مدیرمسئول روزنامه اطلاعات از سفر حج مشترک مقام معظم رهبری و مرحوم سحابی یاد کرد که منجر به درک زیبایی از یکدیگر شده بود.

به گزارش خبرآنلاین، سید محمود دعایی عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت وگویی با ماه نامه مهرنامه درباره مرحوم عزت الله سحابی گفت: در سالهای اخیر اگر دوستان اصلاح طلب نیازی به مشورت داشتند ایشان با کمال اخلاص نظر مشورتی خود را اعلام می کرد و حتی اگر جریان اصولگراهم از ایشان مشورت می خواست صادقانه نظر مشورتی خود را می داد و از هیچ کمکی دریغ نمی کرد. اگر ضرورتی وجود داشت که انتقادی را مطرح کند آنقدر منصفانه انتقاد می کرد که همه تحسین می کردند و به دلیل انصافی که در نظراتش رعایت می کرد طبیعتا انتقادهایش تاثیر گذار بود. همچنین در سالهای اخیر مصاحبه های ایشان با نشریات مختلف یا رسانه های خارج از کشور سرشار از انصاف، تقوا و پاکی بود و انتقادهایش را بسیار زیبا بیان می کرد و در کنار انتقادها راه حل ارائه می داد. پای بندی خودش را به آرمانها، انقلاب، اصول قانون اساسی، روحانیت و حتی رهبری به زیبایی اعلام می کرد. من شنیدم که زمانی در سفری به حج، ایشان با مقام معظم رهبری تصادفا همسفر بودند. به قدری زیبا همدیگر را درک کرده بودند و از هم به زیبایی تعریف می کردند. آقای سحابی از معنویت و تقوای آقا تمجید می​کرد و آقا هم به همین صورت از ایشان به نیکی و زیبایی یاد می کرد.

 درباره نحوه آشنایی با مهندس سحابی می گوید: ابتدای ورود من به قم سال ۱۳۴۳بود دراین مقطع به عنوان یک طلبه پر شور و علاقه مند به مبارزه با رژیم و به نوعی در گیر در مبارزه سراغ شخصیت​های مبارزی می گرفتم که زندگی آرا و افکارشان مورد قبولم باشد. در همین دوران بود که جریان نهضت آزادی شکل گرفت و اعضای آن از جمله مرحوم آیت الله طالقانی، مرحوم مهندس بازرگان ،مرحوم دکتر سحابی و... افرادی دانشگاهی و تحصیل کرده و درعین حال عمیقا پایبند به آرمانهای اسلامی بودند بنابراین سعی می کردم افکار واندیشه های آنها را پی گیری کنم و به دلیل همسویی و همخواهی تا جایی که امکان داشت مروج افکارشان باشم . درایام دستگیری و محاکمه سران نهظت آزادی ما سعی می کردیم که از قم بیاییم ودر جلسات محاکمه آنها شرکت کنیم و من اولین بار دراین جلسات بود که با مرحوم دکتر سحابی و آقازاده ایشان (مهندس عزت الله سحابی)ودیگر اعضای نهضت آزادی آشنا شدم .

 مدیر مسئول روزنامه اطلاعات درباره دوران ریاست مهندس سحابی بر سازمان برنامه وبودجه می گوید: ایشان در دولت موقت رییس سازمان برنامه و بودجه بودند و من مطمئن هستم که سازمان برنامه و بودجه در تمام دوران خود ـاز زمان تاسیس تا به الان ـرییسی به این پاک دستی ،تعهد، اشراف به مسائل وتسلط به آمار وارقام و مسائل مربوط به بودجه وجود نداشته است. طلایی ترین دوران سازمان برنامه و بودجه دورانی است که آقای سحابی سرپرستی این سازمان را برعهده داشت.

از نظر سید محمود دعایی:" یکی از تاریخی ترین مواضعی که ایشان گرفت موضعی بود که نسبت به عدم کفایت بنی صدر داشت. ایشان جزو کسانی بود که موافق عزل بنی صدر سخنرانی کرد اما در ابراز عقیده شجاعانه خودش یک جمله زیبایی هم به طرف مقابل گفت و عنوان کرد که آن چیزی که نسبت به بنی صدر می گویید درست است و من هم قبول دارم که او دیگر صلاحیت ریاست جمهوری ندارد، اما آیا همه کسانی که در مقابل او ایستاده اند در آنچه که می گویند صادق هستند؟ ایشان ضمن ابراز نظر صریح و قاطع خود مبنی بر عدم صلاحیت بنی صدر، این ابراز دردمندی را هم کرد که طرف مقابل هم باید از برخی ناهنجاری​ها، تندروی ها و بد اخلاقی هایی که وجود دارد خودش را مبرا کند."

آقای دعایی در بخشهای دیگری از این مصاحبه می​گوید: پس از انتخابات سال ۱۳۷۶و انتخاب آقای خاتمی به عنوان رییس جمهور، یک روز آقای خاتمی مرا خواست و گفت: من رهین احسان و محبت عده ای هستم که مایل هستم به صورت رسمی از آنها تقدیر و تشکرکنم و می خواهم شما از طرف من بروی و از این بزرگان تشکر کنی . یکی از این افراد آقای سحابی بود و من دنبال آقای مهندس سحابی بودم که از طرف آقای خاتمی بروم منزلشان و مراتب سپاسگذاری و تشکر آقای خاتمی را به عرض شان برسانم. دراین ماموریتی که داشتم و پیش بعضی از شخصیتها رفتم و سپاس آقای خاتمی را ابلاغ کردم زیبا ترین پاسخ وبرخورد را مهندس سحابی داشت .هیچ ادعا ومطالبه ای نداشت و عنوان کرد : بهترین خدمت مابه آقای خاتمی این است که بگذاریم ایشان راحت فکر کند و مزاحمش نشویم وهر آنچه را که ایشان مطالبه ودرخواست کرد در اختیارش قرار دهیم.

/2729

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
    8 0
    مرد نکونام نمیرد هرگز...
  • مناف IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
    6 2
    زنده باد خاتمي قدرشناس و زنده باد خبرآنلاين كه تا به حال هر نظري كه راجع به آقاي خاتمي دادم منتشر نكرد
  • بنده ی خدا GB ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۸
    4 1
    بسمه تعالی حجه الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی بیش از 22 سال است که نماینده ی مقام معظم رهبری در موسسه ی اطلاعات است و نقریبا از همان اوایل رهبری حضرت آقا، سید محمود دعایی از عضویت مجمع روحانیون مبارز خارج شد و این موضوع را تا کنون چند بار اعلام کرده است. چه اصراری است ایشان را عضو روحانیون مبارز بدانیم؟
  • بدون نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۹
    13 1
    ضمن تشكر از بيانات آقاي دعايي، براي من سؤال بزرگي است كه باوجود اتفاق نظر اكثر شخصيتها و جريانها بر پاكي ، صداقت، حسن نيت و نيز سابقه درخشان مرحوم عزت الله سحابي چرا اجازه يك تشييع جنازه درخور شأن ايشان داده نشد و بسيار تأسف بارتر از آن با دختر بزرگوارش نيز چنان برخوردي كردند كه وي نيز در همان شب اول دفن پدر در كنارش جاي گرفت!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    8 0
    بنظر بنده بايد از مشورت افراد صادق حداکثر استفاده را نموداگر چه از طيف مخالف ما باشد.