پیشنهاد روزنامه اصولگرا: بودجه زیاد به صداوسیما بدهید تا مجبور به پخش آگهی نباشد

خراسان نوشت:پس از پایان دوره پنج ساله ریاست آقای علی عسگری بر صداوسیما، روز گذشته آقای پیمان جبلی که سابقه 30 ساله در صداوسیما دارد برای یک دوره پنج ساله به عنوان رئیس رسانه ملی منصوب شد.

 یکی از معضلات صداوسیما پهن پیکری و تورم آن سازمان  است، نزدیک به 50 هزار پرسنل آن قدر عدد بزرگی است که هر بودجه ای را ببلعد و خروجی مناسبی نداشته باشد. سازمانی که حدود 5 هزار میلیارد باید حقوق و دستمزد بدهد، کجا توان تولیدات انبوه و رقابتی با هجمه مهندسی شده رسانه دشمنان خود را دارد؟
به نظر می رسد یکی از ماموریت های جدی ریاست جدید صدا و سیما باید سبک سازی،چابک سازی و کوچک کردن ساختاری باشد که بزرگی و پهن پیکری و پرهزینه بودن آن امکان هر حرکت مفیدی را از آن گرفته است .آن هم در زمانی که شبکه های جهانی با تاثیرات جهانی سازوبرگی نصف و گاه تا یک سوم صداوسیما را دارند.
اقتصاد رسانه ملی بدون شک یکی از مهم ترین معضلات صداوسیماست که دو جنبه دارد؛ یکی از منظر خرج که همان طور که ذکر شد خرج صداوسیما به دلیل پهن پیکری بسیار غیربهینه است که باید مورد اصلاح قرار گیرد. اما از منظر دخل به نظر می رسد دخل و درآمد رسانه ملی متناسب با ماموریت این سازمان نیست. بالاخره بدون تعارف صداوسیما مهم ترین بازوی رسانه‌ای و فرهنگی است که منابع محدودی برای آن تعریف شده است . منابعی که گاه در گرو دولت ها نیز اسیر می شود. در واقع اگر بخواهیم درآمدهای صداوسیما را درآمدهای بخش بازرگانی بدانیم این مبلغ به اندازه حقوق سالانه کارمندان صداوسیما هم نیست .بنابراین به نظر می رسد در کنار الزام صداوسیما به کوچک سازی و واسپاری باید در تامین منابع درآمدی صداو سیما تجدید نظر کرد، در یک کلام رسانه ملی بودجه ملی می خواهد ، بودجه در خور ماموریت هایش.
در راستای نکته ذکر شده فوق به نظر می رسد پایان  دادن به سلطنت بازرگانی و تبلیغات در صداوسیما ضروری است .اگر صداوسیما چابک و کوچک شود و اگر منابع ملی برای صداو سیما در نظر گرفته شود باید به سلطنت آگهی در برنامه سازی و تبلیغات در صداوسیما پایان داد. در واقع نمی شود رسانه عمومی و فرهنگی و انقلابی بود ولی اسیر پول تبلیغات بود.
یکی دیگر ازموضوعاتی که به نظر می رسد در دوره جدید می تواند به عنوان رویکرد مورد توجه قرار گیرد، میدان دادن به رقبا و پذیرفتن واقعیت رقبایی است که در سال های اخیر برای صدا و سیما به بروز و ظهور رسیده اند.چه آن که مصادیقی همچون « وی او دی‌»ها اگر به عنوان رقیب پذیرفته شوند و چتر کنترل ساترا به وزارت ارشاد محول شود، حتما این رقیب خوب به رشد و پویایی تلویزیون کمک خواهد کرد و چه آن که شبکه های اجتماعی به عنوان واقعیت های امروز رسانه ای شناخته شود مطمئنا در طراحی مدل مواجهه با این واقعیت های غیرقابل انکار کمک خواهد کرد.
23302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1559568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    بهانه خوبیه برای افزایش بودجه این دستگاه عریض و طویل و بی مخاطب که فقط سرمایه ملی رو نابود میکنه
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    تا حیف و میل کنه و از شر یک ذره زحمت کشیدن هم راحت بشه
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    49 3
    همینی هم که میدن زیادیش هست، یک رسانه پر مصرف بی خاصیت و کاملا میلی و جناحی و نه ملی.....
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      0 0
      واقعأ هم اگه بخواد همش پول کارکنانش رابدهد. بایدهم همچین سریالهای بی خاصیتی بسازند. سریالهای ایرانی بعدازگذشت 20قسمت تازه یکخورده جذاب میشوند. درصورتیکه این باید برعکس باشه
  • FR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    صدا و سیمای که بیننده آن کمتر از ۵ درصد جامعه است و برای کمتر از ۵ درصد مردم برنامه سازی و پخش می کند ! همین مقدار بودجه ای که دارد اضافه است . بهترین کار تعطیلی آن و پرداخت حقوق پرسنل در منازلشان و مابقی آن صرف امور جاری مملکت گردد ! شاید بخشی از کسری بودجه جبران و فشار اقتصادی کمتری به مردم تحمیل گردد !
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    صدا و سیما باید خصوصی سازی بشه
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    شماها کی سیر میشین؟!
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 1
    میتونه هزینه هاش رو از اگهی در بیاره واسه چی الکی هر سال کلی پول حروم کنیم این رو باید در فضای مجازی صرف کرد
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    چاه ویل است. این همه شبکه به چه دردی می خورد؟
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    ضعف مدیران بی لیاقت با این حرف ها درست نمیشود
  • حسین IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    برای صدا سیما فقط دوشبکه کافیست.بقیه شبکه ها بودجه حرام کنست. خدایا بتوپناه میبریم
  • آسو IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    جناح مورد علاقه صداسیما که براش غش کرده هزینه رو بده،چرا از جیب ملت خرج میشه؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    صدا و سیما که فقط چاه هزینه است. می بایستی در الگوی سازمانی تجدید نظر کنه. انضباط مالی داشته باشه و کوچک سازی کنه . و پرسنل سفارشی و بی استفاده رو اخراج کنه.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    بجای بودجه طول وعرض صداوسیما را اصلاح کنند این همه کانال ونفرات مشخص است پول کم میاورد ازقدیم گفته اند دونفر باکیفیت بهتر از صدنفر بی کیفیت است مثل کانالهای سیما
  • دکتر حقیقی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    1 0
    با توجه به عملکرد صدا و سیما . هز ریالی که داده شود دور ریخته شده
    • علیرضا IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      0 0
      حرف مفت نزنید خیلی ام خوبه تلویزیون