداری کرد که «این گفت‌وگوها به شکل سازنده‌ای با عربستان سعودی شاهد پیشرفت باشد».

وی همچنین بیان کرد: «گفت‌وگوها با عربستان سعودی در روندی رو به رشد به جلو حرکت می‌کند و ما امیدوار هستیم که به نتایج مشخصی دست پیدا کنیم. پس از دست‌یابی به این نتایج، این موضوع اعلام خواهد شد. هر دو طرف تمایل به مذاکره و دست‌یابی به نتایج دارند».

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره احتمال دیدار میان مقامات ایران و آمریکا گفت: «توافق هسته‌ای میان گروه ۱+۵ و جمهوری اسلامی ایران بود. گفت‌وگوهای پیشین دوجانبه نبود بلکه با حضور اتحادیه اروپا و آمریکایی‌ها و همچنین جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت. در جریان دور جدید، ما موافقت نخواهیم کرد که این گفت‌وگوها دوجانبه باشند زیرا ما با اروپایی‌ها وارد گفت‌وگو شده‌ایم و مواضع ما شفاف و مشخص است».

مسجدی همچنین تأکید کرد: «این آمریکایی‌ها بودند که از توافق هسته‌ای خارج شدند و خودِ آن‌ها باید بازگردند».

موضع ایران در قبال اقدامات عراق

ایرج مسجدی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد که ایران «بی‌شک از اقدامات دولت عراق در ارتباط با تقویت روابط با تمام کشورها حمایت خواهد کرد. ما امیدوار هستیم که دولت عراق موفقیت روزافزونی داشته باشد. شرایط سیاسی امروز ایجاب می‌کند که با کشورها با یکدیگر کنش و تعامل داشته باشند».

سفر نخست‌وزیر عراق به ایران

سفیر ایران همچنین به سفیر اخیر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به تهران اشاره کرد و در این خصوص گفت: «ما از نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی به خاطر سفر به ایران تشکر می‌کنیم. در جریان این سفر، گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و مهم‌ترین مسائل مطرح شده در آن، فعال کردن پروژه خط آهن میان شلمچه و بصره بود. الکاظمی خاطرنشان کرد که پس از مراسم اربعین ویزای مسافران ایرانی برای پروازها لغو خواهد شد و پس از مدتی شاید ویزای سفرها و زیارت‌ها لغو شود چراکه این مسئله به تأیید دولت ایران رسید و لازم بود که عراق نیز آن را تأیید کند».

او در ادامه همچنین ابراز امیداری کرد که بعد از مراسم اربعین این تصمیم از جانب دولت عراق اجرایی شود.

حمله ایران به مواضع ضدانقلاب

ایرج مسجدی در پاسخی به سؤالی در ارتباط اقدامات نظامی اخیر ایران اظهار داشت: «منطقه کردستان نباید به گروه‌های مستقر در مرزها اجازه هدف قرار دادن ایران را بدهد. ما بارها و بارها از این منطقه و دولت مرکزی خواسته‌ایم که جلوی این اقدامات را بگیرند؛ اما متأسفانه این گروه‌های ضدانقلاب، از مرزها عبور می‌کنند و پس از انجام اقدامات تروریستی به منطقه کردستان باز می‌گردند».

مسجدی ادامه داد: «باید جلوی این اقدامات گرفته شود در غیر این صورت، جمهوری اسلامی مجبور خواهد شد که علیه این تجمع‌ها عملیات‌هایی را آغاز کند. ما به هیچ عنوان تمایل نداریم که مناطق مرزی و منطقه کردستان آسیب ببیند».

سفیر جمهوری اسلامی ایران بار دیگر از مقامات دولت منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق خواست که «به صورت جدی»‌ این مسئله را حل و فصل کنند.

انجام حملات در بغداد و اربیل

ایرج مسجدی در ادامه بیان کرد: «حاکمیت و همچنین دولت عراق مورد احترام ایران است. ما با هرگونه اقدام که به هر نحوی منجر به تضعیف دولت عراق و همچنین منطقه کردستان شود، مخالفیم. موضع جمهوری اسلامی ایران روشن و کاملا شفاف است».

او همچنین با تأکید بر لزوم حمایت از دولت عراق برای برقراری امنیت کامل در خاک عراق، گفت: «اگر مسائلی در ارتباط با امور داخلی همچون این مشکلات رخ دهد، جمهوری اسلامی هیچگاه از آن حمایت و پشتیبانی نخواهد کرد».

مشاوران ایرانی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد:‌ «در جریان جنگ با داعش، نیروهای ما از عراق حمایت و پشتیبانی کردند. مشاوران ایرانی با نیروهای عراقی همکاری می‌کردند. زمانی که جنگ به پایان رسید، حضور مشاوران بستگی به شرایط داشت. ممکن است تعدادی از مشاوران ایرانی بنا بر تمایل طرف عراقی حضور پیدا کنند که این بستگی به نیاز عراق دارد».

روابط اقتصادی ایران و عراق

ایرج مسجدی در ارتباط با روابط اقتصادی ایران و عراق اظهار داشت: «ما در زمینه‌های اقتصادی و همچنین بازرگانی با یکدیگر روابط داریم. روابط ایران و عراق امروز بسیار پیشرفت کرده است و هر دو کشور از آن استفاده می‌کنند».

خروج نیروهای بیگانه از خاک عراق

مسجدی در ادامه تأکید کرد: «تصمیم بیرون راندن نیروهای بیگانه از عراق، تصمیم پارلمان عراق است و دولت عراق به عنوان اجراکننده این تصمیم در جریان گفت‌وگوهای صورت گرفته بر لزوم اجرای آن تأکید کرده است. امنیت عراق و منطقه باید توسط نیروهای منطقه تأمین شود و به نیروهای بیگانه نیازی ندارد».

احتمال بازگشت داعش

سفیر ایران خاطرنشان کرد که عناصر باقیمانده داعشی در قالب گروه‌های کوچک از منطقه‌ای به منطقه دیگر در حرکت هستند و نیروهای امنیتی نباید اجازه دردسرسازی برای شهروندان را به این تروریست‌ها بدهند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه نیروهای امنیتی عراق قدرت لازم برای برقراری امنیت را دارند، گفت: «همکاری‌هایی میان وزارت دفاع ایران و عراق وجود دارد. این همکاری‌ها مطابق با نیاز کشور عراق ادامه پیدا خواهد کرد».

واردات انرژی از ایران

ایرج مسجدی در بخش دیگر اظهار داشت که ایران و عراق در زمینه فروش انرژی گاز و برق با یکدیگر همکاری دارند و ممکن است مقدار صادرات در طول سال گاهی کم و گاهی زیاد شود.

مسجدی با بیان اینکه همکاری‌های لازم در این خصوص بستگی به نیاز عراق دارد، گفت که میزان صادرات ممکن است با توجه به مشکلاتی که در داخل کشور ایران رخ می‌دهد، شاهد کاهش باشد.

سفیر ایران همچنین ضمن درخواست از دولت عراق درباره پرداخت بدهی‌ها به ایران، خاطرنشان کرد که با کاهش دما شرایط رفته‌رفته بهتر خواهد شد.

پرونده آب

ایرج مسجدی توضیح داد: «طی سال‌های گذشته، ایران با کمبود بارش و همچنین خشکسالی و کمبود آب مواجه شده است که این مسائل می‌توانند بر میزان آب تأثیر بگذارند. جمهوری اسلامی ایران در این خصوص کاملا با عراق همکاری کرده است».

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد پیشنهاد کرد که مقامات متخصص هر دو کشور این مسائل را مورد بحث و بررسی قرار دهند و در فضایی دوستانه و برادرانه دو طرف تصمیمی در این باره اتخاذ کنند.

مسجدی با تأکید بر اینکه ایران به کمک به عراق و پشتیبانی از این کشور تمایل دارد و بر آن مصر است، اضافه کرد:‌ «همانطور که بسیاری از مشکلات را حل و فصل کردیم، این مسئله نیز قابل بررسی و حل و فصل است. جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلفی با عراق رو به جلو حرکت کرده است چه در مسائل سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی».

اربعین حسینی (ع)

سفیر ایران در بغداد در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد که در سال جاری ۶۰ هزار زائر ایرانی در اربعین شرکت خواهند کرد و پس از پایان واکسیناسیون و پایان شیوع کرونا، این مسئله به حالت عادی بازخواهد گشت.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1557936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =