قطر: باید برای آنچه جهان از طالبان می‌خواهد نقشه راه وضع کرد

ایسنا نوشت:وزارت خارجه قطر اعلام کرد، بدون به رسمیت شناختن طالبان امکان تعامل با آن وجود دارد و جهان باید مشخصا آنچه از طالبان می‌خواهد و آنچه به آن خواهد داد را مشخص کند.

لولوة خاطر، معاون وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با فارن پالسی که امروز، چهارشنبه منتشر شد، گفت: طالبان درک می‌کند که نیاز دارد از سوی جهان به رسمیت شناخته شود. از این رو می‌خواهد دیده شود کما اینکه آنها عملا تغییر کرده‌اند.

خاطر اشاره کرد، عکس گرفتن گروه طالبان با برخی پزشکان زن، همراه با پرچم افغانستان، حفظ کارمندان رده دوم، عدم اخراج هیچ‌یک از کارمندان کاخ ریاست‌جمهوری همه اموری هستند که بر این فرضیه تاکید می‌کنند.

این مقام وزارت خارجه قطر توضیح داد: دوحه به طالبان اطلاع داده در حال حاضر هیچ دلیلی برای شتاب جهت به رسمیت شناخته شدن نیست؛ اما در عین حال نیاز به تعامل با آن نیز وجود دارد.

این مسؤول قطری گفت، عکس مایک پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در کنار ملاعبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در حین امضای توافقنامه دوحه به منزله موافقت واشنگتن با اقدامات طالبان یا رویکرد حکومتداری آنها و ارزش‌هایشان نبود؛ اما آن این معنی را داشت که آنها به شکل پرگماتیکی برای تحقق اهداف مهم تلاش می‌کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر نیاز مهمی به تعامل با طالبان نه لزوما با به رسمیت شناختن آنها وجود دارد و این ممکن است زیرا افغانستان به کمک‌های انسانی نیاز دارد.

او اشاره کرد: طالبان آماده تسهیل ورود کمک‌ها بدون مداخله در توزیع آنهاست و عملا این‌گونه با کمک‌های آژانس‌های سازمان ملل تعامل کرده است.

خاطر تاکید کرد: باید طرح نقشه راه ویژه‌ای تعیین شود که مشخص کند درخواست جهان از طالبان چیست؟ او اضافه کرد: همه بیانیه‌هایی صادر کردند که خواستار آموزش زنان درباره دولت فراگیر هستند؛ اما سندی بین‌المللی و قابل تکیه کردن نیست که مشخص کند طالبان باید چکار کند؟ دستور کار مربوط به آن چیست؟ اگر طالبان به این خواست‌ها پایبند باشد، چه چیزی به دست می‌آورد.

خاطر گفت: عدم وجود این دیدگاه مشخص و تعیین شده مساله را پیچیده‌تر می‌کند و امیدواریم طالبان به تعهداتش عمل کند.

این مقام وزارت خارجه قطر تصریح کرد: به نظر آنها از تجربه گذشته درس گرفته‌اند. به خصوص که آنها در مذاکرات با آمریکا شرکت کردند و ما آنها را با درک‌ بیشتر و آغوشی بازتر نسبت به دیگران یافتیم.

این مسؤول تاکید کرد: به صراحت به آنها گفتیم دولتی که اعلام کردید در سطح توقعات نبود. همچنین به آنها گفتیم کشور ما اکثرا مسلمان است مثل اندونزی و مالزی با وجود آن زنان به حقوق خود در اشتغال و آموزش دست می‌یابند.

این اظهارات مقام قطر در حالی است که قطر به میانجی‌گری‌هایش درباره توافق جهانی از بابت افغانستان ادامه می‌دهد؛ افغانستانی که اوضاعش با تسلط طالبان پیچیده‌تر شده است.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1561569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =