۱۹ نفر
۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
روسیه پیشنهادش را پس گرفت

ایسنا نوشت: بنا به گفته یک فرستاده ارشد روسیه،‌ ولادیمیر پوتین دیگر میلی به تعلیق سازی مشترک تولید تسلیحات هسته ای با آمریکا ندارد.

به گزارش واشنگتن اگزماینر،‌ این فرستاده ارشد روسیه در عین حال به درخواستهای آمریکایی ها برای اجرای بازرسی و همینطور توافق اخیر مربوط به دادن زیردریایی های با سوخت هسته ای به استرالیا معترض شد.

بر اساس گزارش رسانه ها، سرگئی ریابکوف،‌ معاون وزیر امور خارجه روسیه به "مرکز سیاست امنیتی ژنو" گفت:‌ این پیشنهاد تنها برای یک بار بوده و به آمریکا به همین شکل گفته شد. آنها فرصت را از دست دادند. آنها خواستار معلق سازی همه کلاهکها نبودند؛ آنها خواستار یک راستی آزمایی شدیدا سرزده و اعمال کنترل بر تمامی تاسیسات مرتبط با حوزه هسته ای ما بودند.

ریابکوف عقب نشینی کشورش از این پیشنهاد را بعد از نشستی با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که طبق اعلام دو طرف  همراه با مذاکراتی "فشرده و اصولی" درباره کنترل تسلیحات بود مطرح کرد. او به تصمیم اخیر آمریکا و انگلیس با هدف شراکت با استرالیا بر سر معامله زیردریایی را که عمدتا به عنوان اقدامی علیه چین تلقی شد،‌ اعتراض کرده و هم مقامهای روسی و هم آمریکایی تاکید کردند بعید است این مذاکرات سریعا به یک توافق منجر شود.

شرمن روز جمعه گفت:‌ مذاکرات مربوط به کنترل تسلیحات مدت زمان خیلی زیادی به طول میانجامد. ارزش نهفته در این گفتگو در این است که از هنجارهایی که هر دوی ما به آنها معتقد بوده و به عنوان دو کشور دارای بیشترین تعداد تسلیحات هسته ای خواستار ایجاد آنها هستیم، رونمایی می کند. بنا براین این گفتگو ذاتا بسیار خوب است.

نشست ریابکوف-شرمن چند ماه بعد از برگزاری نشستی بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برگزار شده است، در حالی که این دو رهبر مشابه با صحبتهای رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، رهبران اسبق کشورهایشان در گذشته، تایید کرده بودند "یک جنگ هسته ای برنده ای نداشته و هرگز نباید به راه بیفتد".

ترامپ  آمریکا را از معاهده ریگان-گورباچف که توسعه تسلیحات هسته ای میانبرد زمینی را ممنوع کرده بود خارج ساخت؛‌ خروجی که در پی ارزیابی جمهوریخواهان و دموکراتها و مقامات ناتو در خصوص اینکه پوتین به توسعه و استقرار این تسلیحات با نقض توافق پرداخته است،‌ رخ داد.

ریابکوف بیان کرد: ما به طور ویژه نگران بیانیه هایی مطرح شده در اوایل سال جاری میلادی در لندن درباره دورنماهای توسعه توانمندی های هسته ای در آینده هستیم.

اشاره او به یک برنامه انگلیس برای افزایش دادن زرادخانه هسته ای خود در پاسخ به برنامه مدرنیزه سازی نظامی چین و تشدید اقدامات جسورانه بین المللی در حوزه هند-اقیانوسیه بود.

او همچنین تاکید کرد تصمیم اخیر آمریکا برای ارائه زیردریایی های دارای سوخت هسته ای به استرالیا "یک چالش بزرگ برای نظام بین المللی عدم اشاعه هسته ای" به رغم تاکید بایدن و اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا بر تنها پوشش دادن انرژی هسته ای برای زیردریایی ها و نه تسلیحات هسته ای در این توافق، به حساب می آید.

مقامهای آمریکایی نسبت به این که بتوانند به یک توافق کنترل تسلیحات دیگر با روسیه دست پیدا کنند اظهار تردید کرده اند اما شرمن و ریابکوف با این حال به طور جداگانه از راه اندازی دو کار گروه کنترل تسلیحات به عنوان یک گام مثبت تحسین کردند.

شرمن گفت:‌همه ما امیدواریم با تداوم حرکت به سمت جلو به سمت برآورده ساختن برخی اهداف برویم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1560452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    3 1
    مگرشرمن هنوز زنده هست. ابرقدرتی امریکا کم کم روبه افول است
  • حسین IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    1 0
    به هر حال روسیه دنبال منافع خودش است ایران دلش را خوش نکند..در جریان ترامپ برجام اسنادلوورفته.. گویا هستند در جریان جنگ سوریه الان روسها دارند بهره برداری اقتصهدی و غیره.. میکنند ایران خواب تشریف داره..وزارت خارجه و اقتثاد نا خوابه...خواب خواب..
  • جمشید احمدی IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    همه کشورهادنبال منافع خودشون هستند.ای کاش سیاست ایران ازخواب مخملی بیداربشندوتنهابه بقافکرنکنندبلکه به اقتصادوگرانی وقویترشدن ایران عزیزفکرکنند.