ادامه تنش‌ها در شورای همکاری خلیج فارس؛ بحرین قطر را متهم کرد

ایرنا نوشت:-در ادامه کشمکش و اختلاف میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس ، دولت بحرین در جدیدترین اتهامات خود علیه قطر، دوحه را متهم کرد که «از طریق رسانه‌های خود دست به اقدامات تحریک‌آمیز علیه منامه زده و کادر نظامی و امنیتی بحرین را به نفع خود جذب کرده است».

به گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای اعلام کرده که قطر به صورت سیستماتیک از طریق رسانه‌های خود منامه را تحریک کرده و برای جذب تعدادی از نظامیان و نیروهای امنیتی بحرین به نفع خود تلاش می کند.

وزارت کشور بحرین افزود: اقدامات کمپین‌های فاسد قطر علیه پادشاهی بحرین از طریق شبکه الجزیره، از جمله آنچه در این شبکه قطری درباره مکالمه ادعایی بین یک جوان بحرینی و یکی از مسئولان امنیتی و همچنین تکرار ادعاهای شکنجه و جلوگیری از ملاقات زندانیان موسوم به "کودکان زندانی" پخش شده است، در یک چارچوب سیستماتیک انجام می گیرد.

در ادامه بیانیه آمده است: دامنه اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز علیه بحرین، هر ساله همزمان با نشست سالانه شورای جهانی حقوق بشر در ژنو گسترش می یابد.

دولت بحرین تأکید کرد که قطر به جای به چالش کشیدن دست‌آوردهای دیگران، بهتر است به دنبال وضع قوانین و برنامه‌هایی باشد که حقوق بشر خود را حفظ کند.

بیایه افزود: روش کار شبکه الجزیره بر اساس تحریک و تهمت علیه بحرین و مردم این کشور برای همگان روشن شده است و مشخص شد که این اقدامات خصمانه نقض قوانین است. علاوه بر آن شواهد و مدارک نشان می‌دهد که قطر جذب تعدادی از نیروهای امنیتی بحرین را در دستور کار خود قرار داده است.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین چندی پیش در دیدار با شاهزاده «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولی عهد و نخست وزیر این کشور، نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در عربستان موسوم به نشست «العلا» را در حل مشکلات میان اعضا ناکام توصیف کرده بود و به صورت ضمنی به عدم اجرای توافقات صورت گرفته در اجلاس «العُلا» اعتراف کرد.

چهار کشور بحرین، عربستان، امارات و مصر از ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ روابط خود را با قطر قطع کردند تا اینکه چهل و یکمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در دی سال ۱۳۹۹ در شهر «العُلا» عربستان با هدف آشتی بین قطر و چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر برگزار شد و پس از آن، کشورهای یاد شده با صدور اعلامیه‌ای اختلاف با دوحه را پایان یافته دانستند و روابط خود با قطر را از سر گرفتند.

ناظران سیاسی منطقه در همان زمان اظهارنظر کردند که هرچند توافق‌نامه رفع تحریم‌های قطر میان چهار کشور تحریم کننده این کشور یعنی عربستان، امارات، بحرین و مصر امضا شد، اما سایه درگیری‌ها و اختلافات میان طرف‌ها همچنان پابرجا است.

از سوی دیگر، بحرین و قطر سالها است در مورد حاکمیت بر چند جزایر کوچک در خلیج فارس با یکدیگر اختلاف دارند و ادامه ادعاهای آنها در این خصوص موجب شده تا به رغم اعلام آشتی بین چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر پس از نشست «العُلا»، تنش بین منامه و دوحه همچنان پابرجا باشد.

دو کشور قطر و بحرین در سال ۲۰۰۱ با حکم نهایی دیوان بین المللی دادگستری برای پایان دادن به اختلاف‌ها قانع شدند، زیرا این دیوان به حاکمیت منامه بر جزایر «حوار» و منطقه «جراده» و حاکمیت دوحه بر جزایر «الزبارة»، «جنان» و «فشت الدیبل» رای داد.

اما تقریباً پس از گذشت ۲۰ سال از آن حکم، اختلاف‌های دو کشور بر سر جزایر و مناطق یاد شده از سرگرفته شده است و منامه، دوحه را به طرح ادعاهای جدید درباره حق حاکمیت بر جزایر «حوار» متهم کرده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1558754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =